ik ben zojuist naar her revisie bedrijf geweest, ze hadden gebeld dat er een probleem was met de krukas,
nadat ze de diameter van de drijfstang tappen hadden gemeten, bleek dat de binnenste 2 lagers meer dan 1.6 mm kleiner waren dan de buitenste lagertappen.
met als gevolg dat hier geen lagers meer voor te krijgen zijn..
dat word dus een andere krukas…
wel is de rest keurig schoon terug gekomen, dus kan ik in ieder geval beginnen met de wederopbouw.
in de drijfstangen zit een gewicht verschil van 3 gram. in de zuigers 2 gram. met een beetje mazzel zijn ze zo te combineren dat ze gelijk van gewicht worden, mischien een heel klein beetje slijpwerk aan de drijfstangen.
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eigenlijk moet je van de drijfstangen de kop wegen en die met de zuigers combineren. De bigend kant ook wegen en eventueel materiaal wegslijpen. Slijpen in lengterichting van de drijfstang.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
gaan we dat doen…
wat een ellende, er zit tussen de zwaarste en de lichste drijfstang 20 gr verschil..
tussen de lagerkappen ook ongeveer 20 gr… als ik daar mee aan het slijpen kom, blijft er geen drijfstang over….
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Sorry ik ben hierin een leek,maar eerst heb je het over drie gram en dan over 20 gram.
Zou je dit even nader willen uitleggen,(om het te snappen)
Alvast bedankt
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
ja inderdaad klionkt vreemd.
in de originele zat een verschil van 3 gr, in de nieuwe (uit een hy motor)
zit een verschil van 20 gram..
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is wel erg veel. Wel vreemd dat het zo in een motor gemonteerd zat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
afgelopen weekend is Kees (visa gti 115) even op visite geweest, van hem heb ik het adres gekregen om de drijfstangen te laten uitwegen\balanceren.
vanmorgen ben ik nog even aan het stoeien geweest met de drijfstangen,maar tot de conclusie gekomen, dat een en ander toch de moeite waard is om te laten uitwegen.
ook heb ik een nieuwe krukas gehaald, de oude bleek dermate slecht te zijn dat ook die niet terug in de motor word geplaatst.
deze is al weg voor balanceren, en zal eind van de week terugkomen.
al met al duurt het wel veel langer dan ik gehoopt had.
jantje1948 schreef:Dat is wel erg veel. Wel vreemd dat het zo in een motor gemonteerd zat.
Hm, nu wil ik dat geloven maar vroeger kon je toch echt een maandag auto kopen, eentje die soepel liep of toch net niet.
Is zoals bij mijn Ducati Paso destijds, ik liet de motor reviseren en bij het ophalen wist die kerel me te zeggen dat de krukas 1mm uit het midden stond.
Op de produktielijn gingen ze elke maand 1 keer een blok volledig uitmeten - uitshimmen en zo werden dan alle blokken die maand gemaakt.
Zou het bij Citroën anders geweest zijn?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Krukassen staan altijd uit het midden. Om er voor te zorgen dat tijdens de arbeidsslag de zuiger iets minder hard tegen de cilinderwand drukt.
@Sloopkogel: als je die drijfstangen wegbrengt, doe dan de zuigers erbij. Dan kunnen ze het echt goed doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Geen idee hgoe of wat het was bij een heel gekende specialist, krak in zijn vak dan geloof ik wel dat hij zegt als het verkeerd was.
Maar dat was ook maar een voorbeeld om aan te halen hoe kwaliteitscontrole vroeger was. En dat was dan een jaren 80 motor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Google maar op “desaxeren”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
vandaag heb ik de bussen en de kop terug gemonteerd,
weet iemand wat de aanhaalmomenten zijn voor de kopbouten?
30 en 50 nwt….