Mijn 1.9SD start, als ze even heeft stil gestaan, slecht. Duidelijk gevalletje van lucht. Balgje vervangen, maar dat bleek niet nodig te zijn. Vervolgens ringetje vervangen linksonder de scheidingspot (had gelezen dat deze nogal eens ging lekken). Helaas! Ik blijf luchtbelletjes voorbij zien komen in het doorzichtige slangetje net voor de pomp. Niet veel, maar genoeg. Iemand nog een idee?
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Als je in het balgje knijpt,blijft ie wel hard?Ik had namelijk ook last van lucht waren de ringetjes stuk van dat thermostaat gevalletje onder aan het filter.En het deksel wil ook weleens lucht aanzuigen.Maar als dat zo is krijg je dus het balgje ook niet goed hard.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Ik krijg inderdaad het balgje niet echt hard, vandaar dat ik deze heb vervangen.Was achteraf niet nodig.Volgens mij hebben we het over hetzelfde gevalletje. Ik weet niet wat deze doet, maar het ringetje heb ik in ieder geval vervangen. Wit plastic met een veer e.d. Onder het deksel heb ik een rubber ring geplaatst, maar dat gaf ook geen effect. Toch maar even een ander filterhuis opscharrelen.
Als de auto stationair draait, zie je geen belletjes door de slang, echter bij plots gas geven trekt deze een luchtbel.
xmbreak schreef:Onder het deksel heb ik een rubber ring geplaatst, maar dat gaf ook geen effect.
Vervangen of geplaatst?
En is die rubberring van het brandstoffilter nog wel goed. Meestal stop ik er een nieuw brandstoffilter (gekocht bij de dealer) in om luchtlekkage bij de afdichting van het deksel uit te sluiten.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Net een nieuw filter gekocht. Gaat er zo in. Laten we hopen dat dit het is. Zou mooi zijn.
Nieuwe filter geplaatst, echter geen oplossing. Misschien ook maar de gloeibougies vervangen. Als de wagen warm is heeft ze geen moeite met starten en ik hoorde vandaag dat het wel vaker voor komt dat er een beetje lucht meekomt. Lijkt mij niet normaal. Ik ga het proberen met de gloeibougies.
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik weet niet precies hoe het bij de xantia zit, maar in de saxo zit er een thermostaat in het brandstofvoorverwarmingshuis waar 2 rubber ringetjes omheen zitten, deze worden na verloop van tijd hard en kunnen dan lucht doorlaten…
De thermostaat kun je van buitenaf eruit halen nadat je een borgring hebt verwijderd.
2 Saxo diesels gehad en bij beide dit probleem gehad (en opgelost)
Voordat je de gloeibougies gaat vervangen loont het de moeite om te kijken of de aansluitingen van de spanningsrail bovenop de gloeibougies wel goed vast zitten. Die kleine moertjes willen weleens los gaan zitten, waardoor ze net niet genoeg stroom krijgen om goed voor te gloeien. Weet eigenlijk niet hoeveel km gloeibougies meegaan. Meten met een multimeter kan natuurlijk ook.
Iets van lucht zou best kunnen, hoewel dat raar is. Ding start wel en toch hoort het niet. De slangen worden in de loop van de tijd harder en kunnen met het kouder worden wat krimpscheurtjes gaan vertonen. Gekke is dat het meestal aan de onderkant is. Dus slangen vervangen vanaf het handpompje is ook een optie.
Je zegt dat de luchtbellen te zien zijn vanaf de dieselpot naar de pomp. Misschien potje er weer af en onderste ring nogmaals het inspecteren en weer alles monteren. Het blijft een gedoe, want het effect van elke ingreep merk je pas de volgende ochtend als de motor koud is. Als het slechte starten alleen bij koude motor gebeurd dan is idd de gloeibougie verdacht als oorzaak.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Jabaar: Hoe is het met je xm?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Loopt en drupt diesel als die koud is ‘s ochtends, maar hopen op een zachte winter. Dit is niet van belang in dit topic.
Probeer xmbreak verder te helpen, want als die naar de garage gaat met dat ding doen ze precies hetzelfde volgens mij en dat kun je zelf ook wel.
Voor je het weet vervangen ze alles en probleem opgelost, terwijl het een slangetje of ringetje is geweest. Snap ook wel dat een monteur (terecht) tijd en geld kost.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Het ringetje heb ik reeds vervangen. Slang van handpomp naar pot heb ik ook vervangen. Er druppelt nergen diesel uit als ik in de handpomp knijp, dus ga ik voor de gloeiers. Heb zojuist alvast de gloeibougies ingespoten met WD40. Kunnen ze mooi even weken. Maandag maar eens op pad gaan. Morgen wel eerst de tip van de rail nalopen. Je weet maar nooit. In ieder geval, bedankt!
Graag ontopic blijven, het is hier geen taalforum
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Als je het handpompje nog steeds niet hard kan krijgen zit daar het probleem.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb vanmorgen een keer bij de XM gekeken
en ik heb NOOIT luchtbelletjes in de semi-doorzichtige slang van de filter naar de pomp !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
xmbreak schreef:ik hoorde vandaag dat het wel vaker voor komt dat er een beetje lucht meekomt. Lijkt mij niet normaal.
Dit had ik bij mijn Xantia TD ook, af en toe een (klein) luchtbelletje, geeft normaal gezien geen problemen.
Wat is de km-stand van je auto eigenlijk ?
Als het niet de gloeibougies zijn, dan is het verstandig om je verstuivers eens te laten testen.
Kilometerstand is ongeveer 292500km. Als ik tijd heb, ga ik morgen of woensdag achter de gloeibougies aan. Hopen dat het dan opgelost is.