We rijden al 2 jaar met veel plezier in onze c3 e-hdi. Door omstandigheden rijden we nu ongeveer 45.000 km per jaar in plaats van 19.000. De dealer heeft aangegeven de wagen pas over 30.000 km terug te willen zien maar bekend is dat de diesel graag wat eerder nieuwe olie wil ivm de levensduur van de turbo. Ik wil daarom na ca 16.000 km alleen even de olie en het filter wisselen. Bij de dealer is een kleine beurt 219 euro wat ik redelijk duur vindt. Bij de Kwikfit kan ik voor ca 80 euro de olie en het filter laten wisselen. Verder wordt er in het instructieboekje een voorkeur voor Total quartz ineo ecs uitgesproken ivm het FAP-filter. Luistert dat echt zo nauw of is iedere goede 5W30 syntheet van Shell, Castrol ook acceptabel? Een alternatief zou zelf wisselen kunnen zijn. Ik zie dat er 3 typen oliefilters zijn, hoe weet ik wat de juiste filter is?
Idd 16000 km is beter, begrijp ook niet hoe jou dealer aan 30000 komt
Specificaties van de olie zijn heel belangrijk…
Maar of dat perse total moet zijn….denk het niet.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Van Gastrol weet ik dat hij ook voor auto’s met een DPF, zolang de oliespecificatie gelijk is zou ik daar geen probleem in zien.
Juiste oliefilter kun je op service.citroen.com uithalen dmv je chassisnummer.
Wat is het trouwens raar dat ze zo doen over een olie wissel en waarom willen ze dit betaald zien als een kleine beurt?!?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Er wordt aangegeven dat er dan een kleine beurt wordt uitgevoerd, olie verwisselen allen wordt niet gedaan.
Standaard interval olie verwisselen is 20.000 km. Nu zijn er in het verleden wel eens problemen geweest met de 1.6 e-hdi (turbo), waardoor er garages zijn die een interval van 15.000 km voorstellen.
Los van deze algemene stelregel geldt natuurlijk het gebruik. 45.000 km per jaar wijst op veel snelwegkilometers. Toen ik een Picasso hdi had heeft de dealer na verloop van garantie aangegeven dat ik gerust een interval van 40.000 km aan kon houden, uitgaande dus van veel snelweg gebruik en het profiel van rustige rijder. Enige risico dat je loopt is dat je wat vaker tussentijds de garage moet opzoeken.
Had ik mijn C3 e-hdi gewoon doorgereden, dan zou ik na afloop van de garantietermijn zelf van 20.000 naar 30.000 km gegaan zijn. Zodra mijn DS5 de garantie uitgaat ga ik van de standaard 30.000 naar 40.000 onderhoudsinterval. Ik durf dat gerust aan.
Let wel: mijn advies geldt dus zeker niet voor diegenen die veel korte ritten maken welke tot eerdere veroudering van de olie leiden!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Dat mag jij rustig doen..
Maar om dit als advies te geven..
Het ging niet alleen om de e hdi..
Mijn eerste c5 1,6 hdi (jan 2005) tot de 1,6 hdi die wat onder de euro v vallen zou ik aanraden elke 15000 km.
Bij de eerste zat er zelfs maar 3,7 liter olie in het blok.
Om de problemen met de turbo te voorkomen heeft citroen een andere peilstok gemonteerd en het olie niveau verhoogd naar 4,3 liter.
En volgens mij ook het zeefje vewijderd maar dat weet ik nu niet zeker.
Vanaf de euro v motoren kan je 20000 km aanhouden, 30000 lijkt mij wel erg veel..
En wat is duurder op 100000 km een olie wissel extra of een defecte turbo?
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Slecht advies wat mij betreft en verkeerde bezuiniging ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Zo zie je maar weer: alles past binnen een zekere context.
Ik ben een uitermate rustige rijder en maak 90% van mijn kilometers op de snelweg. Ik heb zelf een keer mogen aanschouwen dat de olie uit mijn hdi motor na 40.000 km er beter uitzag dan bij een ander die er 20.000 mee gereden had.
Wil je aan de veilige kant zitten en aanspraak maken op garantie moet je uiteraard nooit afwijken van de standaardvoorschriften.
Echter, zoals ik aan probeerde te geven wordt veroudering van de olie sterk bepaald door het gebruik van de auto/motor. En dan durf ik met mijn rijstijl wel een langere onderhoudsinterval aan, net als mijn -officiele- Citroen dealer. Het is bij mij geen zuinigheid (anders zou ik niet de laatste 4 jaar ieder jaar een nieuwe auto kopen, dat is het stomste wat je kunt doen) maar gewoon een kwestie van gezond verstand & oog voor het milieu!
Ik zal volledigheidshalve wel mijn ‘advies’ intrekken, zo was de uitspraak namelijk niet bedoeld
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er kleeft mijns inziens nog één nadeel aan het zelfstandig besluit af te wijken van de voorgeschreven onderhoudsinterval: bij inruil zal een garage in het boekje (of bij invoer in de computer) zien dat de auto z’n beurtjes niet gehad heeft op de voorgeschreven momenten. Dat ziet een eventuele nieuwe koper van jouw gebruikte auto ook en dat kan gevolgen hebben voor de inruilwaarde omdat de kans bestaat dat zo’n auto langer blijft staatn. Voor mij bv is een onderhoudsboekje wat niet geheel conform voorschriften is ingevuld of een vreemde onderhoudshistorie echt wel een reden om zo’n auto niet te kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De dealer gaf nu aan ongeveer 110 euro te rekenen voor het wisselen van alleen de olie en het filter. Dus dealer 110, kwikfit 80 en zelluf doen 55 euro (35 euro voor de juiste total 5W30, 10 euro filter en 10 euro brughuur. Misschien is het bij de dealer, inclusief aantekening in onderhoudsboekje, nog wel het handigst.
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Wil je hem uiteindelijk weer bij de dealer inruilen dan is die optie natuurlijk de beste!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Toch wel goed zo’n discussie. Heeft mij namelijk wel aan het denken gezet.
Auto’s waar ik voorheen de interval oprekte kocht ik een paar jaar oud met 150.000 a 200.000 op de teller en reed ik door tot de 300.000 +. En dan maakt het onderhoudsboekje weinig meer uit, zo ging mijn Picasso HDI rechtstreeks naar de haven van Rotterdam om naar Afrika uitgevoerd te worden.
Zoals ik er nu tegen aankijk wil ik de DS5 inruilen tegen de tijd dat ‘ie 4 jaar oud is en 200.000 km op de teller heeft en dan is het onderhoudsboekje zoals jullie terecht stellen wel wat relevanter. Daarbij heeft de DS5 tenminste weer een redelijk interval van 30.000 km i.p.v. de in mijn ogen voor een moderne diesel achterlijk korte intervaltermijn van 20.000 km voor de C3/DS3 e-hdi.
Dank voor het delen van jullie overpeinzingen
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
pieterc schreef:(35 euro voor de juiste total 5W30,
Is wel erg goedkoop. Is het ook een Low Saps C2 kwaliteit ? Dit i.v.m. het roetfilter.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Als je 2 minuten op marktplaats kijkt heb je de olie nog iets goedkoper. eze prijs in inclusief verzendkosten.
Deze week ook een servicebeurt laten uitvoeren aan m’n 1.4 e-HDI.
Bij 16.000 km (15 maanden oud) een kleine beurt met olie + filter + filters set.
Kan hij er weer tegen tot 30.000 km
Rittensport is een prachtige hobby.
Vorige week de wagen naar de citroendealer gebracht. De kosten zouden nu opeens 135 euro bedragen terwijl dat een paar weken geleden nog 110 euro zou zijn. Na wat gebel “namen ze hun verlies” en is de olie voor 110 euro vervangen inclusief filter. Onderhoud bij een eigen garage vind ik prima en mag best wat extra kosten maar het verschil van 55 euro tussen de kwikfit(met dezelfde olie) en de dealer van 55 euro is wel erg groot.