Tunen heeft niks te maken met je roetfilter natuurlijk. De werking van het roetfilter is simpel. Het vangt roetdeeltjes op, en als het roetfilter vol raakt, dan gaat het systeem regenereren. Dit gebeurt mede door inspuiting van diesel EN een additief. Het roetfilter wordt schoon gebrand en je kunt weer lekker rijden. Op een gegeven moment is een roetfilter toch verzadigd, omdat het roetfilter nooit helemaal wordt schoongebrand en omdat je additief misschien op is, waardoor je minder effectief schoonbrand. Regeneren werkt ook alleen vanaf een snelheid van 60km per uur, en je moet de regeneratie wel afmaken. Mensen die met een diesel veel korte ritjes maken roepen zo allerlei problemen over zichzelf af. Volgens Citroen is je roetfilter na 80000km toe aan vervanging. Ben je een snelweg rijder, dan kan het goed zijn dat jouw roetfilter veel langer mee gaat. Ik heb in mijn vorige auto, een V50 1.6D 30000km MEER met het roetfilter kunnen rijden dan voorzien was door Volvo. Dit was ook een PSA motor overigens. Risico bij PSA motoren is nog wel eens dat herhaaldelijk niet afgemaakte regeneraties kunnen zorgen voor een stijgend oliecarter peil, waardoor er olie in je motor komt, en je motor op hol kan slaan. Zoek op youtube maar hoe dat eruit ziet…das niet leuk.
Krijg je een roetfilter melding, dan raad ik je aan om een flinke rit te maken op de snelweg.
Klopt niet helemaal, chiptunen heeft wel degelijk met meer of minder uitstoot van roet te maken, dat geven de tuners ook zelf aan.
Roetprobleem is nu opgelost, ik rij inderdaad veel korte stukjes en ik weet hoe het met het roetfilter werkt.
Zeg zelf 35000 km waarvan de helft zowiezo vakantie km zijn naar het zuiden, dat is wel erg snel.
Roetfilter is geforceert schoongemaakt voor zo lang het duurt.
Ben nu bij een andere tuner geweest en die vertelde mij dat mijn roetuitstoot ook veel te hoog was en tunex niet zo,n goede tuner was.Vandaar.
gr Rene
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
boons605 schreef:De RDW kan langs de weg ook niet aantonen of jij ‘illegaal’ op LM-velgen rijdt, omdat de originele banden- en velgenmaat niet geregistreerd zijn.
Dat kunnen ze wel, de banden en velgenmaat staat namelijk gewoon in de database die bij de typegoedkeuring hoort, de basis-TGK.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Rene E schreef:Klopt niet helemaal, chiptunen heeft wel degelijk met meer of minder uitstoot van roet te maken, dat geven de tuners ook zelf aan.
Roetprobleem is nu opgelost, ik rij inderdaad veel korte stukjes en ik weet hoe het met het roetfilter werkt.
Zeg zelf 35000 km waarvan de helft zowiezo vakantie km zijn naar het zuiden, dat is wel erg snel.
Roetfilter is geforceert schoongemaakt voor zo lang het duurt.
Ben nu bij een andere tuner geweest en die vertelde mij dat mijn roetuitstoot ook veel te hoog was en tunex niet zo,n goede tuner was.Vandaar.
gr Rene
Ok, dat wist ik niet. Dus…goed tunen zorgt voor zuiniger verbruik, en dus minder uitstoot, slecht tunen voor zuiniger verbruik maar meer uitstoot? Als je zuiniger rijdt, dan heb je toch per saldo ook minder uitstoot? Of wordt je voet zwaarder door de extra pk’s waardoor je in de praktijk niet zuiniger rijdt?