



























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
H@ns schreef:Ik zou wel een bezwaarschrift indienen:
Vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers
Sinds 1 januari 2014 is de vrijstellingsregeling mrb voor oldtimers gewijzigd. U betaalt dan geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.
Jouw auto is ouder dan 40 jaar. (punt)
Gewoon even bellen,waarschijnlijk hebben ze wat verkeerd gedaan.
Zie hier
Belasting-telefoon ervaring
Voor mijn BX van november 1987 had ik afgelopen augustus een vrijstellings-beschikking ontvangen. Het laatste kwartaal van 2013 hoefde ik geen mrb te betalen. De belastingdienst had echter toch deze drie maanden van mijn rekening geïncasseerd.
Dat was dus een foutje en werd als zodanig erkend. De vriendelijke meneer van de belasting-telefoon zou een verzoek bij de desbetreffende afdeling indienen, met een paar weken moet ik het geld weer terug krijgen. Vervolgens vroeg ik hoe de nieuwe regeling nu voor mij uit zou pakken. Na weer een aantal minuten in de wachtstand kreeg ik te horen dat mijn BX per ongeluk op 40+ was gezet. Ook dat foutje wordt weer hersteld en binnenkort krijg ik daarover een brief en een accept giro.
Het valt natuurlijk ook niet mee om deze net ingevoerde maatregel foutloos in te laten gaan.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
En zie hier, toen ik in december gebeld heb:
Zojuist RDW en Belastingdienst (autoheffingen) gebeld.
Tijdens de schorsing is rijden 2x toegestaan:
1x naar de apk en 1x naar een kentekenkeuring. Beide de kortste route (dat is natuurlijk flexibel…)
Naar de garage rijden om alleen de LPG te laten verwijderen “mag dus feitelijk niet”.
Dus op dezelfde dag gas verwijderen en kentekenkeuring zou de ideale optie zijn.
Maar nu: De man van de belastingdienst vroeg mijn kenteken op. Wat schetst mijn verbazing: In mijn geval ben ik met de CX pas belastingplichtig per 17 maart 2014. Dus niet per 1-1-2014.
Tot die 17e maart blijf ik belastingvrij en mag op de openbare weg blijven staan.
E.e.a. had met peildata te maken.
En dit verschilt per kenteken. Mannen, ik zou je even goed vergewissen wat je eigen situatie inhoudt.
Telefoon belastingdienst - autoheffingen: 0800-0749.
Met toevoeging: Men vertelde aan mij dat ze met 3 kwartalen vooruit werkte: In mijn geval: Datum 1e afgifte Nederland is half juni. 3 kwartalen verder is half maart. Dus ben ik half maart pas belastingplichtig.
Dyna Z1: Tout alu.












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Fak!! Dat betekent dat mijn 84 diesel eerste toelating 30 maart pas eind december 2014 belastingplichtig wordt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je moet even goed kijken. Beste is gewoon bellen. Mijn CX komt uit Frankrijk. Datum 1e toelating in dat land was 11-10-1983. De auto is in 2008 geïmporteerd. Datum 1e afgifte Nederland was 17-6-2008.
Om die laatste gaat het. Alleen als het om een orgineel gekentekende auto gaat weet ik het niet.
Heb even bij de gegevens van mijn Saxo gekeken en daar staan datum 1e afgifte Nederland en datum 1e toelating allebei op dezelfde datum.
Voor de zekerheid dus bellen zou ik zeggen. Wie weet heb je mazzel en kom je pas einde vh jaar aan de beurt…
Dyna Z1: Tout alu.
Barkie schreef:Mijn cx diesel uit 1981 zou per 1 januari 2014 weer belastingplichtig worden. Op grond hiervan heb ik op 31 december mijn auto geschorst omdat ik alleen in het voorjaar en de zomer met de cx ga rijden. Nu lees ik tot mijn verbazing dat de auto in 2014 belastingplichtig wordt per datum 1e toelating. Datum 1e toelating is 14 mei 1981. Betekent dit nu dat ik pas per 14 mei weer mrb moet betalen en ik mij de schorsingskosten had kunnen besparen?
In jouw geval 3 kwartalen vooruit = 14 feb 2014. Maar ook hier geldt: Veel onzekerheid, dus even bellen (en naam noteren…..).
Dyna Z1: Tout alu.
3 kwartalen na 14 mei is toch 14 februari 2015?
krijg momenteel geen verbinding met de RDW. Mijn auto komt ook uit Frankrijk. Datum 1e toelating in Frankrijk was 14 mei 1981, maar datum 1e afgifte NL was 8 september 2005. Dit zou dus betekenen dat je 3 kwartalen na 8 september 2014 de auto weer belastingplichting wordt???












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
of 3 kwartalen na 8 sept 2013…. dus in juni 2014
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb net even gebeld met 0800-0749. Ik heb een idee dat ze er daar ook niet echt veel van begrijpen. Bepalend met betrekking tot de ingang van de verschuldigdheid van de MRB is volgens de betreffende mevrouw inderdaad de datum 1e afgifte in NL, zoals al eerder op het forum is vermeld. Bij mij was dat dus 8 september 2005. Mijn 1e kwartaal begint dus feitelijk te lopen van 8 september tot 8 december, het 2e kwartaal van 8 december tot 8 maart,het 3e kwartaal van 8 maart tot 8 juni en het 4e kwartaal van 8 juni tot 8 september.
In mijn geval moet ik dus vanaf 8 maart 2014 weer wegenbelasting betalen, ware het niet dat mijn auto momenteel is geschorst.
Gaat inderdaad om de pijldatum. Dat bestaat al heel lang.
Bij een NL auto is de datum eerste toelating en de pijldatum gelijk.
Alleen soms met demo autos die in de schowroom stonden liep het wel eens uit elkaar.
Bij import is de pijldatum de datum van invoer. De orginel datum heeft daar niks mee van doen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Kijk eens wat een mooi schema
Maar daar word je dus niet veel wijzer van…
datum 1e toelating… in NL? Als je een auto uit 1924 nu importeert zou ie pas over 40 jaar vrijgesteld worden. En dat lijkt me sterk.
De RDW heeft volgens mij nog geen duidelijke instructie hoe ze in het nieuwe beleid de gegevens moeten doorgeven aan de belastingdienst.
Nog een suggestie:Als je nou een CX break diesel uitrust met een slaapplek kan je nog speciaal tarief aanvragen als camper…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Omdat auto’s tussen 25 en 40 jaar oud nu MRB betalen en dit véél geld is met een LPG auto zie je dat veel mensen hun LPG installatie uitbouwen.
Los daarvan is LPG per liter zo duur geworden dat ik me afvraag hoelang LPG nog verkrijgbaar is in Nederland ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Datum eerste toelating is gewoon de datum waarop de auto bv in Frankrijk op de weg is gekomen. Geen paniek hierover.



Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007
- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
@ engbokho: Waar komt dat mooie schema vandaan? Is dat officieel van de belastingdienst? Het impliceert namelijk dat alle auto’s van na 1-1-1988 NOOIT in aanmerking zullen komen voor de overgangsregeling als ze 25 worden, en dat die 1-1-88 dus een fixed date is. Terwijl in de brief staat dat de overgangsregeling geldt voor auto’s van 25 tot 40 jaar, waaruit ik dan concludeer dat een auto uit 1990 in 2015 in aanmerking zou komen voor de overgangsregeling, want dan wordt hij/zij 25. Weet iemand hoe dat zit?
‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.