Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Afgesleten buitenranden van je voorbanden wijst er duidelijk op dat je (te) hard door de bochten gaat !
Misschien proberen wat meer ideale lijn te rijden in de bochten. Heb zelf een gr. kent 2.0 hdi met Kumho allseason . Rijdt prima en lekker strak door de bochten . Ben niet vies van snelheid erin houden
Ciao Eric
Ook ik herken niet het probleem van uitbreken of glijden in de bochten.**
Ik heb in de zomer 17” 205/40 banden eronder van Dunlopp en Pirelli, afwisselend voor en achter; geen verschil.
De eerste banden die eronder zaten in deze maat, waren van een onbekend (huis) merk, die waren in no-time kaal, maar nog steeds bleef bij Hdi lekker in de bochten plakken.
In de winter rijd ik met Fulda winter banden; ook dan geen extreme problemen.
**Vermits de banden (en de motor) op temperatuur zijn, en er geen hevige regen val is…
Goed, dan houden we het er op dat het aan de manier van rijden ligt en er ook duidelijk een verschil qua wegen zit tussen het hoge noorden en hier in het zuiden.
Van ‘t weekend nog gesproken met iemand die een Partner heeft van de zaak en daar ook de bocht mee uit vliegt.
Dat je met 17” en een 205 band goed aan het asfalt blijft kleven wil ik wel geloven ja!!
2002 Multispace 2.0Hdi
Voor mijn Berlingo reed ik een getunede Nissan Almera met behoorlijke brede banden, dat vloog door de bocht en kon je makkelijk met hoge snelheden doorheen.
Toen ik door mijn bedrijf moest overstappen naar een Berlingo moest ik daar wel behoorlijk aanwennen. Maar als je een ideale lijn in een bocht te pakken hebt dan kan je er al wel met wat meer snelheid doorheen. Tot op heden nog geen probleem gehad met uitbreken.
Citroen Berlingo 1.9D
Als je er een sportief rijgedrag op na houd is het misschien een idee om een andere set wielen er onder te zetten.
Heb onder mijn laatste twee Berlingo’s een set LM van volgens mij een Peugeot 205 gezet. 15”, ET waarde weet ik niet meer, zal iets van 15 á 18 geweest zijn. Bandenmaat 195/55-15, en eigenlijk altijd met Conti Premium Contact 2 gereden, +/- 450000km lang.
Nooit een aanloopprobleem gehad, en zeker geen gripprobleem op droog wegdek. Ik druk zelfs te stellen dat de Berlingo met deze wielset behoorlijk sportief te rijden is, zeker vergeleken met andere kleine bestelwagens. Hij gaat bij te snel bochtenwerk uiteindelijk wat glijden over de voorwielen wat weer prima en makkelijk op te vangen is door wat gas terug te nemen zodat de achterkant iets om komt. Oké, dat is geen typisch gebruik voor een Berlingo maar het kán wel, er zijn zat normale personenauto’s die minder fijn de bocht om gaan..
Maar nogmaals, dit alles wel met wat grotere wielen en wat plattere banden.
Ik vroeg mij eigenlijk af, mijn stalen velgen hebben standaard een ET waarde van 20? Mijn nieuwe een ET waarde van 18. Kan je dat merken? Wat gebeurt er als de ET waarde lager is?
Hoe groter de ET waarde, hoe verder het pasvlak van de naaf naar buiten zit ten opzichte van het midden van de velg. Dus een ET van 20 betekend dat de naaf 20mm vanaf het midden van de velg naar buiten zit. Bij een ET van 0 zit het pasvlak exact in het midden van de velg.
Zie http://www.steekmaat.nl/auto/Citroen/Berlingo (1996 - 2008).html
Dat verschil van 2mm ga je dus echt niet merken.
Vraag me af of een Berlingo de auto is als je lekker strak door de bochten wil . Is een familie auto of bedrijfswagen . Voor mij stuurt hij standaard ok .Zou ik sportiever willen rijden kocht ik een ander soort auto . Immers verbeteringen qua wegligging zijn ook niet de goedkoopste kan je dat ook investeren in een ander soort auto . Zelf houdt ik ook van een wat sportievere auto maar de Berlingo heeft een aantal punten die voor mij doorslag gevend zijn voor de aanschaf.
Ciao Eric
Ook ik heb de Berlingo gekocht voornamelijk voor het gebruikersgemak, ik heb een bedrijf in mountainbike,bmx artikelen en rijd zelf ook. Het makkelijk achterin gooien van de bike en naar Duitsland rijden is met de Berlingo ideaal.
Echter zoals ik mijn vorige auto getuned heb, zal ik dat ook zeker niet laten bij de Berlingo. Ik ben een sportieve rijder en met het juist insturen met de Berlingo kan je best goed door de bochten komen. Echter komt de Berlingo niet eens in de buurt van mijn vorige auto waarbij je met 120 door bochten kon die voor 70 bedoelt waren
Al om al is de Berlingo een fijne en relatief goedkope auto om te rijden, helemaal als grijs kenteken.