Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
JWH schreef:Het ziet er fantastisch uit ! Wat een gedegen werk.
Ik begin nu wel heel erg benieuwd te worden naar het eindresultaat.JW
Dank je wel! Nog heel even geduld!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
“De originele Citroën CX” verschijnt april 2014
In 2014 wordt de CX 40 jaar en in april verschijnt het langverwachte Nederlandstalige boek over deze klassieke Citroën. Wat beweegt Michael Buurma en Thijs van der Zanden om een paar jaar lang bijna al hun vrije tijd in het maken van dat boek te steken? Citroën-Forum.nl voelt hen aan de tand en ontlokt hun enkele primeurs.
Michael en Thijs onmoetten elkaar een jaar of tien geleden toevallig, toen Thijs met zijn schoonouders op pad was om een nieuwe auto uit te zoeken; Michael werkte bij Citroën-dealer Emerpark Auto in Zwolle. Naderhand kwamen ze elkaar vaak tegen op CitroMobile en daar kwam dan ook altijd hun gezamenlijke droom ter sprake: het schrijven van een eigen Citroën-boek. Thijs was op dat moment al bezig aan zijn boeken over de Visa en de Axel en Michael liep rond met het idee voor een CX-boek. Aangezien Thijs in het dagelijks leven vormgever is, was het voor hem een kleine stap om naast de tekst ook de lay-out en de uitgave van zijn boeken zelf te verzorgen. Daarvoor richtte hij zijn eigen uitgeverij op: Citrovisie.
Na het uitgeven van zijn eigen boeken kreeg Thijs de smaak te pakken en stortte zich samen met Michael op het realiseren van een Nederlandstalig CX-boek. Het doel was om het ontwerpproces en de evolutie van de CX zo gedetailleerd mogelijk in woord en beeld te beschrijven. Daarbij konden Thijs en Michael putten uit hun eigen collectie en die van collega-verzamelaars, maar ook de archieven van Citroën zelf vormden een haast onuitputtelijke bron. Toch gaf de beschikbare informatie niet altijd uitsluitsel en was er soms zelfs sprake van tegenstrijdigheden. Thijs: “Neem bijvoorbeeld het onderscheid tussen chroom en roestvrij staal. In de documentatie die we geraadpleegd hebben, worden sommige onderdelen het ene jaar beschreven als roestvrij staal, terwijl ze het jaar erop ineens verchroomd worden genoemd, zonder dat duidelijk is of er echt iets veranderd is. Daar krijg je soms wel hoofdpijn van.”
Michael en Thijs besloten het zekere voor het onzekere te nemen. Michael: “We wilden niet klakkeloos bestaande informatie gaan overschrijven en dus hebben we heel wat gemaild, gebeld en gereisd om bepaalde dingen te controleren of boven water te krijgen. En dat is in veel gevallen ook echt gelukt. Neem nou de CX Concorde, een speciaal model dat Citroën destijds bouwde in opdracht van Air France. Op het internet doen de wildste verhalen over die auto de ronde. We hebben een groot deel van de correspondentie rond de Concorde teruggevonden en een betrouwbare reconstructie gemaakt van de gang van zaken. We hebben zelfs nog wat nieuwe informatie aan het verhaal kunnen toevoegen, want wist je bijvoorbeeld dat Citroën heeft overwogen om van de Concorde een speciale serie te maken op basis van de CX 22 TRS? De ontwerpschets van die auto staat in ons boek!”
wordt vervolgd
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
vervolg
Een ander hardnekkig misverstand dat in het boek ontzenuwd wordt, is dat de CX Pallas en Prestige, met hun sierstrips en overdadige chroomaccenten, er nooit gekomen zouden zijn als ontwerpchef Robert Opron op dat moment nog bij Citroën had gewerkt. Opron was een voorstander van pure lijnen en zou al die opsmuk nooit hebben goedgekeurd, wordt vaak gezegd. Thijs vertelt: “We hebben in het archief van Citroën ongelooflijk veel foto’s uit de ontwerpstudio gevonden. Prachtig, nooit eerder gepubliceerd materiaal en goed gedateerd, zodat het ontwerpproces van de CX bijna stap voor stap te volgen is. We kwamen ook foto’s van de prototypen van de Pallas en Prestige tegen en wat blijkt: die eindontwerpen waren al gereed in juli 1974, een half jaar voor het vertrek van Opron. Die heeft er dus wel degelijk zijn goedkeuring aan gegeven.”
“In ons enthousiasme hebben we twee keer een verschijningsdatum genoemd die we achteraf niet konden waarmaken, omdat er in de tussentijd weer nieuw materiaal boven water kwam dat we ook nog wilden gebruiken. Denk aan het prototype van een CX voor de Amerikaanse markt, ontwikkeld op het moment dat Citroën zich al lang uit de Verenigde Staten had teruggetrokken; een vijfdeurs CX met een nieuw vormgegeven achterpartij; een dieselversie van de GTi; een Prestige met een afwijkend interieur en exterieur; foto’s van de eerste CX’en die met de hand in elkaar worden gezet in de fabriek in Aulnay-sous-Bois. Dat was allemaal te mooi om te laten liggen, zodat we de deadline een paar keer hebben opgeschoven. Bij een commerciële uitgeverij zou dat waarschijnlijk voor problemen gezorgd hebben, net als het steeds verder uitdijende aantal pagina’s. Gelukkig vonden we allebei dat de kwaliteit van het boek belangrijker was dan de verschijningsdatum.”
Driemaal is echter scheepsrecht, want de verschijningsdatum die Michael en Thijs nu noemen, is definitief: op zondag 13 april wordt het 360 pagina’s tellende CX-boek officiëel gepresenteerd en start de verkoop. Tot het grote moment eindelijk daar is, kun je de ontwikkelingen niet alleen op de facebook-pagina van Citrovisie volgen, maar natuurlijk ook hier op Citroën-Forum.nl.
tekst en foto’s: Citrovisie, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik snap niet waar jullie het altijd allemaal vandaan halen.
Maar petje af voor de stukken die de laatst tijd verschijnen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Dank je wel voor het compliment!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik ga het boek zeker kopen! En complimenten weer aan de redactie voor dit artikel.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wanneer is het april! !
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
hogervp schreef:Ik ga het boek zeker kopen! En complimenten weer aan de redactie voor dit artikel.
Patrick
Mocht je je nog niet verzekerd hebben van een exemplaar, je kunt vrijblijvend een exemplaar reserveren via http://www.citrovisie.nl
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
en gedaan.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Het lang verwachte Nederlandstalige CX-boek van Michael Buurma is klaar. De auteur presenteert zijn 360 pagina’s dikke bijbel tijdens het voorjaarsevenement van de CX-Club.
De presentatie vindt plaats op zondag 13 april tussen half elf en drie uur bij Citroëndealer EmerparkAuto te Zwolle. Het boek is dan voor het eerst te koop voor de introductieprijs van 39,95 en de auteur is de hele dag aanwezig om zijn boek desgewenst ook even voor je te signeren. Bovendien staan er enkele fraaie CX’en in de showroom. Oude tijden herleven! EmerparkAuto vormt die dag ook startpunt van de voorjaarsrit van de CX-Club. Wie even langskomt slaat dus twee vliegen in één klap. De deelnemers aan de voorjaarsrit zullen tussen half één en één uur vertrekken.
Let op: voor een hapje en een drankje wordt gezorgd, maar meld je wel vooraf even aan, zodat de organisatie weet met hoeveel belangstellenden er rekening gehouden kan worden. Aanmelden kan via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
In het kort
Wanneer: zondag 13 april 2014
Waar: EmerparkAuto, Marconistraat 17, 8013 PK Zwolle
Hoe laat: inloop tussen 10:30 en 15:00, vertrek voorjaarsrit tussen 12:30 en 13:00
Let op: vooraf aanmelden op .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Hoera! Dat gaan we niet missen!
Hoi doc, maak er maar alvast een klaar met als “Witmung”: voor Sarah
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Wat is een Witmung?
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Het moet geloof ik met een d: Widmung.
Is Duits. Zo’n beetje: opgedragen aan.
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
Oké, dank! Weer wat geleerd!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html