Xsara motorpech, kortsluiting in motorstekker hulp nodig!
thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 07-06-2013

Gepost: 16 november 2013 11:31 PM

Beste Allemaal,

Helaas ging mijn zaterdagavond niet zo als gepland en werd ik thuisgebracht door de wegenwacht in plaats van mijn metalen ros.

De motorstekker kreeg op de snelweg kuren en nu is er korstluiting ontstaan. Thuis met wat friemelen startte hij weer maar heb ik uit voorzorg de boel afgekoppeld, net als de accu.

Dit is de schade :

Kan iemand mij vertellen/inschatten/adviseren/tippen hoe nu verder te handelen ?

Ik heb namelijk een hoop horrorverhalen gehoord over kappotte computers waardoor mijn Xsara financieel totall loss zou zijn.

Maandag ga ik naar de dealer.

Ideale scenario is natuurlijk stekker vervangen en klaar, maar ik weet niet of dit zo gaat.

Alle advies/tips/ideeen zijn welkom!


Betreft een 2.0 hdi uit 2002.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 november 2013 12:34 AM
  [ # 1 ]

Wat vervelend zeg, dit heb ik nog nooit gezien Confused

Ik heb niet echt tips of advies, alleen een theorie van wat ik denk hier te zien.
Mogelijk is deze aansluiting voor de aansturing van de verstuivers (4x 2 vrij dikke pinnen).
Van wat ik begrepen heb, worden de verstuivers met 80 Volt gevoed, als je 1 stekker los trekt dan valt de motor uit, heb dat al een keer geprobeerd bij mijn HDI Wink
Gezien het voltage en de snelle pulsen, is het goed mogelijk dat er bij slecht contact iets kan doorsmelten.

Mocht de dealer het niet kunnen repareren, probeer dan een bedrijf als AC tronic, zij repareren Ecu’s, mogelijk kunnen ze er een nieuwe stekker aanzetten en/of de ECU controleren/repareren.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 17 november 2013 01:39 AM
  [ # 2 ]

Misschien geen directe tip, maar wel het advies niet te gaan doemdenken.

Een ECU en/of kabel zijn allicht gebruikt te krijgen voor een reële prijs, er zullen er immers al de nodige van op de sloop staan.

Natuurlijk wel ff zeker zien te krijgen wat de oorzaak is, maar vooral positief blijven en goed rondkijken.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 07-06-2013

Gepost: 02 december 2013 08:28 PM
  [ # 3 ]

Beste lui, ECU had toch schade. Motorstekkers zijn redelijk af. Te weinig massa -> boel verbrand.

Heb een nieuwe (2e hands) ECU set van Bart Ebben. Zoek alleen nog met spoed een kabelboom of het gedeelte kabelboom van het motorcompartiment. Als iemand wat weet hoor ik het graag!

Profiel  
 
Vert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 04-07-2006

Gepost: 02 december 2013 10:42 PM
  [ # 4 ]

De Vos autodemontage wellicht ??  nice day

Profiel  
 
thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 07-06-2013

Gepost: 03 december 2013 01:45 AM
  [ # 5 ]

“Wij kunnen u op dit moment niet helpen aan de gevraagde onderdelen.


Met vriendelijke groet,

Autodemontagebedrijf de Vos             “

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 04 december 2013 01:29 AM
  [ # 6 ]

Fa. Klijnstra & Zn
http://www.sloperij-nagele.nl/&#8206;

Citroen. Demontage en verkoop - import & export Peugeot, Renault, Citroën ... Wij zijn gespecialiseerd in nieuwe en gebruikte onderdelen van Peugeot, Citroën en ... Nagele waar we als Peugeot autosloperij landelijk bekend zijn geworden.

Profiel  
 
thomasv93
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 07-06-2013

Gepost: 07 januari 2014 04:36 PM
  [ # 7 ]

ECU vervangen, binnenwerk van de kabels vervangen. Massakabels toegevoegd-vervangen. rooitje lichter.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 458
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 07 januari 2014 10:22 PM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

...Van wat ik begrepen heb, worden de verstuivers met 80 Volt gevoed…

Het is niet alleen die 80V, maar heel kortstondig ook nog eens bij 20Amp, (bij deze motor).

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Een half miljoen km.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook