Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Ik wil een nieuwe voorruit plaatsen in mijn 2cv, heb inmiddels de ruit en rubber, moet ik kit gebruiken? Heb het eigenlijk nog nooit gedaan, iemand tips hoe ik het rubber op zijn plaats krijg? Waar moet ik op letten?
Thnx vast!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Ik heb zelf wel eens alleen de sponning ingesmeerd met Dinitrol. (werkt ook meteen tegen de roest!)
Je moet geen kit gebruiken die ook voor verlijmde ruiten wordt gebruikt.
Het handigst gaat het met z’n 2en.
Eerst rubber om de ruit doen.
Dan een stevige soepele waslijn o.i.d. in de groef van het rubber, helemaal rondom. Beide eindjes aan de onderkant.
Raam aan de onderzijde van buiten in de sponning zetten en door je helper voorzichtig laten aandrukken.
Uiteinden van de waslijn moeten binnen in de auto uitkomen.
Zelf binnen zitten en aan één uiteinde beginnen met trekken aan het touw.
Je trekt dan het rubber over de rand van de sponning.
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=QvcJ_lU_VpQ
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Hartelijk dank Hans, precies wat ik wilde weten, thnx!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Succes, Dick
Graag wil ik Hans nog wat aanvullen.
Zo’n nylon touwtje , als in de video, laat zich goed insmeren met iets glibberigs. Zou ik doen. Ik gebruik gewoon ledervet.
Tevens zie je in de video onder welke hoek hij het touwtje rond eruit trekt. Haaks houden, en naar het midden van de ruit blijven trekken, ook in de hoeken. Tijdens dit proces, terwijl er nog een beetje muziek in zit, nu en dan de ruit met beide handen, binnen en buiten stevig vast pakken en iets schudden zodat ie zijn ideale passing kan opzoeken. Voorkom droog rubber op droge sponningen, dit bemoeilijkt het werk behoorlijk. Ook weer schapenvet of ledervet.
(Omdat ik Ami rijd heb ik ook nog te maken met een pees. Deze trek je erin met een pezentrekker. Die heeft niemand natuurlijk, maar kan je heel makkelijk zelf maken van een dikke splitpen, zo één waarmee je de moer van je aandrijfas in je naaf borgt.
Open buigen en in een griptang klemmen)
Groet, Steven
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
carver schreef:Succes, Dick
Graag wil ik Hans nog wat aanvullen.
Zo’n nylon touwtje , als in de video, laat zich goed insmeren met iets glibberigs. Zou ik doen. Ik gebruik gewoon ledervet.
Tevens zie je in de video onder welke hoek hij het touwtje rond eruit trekt. Haaks houden, en naar het midden van de ruit blijven trekken, ook in de hoeken. Tijdens dit proces, terwijl er nog een beetje muziek in zit, nu en dan de ruit met beide handen, binnen en buiten stevig vast pakken en iets schudden zodat ie zijn ideale passing kan opzoeken. Voorkom droog rubber op droge sponningen, dit bemoeilijkt het werk behoorlijk. Ook weer schapenvet of ledervet.
(Omdat ik Ami rijd heb ik ook nog te maken met een pees. Deze trek je erin met een pezentrekker. Die heeft niemand natuurlijk, maar kan je heel makkelijk zelf maken van een dikke splitpen, zo één waarmee je de moer van je aandrijfas in je naaf borgt.
Open buigen en in een griptang klemmen)
Groet, Steven
Bedankt voor de aanvulling Carver! Het ziet er inderdaad altijd simpeler uit dan het in werkelijkheid is! En nee gelukkig geen pees hoewel dat altijd wel mooi staat!
thnx!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Ik spuit het rubber en de sponning en het touwtje altijd in met amberkleurige tectyl.
Dat glijd lekker, plakt het rubber als het opdroogt lekker strak in de sponning en beschermd gelijk tegen roest.
voila
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.
wel even de ruit vantevoren op 20 graden laten komen.
Ik heb wel eens een gelaagde ruit bij vieskou willen plaatsen: krak.
Gr Rob
Ik wist niet dat een eend ook een gelaagde voorruit had… Misschien de latere typen?
Maar met andere auto’s moet je inderdaad voorzichtig zijn met koud, stug rubber.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De meeste ruiten zijn van duralex glas. Dat springt in 1000 stukjes…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
je kan die gelaagde ruiten los kopen. Makkelijk te zien als ze gedemonteerd zijn: als je op de kopse kant kijkt dan is het net of er twee dunne ruiten op elkaar geplakt zijn (duhhh).
op de één of andere manier krijg ik de duralex ruiten er veel makkelijker in. kleiner?? dunner??
Gr Rob
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dunner.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
kijk:
nou ja, lukt het niet om een foto te plaatsen.
zo dan: pagina 11 onderaan:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?p=247624#247624
die is gelaagd
Gr Rob
Totaal aantal Berichten: 178
Geregistreerd: 26-08-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 HDi Exclusive
- Xsara Picasso 2.0HDI
Mijn ruit is niet gelaagd! Dus ik ga ermee beginnen!
Armoede = Je in iets anders moeten verplaatsen dan een Citroen…
GELUKT?
wie ‘t kleine niet leert, doet ‘t grote verkeerd
Histoire: 2CV4, 2CV6, AK400, Ami Super Berline, Ami Super Break, Ami 8 Service Tol., Ami 8 Break, Acadyane, en diverse niet-citro’s.