hallo allemaal, wij hebben nu een jaar een mooie zilverkleurige xantia 2.0 16v. het hele jaar probleemloos gereden dus hup naar de apk keuring wel eerst zoveel mogelijk nagekeken.
Bij de keuring aanwezig geweest en geen grote problemen tot dat de hoes van de rechterzijde stuurstang werd gecontroleerd, deze is gescheurd en is dus afkeur. Volgens citroen is de hoes niet te vernieuwen maar zijn wel in de handel. Heb er dus 1 gekocht maar nu komt de vraag hoe krijg ik de nieuwe hoes heel over de as heen, je moet namelijk de hoes over een pen heen schuiven waar een stang aan vast zit. De stang heb ik los maar nu verder??
Weet iemand of je die pen eruit kan draaien door middel van een dubbele moer?
Of hoe trek je het rubbermanchet over die pen zonder het te scheuren?
De werkruimte is zoals bekend bij de citroen heel beperkt.
Alvast bedankt voor de reacties
Er zijn flexibele hoezen te krijgen, maar ik heb er ook wel eens eentje in water verwarmd.
Totaal aantal Berichten: 73
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Het gaat even moeilijk,maar hij kan echt over die pen heen.
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Oke bedankt zover voor de adviezen.
Ook heb niet stil gezeten en met een paar bedrijven gebeld zodat ik wijzer ben geworden.
De pen kan er niet af, helaas, had nog goede hoop dat er schroefdraad opzat.
Kreeg als tip om een trechter te maken, het rubber in warm water te leggen en smeermiddel.
Morgen ga ik het op deze manier proberen. Vertel nog hoe het afloopt.
Als je binnenste stuurkogel demonteert (die vlak voor die bus zit) is het vrij makkelijk om de hoes er over heen te drukken.
Maar ja, de binnenste stuurkogel loshalen is weer even wat extra werk.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
de binnenste stuuraskogel losmaken was geen optie, zat veel te vast.
de truc met de trechter lukte ook niet.
maar uiteindelijk is het wel gelukt met een bandenlichter van 60 cm.
de hoes had ik wel in warm water gelegd en was daardoor wel soepeler,daarna de de hoes over de buitenste stuurkogel gedrukt en toen de buitenkant bij de pen ingevet ook de bandenlichter.
deze vervolgens door de hoes heen gestoken en het uiteinde van de bandenlichter op de kop van de pen gezet, hierna gleed de hoes door het vet redelijk en heel over de pen.
hierna de rest weer afmonteren en klaar.
in ieder geval bedankt voor de reacties en bij deze dus een extra mogelijkheid voor deze klus