Vandaag wou ik even het oliepeil nakijken. Wat schept mijn verbazing, het hele motorblok bovenop zit onder de olie
ik gelijk kijken, en bedenken wat het kon zijn. De oorzaak was al snel gevonden. Het staalwollen propje in de vuldop was bevroren. de carter druk liep dus te hoog op en hij heeft de olie door de peilstok naar buiten gekieperd.
Maar nu is dus ook mijn carterpakking lek. Weet iemand wat die dingen ongeveer kosten ? Hier bij de automaterialen groothandel kunnen ze er niets over vinden.
Foto’s volgen, moet ik eerst van mijn camera halen en online zetten
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
ik heb alle metertjes al
tis vanochtend gebeurt, even de kleine snel naar school brengen. en ik let niet echt op de oliedruk…meer alleen de temperatuur.
tis maar 2 km geweest, en de laatste paar honderd meter ligt er een klein spoortje met olie. het valt dus wel mee.
Op HBase staat er wel eentje, maar €25 is wel erg aan de prijs vind ik.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Zo’n pakkinkje kost mij €8. Maar ik heb dan korting bij de grossier. Ik denk dat zo’n pakkinkje voor de gewone man rond de €12 a €15 ligt.
Maar zeker geen €25, dat zijn Automat / Kwikflut prijzen.
EDIT: Weet niet welke auto je bedoeld, maar zowel voor de BX 16v als de Xantia activa 2.0 TCT is de adviesprijs op H-Base €22,80. Nu zit de H-Base altijd dik boven de prijs, ik denk dat je inderdaat roinde de €15 zit.
EDIT2: Gebruik bij de montage ook een dun spoortje vloeibare pakkingkit, dan weet je zeker dat de bende echt dicht zit. (eventuele butsjes en krassen van het verwijderen van de oude pakking worden dan opgevuld.)
Test
12 euro is de normale adviesverkoopprijs bij mijn weten.
Ik heb er €27,13 voor betaald zie ik net ops:
(dat heb je als de rekening later komt…)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik neem aan de klepdekselpakking??
als je alle carterontluchtingsslangen goed gereinigd hebt ,(wat een must is omdat deze vol met sludge zitten) lekt deze waarschijnlijk niet meer.
omdat er bijna geen carterdruk meer is. de pakking is van rubber en als deze niet keihard is van ouderdom heeft het vervangen niet veel zin.
is hij wel hard dan kan het natuurlijk geen kwaad.
ik zou het eerst even aanzien na het reinigen van de slangen….
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Er werdt toch echt gerept en geroerd over een cartenpanpakking… Maar misschien heeft de TS het door elkaar gehaald en bedoelde hij Kleppendekselpakking? (Wordt wel een vaker door elkaar gehaald).
Klepdekselpakking zit inderdaat rond de €28 adviesprijs.
Test
Thijsvandebles schreef:Er werdt toch echt gerept en geroerd over een cartenpanpakking… Maar misschien heeft de TS het door elkaar gehaald en bedoelde hij Kleppendekselpakking? (Wordt wel een vaker door elkaar gehaald).
Klepdekselpakking zit inderdaat rond de €28 adviesprijs.
Tja, van een lekke carterpanpakking wordt je blok ook niet van bovenaan af nat. Dan waait het er eerder onderdoor.
Al snap ik de verbinding tussen het verhelpen van het probleem en de conclusie dat de pakking lek is nog niet helemaal….
Is dit overigens niet een lekke vulslang (hebben 1600’s en 1900’s volgens mij allebei). Als die lek is, is de oliezee onder “het maaiveld” ook niet te overzien. 1 klein scheurtje en vrijwel je hele carter zeikt leeg.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Thijsvandebles schreef:Er werdt toch echt gerept en geroerd over een cartenpanpakking… Maar misschien heeft de TS het door elkaar gehaald en bedoelde hij Kleppendekselpakking? (Wordt wel een vaker door elkaar gehaald).
Klepdekselpakking zit inderdaat rond de €28 adviesprijs.Tja, van een lekke carterpanpakking wordt je blok ook niet van bovenaan af nat. Dan waait het er eerder onderdoor.
Al snap ik de verbinding tussen het verhelpen van het probleem en de conclusie dat de pakking lek is nog niet helemaal….Is dit overigens niet een lekke vulslang (hebben 1600’s en 1900’s volgens mij allebei). Als die lek is, is de oliezee onder “het maaiveld” ook niet te overzien. 1 klein scheurtje en vrijwel je hele carter zeikt leeg.
Ja, dat is zo. Maar ik dacht, misschien maakt hij wel loopings met zijn BX, dat zodoende de olie bovenop het blok kwam
Test
mm, bij mij ging ‘t toch wel over de carterpakking, maar mijn blok was van boven ook netjes droog hoor, aan de onderkant kwam de olie er inderdaad wel in rap tempo uit…
even voor de duidelijkheid nog een keer
de olie is via de peilstok eruit gekomen. de staalwollen prop in de vuldop voor de olie was helemaal bevroren, en 1 bonk ijs. daardoor kon hij de druk niet kwijt. de carterpakking was al licht aan het zweten, maar is nu dus echt kapot. ik heb de bovenkant schoongemaakt en is verder weer netjes en schoon.
de onderkant is wel helemaal zeiknat van de olie.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Ah kijk, verhelderend.
Dus toch carterpanpakkinkje. (En misschien wat speciale antivries voor in de staalwollenprop )
Test
vortex schreef:even voor de duidelijkheid nog een keer
de olie is via de peilstok eruit gekomen. de staalwollen prop in de vuldop voor de olie was helemaal bevroren, en 1 bonk ijs. daardoor kon hij de druk niet kwijt. de carterpakking was al licht aan het zweten, maar is nu dus echt kapot. ik heb de bovenkant schoongemaakt en is verder weer netjes en schoon.
de onderkant is wel helemaal zeiknat van de olie.
Je hebt wel die olieslang gechecked? Kan erg lijken op lage lekkage namelijk.
Ich bin ein Breaker
voor je aan de pan gaat.
haal de komplete vulslang ervanaf.
maak hem schoon,en zet hem terug met een nieuwe klemband onderaan.
als het een slangenklem is draai deze dan niet muurvast, dit drukt op het schroefpunt juist het rubber open
de kans is groot dat je nu verlost bent van je olielekkage en dat je carterpan kan blijven zitten.
ik zie namelijk geen verband tussen carterpanpakking en je bevroren dop.
wel zie ik een verband tussen je vulbuis en de onderste verbinding.
die onderste verbinding is vaker een plek waar de XU motoren gaan lekken.
mvgr wupke
Staalwollen prop één bonk ijs? Water in de olie dus? Keertje een flink lange rit maken?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Staalwollen prop één bonk ijs? Water in de olie dus? Keertje een flink lange rit maken?
zelfs dat lost het niet op.
als je met de huidige weersomstandigheden,je auto enkele dagen laat staan, en je trekt dan de oliepeilsok eruit zit die ook vol met die beige bruine soep.
het enigste afdoende is de gaas in je dop eruit halen, en de gaas in je vulbuis reinigen (eventueel ook verweideren).
en dan enkele gaatjes boren in de buis 4 x 8mm.
spoelolie langeafstand rijden en meer van die grappen zijn half werk,en tijdelijk.
of je moet dagelijks meer dan 50 km rijden.
mvgr wupke