Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Mee leren leven. Mijn beide Xms hebben die ook, de break iets meer dan de berline…
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nou Peter, die meters liegen allemaal Dat is inderdaad een afwijking, met een of twee XM’s rijden vind ik geen afwijking hoor! De brandstoftank is groot, met mijn benzineversie tank ik rond de 630 mijl dus dik 1000 kilometer en de diesel nog meer, iets van 700 mijl.
De meter gaat steeds harder naar beneden, bereid je daar maar op voor!
greetings
Van mijn eend weet ik het…...kostte ooit 12000 florijnen…..met een bak van dik 80.000 florijnen verwacht je toch iets beters…(geintje) ik ben blij dat er meer mensen zijn met dit “probleem”
Peter
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zoals de meeste meters zijn ze het meest accuraat rond de middenstand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dan moet ik al tanken…........nee valt mee…... 1:10 gemiddeld…..snelweg ruim 1:11 stad ga ik niet over praten…..................
Peter
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Bij onze turbo Ct zitten we ook rond de 500 km bij een halve tank.
Daarna zakt het een stuk sneller en bij 800 moet je toch echt weer gaan tanken.
Misschien komt dit door de vorm van de tank?
Totaal aantal Berichten: 10330
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ach, mijn sm loopt 1:7,5. En dan ben ik nog een rustige rijder….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
pavang schreef:Bij onze turbo Ct zitten we ook rond de 500 km bij een halve tank.
Daarna zakt het een stuk sneller en bij 800 moet je toch echt weer gaan tanken.
Zo gaat het bij de mijne ook.
pavang schreef:Misschien komt dit door de vorm van de tank?
De tank is redelijk rechthoekig, dus hou ik het er op dat het niet-lineaire gedrag komt door de vlotter in de benzinetank.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ach, mijn sm loopt 1:7,5. En dan ben ik nog een rustige rijder….
Nou, die van mij liep dat ook, of zuiniger. En ik rijd als een debiel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Yep, met een verbruik van 1:10 zit ik ook op een halve tank bij 500 km. Daarna vliegt hij veel sneller omlaag.
Mocht ooit je benzinelampje gaan branden, ga dan zo snel mogelijk tanken. Denk niet dat je nog 80 km of zo kan rijden want dat is niet zo, althans bij mij niet. Lampje brandt, dan sta je na 30 km stil…
Ik tank altijd na rond de 700 tot 800 km.
Voordeel van bij 500 km tanken is dat je niet zo schrikt van de euro’s op de pomp…
...of dat de pomp afslaat omdat het maximum bedrag is bereikt en de tank nog niet vol is.
Wim,
Disciplus Simplex
Dus eigenlijk heb ik een luxe eend gekocht?.....
Gewoon dus goed in de gaten houden…....ik tank meestal rond 400/500 km….maar met de caravan erachter wordt dat dus lastig inschatten…...geen idee wat het dan weer slurpt…...
Peter
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Mijn ervaring is dat de meter inderdaad lang op vol blijft staan en vervolgens steeds wat harder zakt, maar dat doet hij wel consistent. Op advies van de vorige eigenaar ga ik voor de zekerheid wel tanken als de wijzer rond de 1/8 staat. Dan gaat er zo’n 70 liter in en kan ik gemiddeld weer 700 km rijden (V6-12v handgeschakeld).
Als je nooit verder doorrijdt dan tot 1/8 (ook met caravan) hoef je je volgens mij geen zorgen te maken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Onder de achterbank zit een grote dop met daaronder de benzinepomp met vlotter.
Als je die er uit haalt kan je de vlotterstang een stukje verbuigen, zodat het precies klopt.
Een werkje van niets, waar ik steeds niet aan toe kom. Als ik het dan eindelijk doe kijk ik korte tijd later weer tegen een nieuwe XM aan en dan kan ik opnieuw beginnen.
Dit is weer één van die Citroenraadsels. Mijn eerste XM in 1990 wees tot op 2 liter precies aan hoeveel er nog in zat, en de boordcomputer ook. Op die klok stonden liters ipv 1/1; 1/2; 0 en het stangetje van de vlotter klopte precies.
Het was ook het enige goede aan die auto. Alle storingen waren enige tijd later wel verholpen, maar deze nieuwe werd er consequent ingebouwd, tot de laatste XM toe.
Ik houd op de boordcomputer altijd 60 km reserve. Met 50 sta je regelmatig droog.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoe haal jij die ring waarmee die pomp vast zit los Jan? Ook tikken op verschillende ribbetjes met een botte schroevendraaier en een hamer oid? Het lukt mij meestal niet die heel los te maken…