2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
wegligging Berlingo 2
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 december 2013 04:01 PM
  [ # 16 ]

Afgesleten buitenranden van je voorbanden wijst er duidelijk op dat je (te) hard door de bochten gaat !

Profiel  
 
canecorsoeric
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 27 december 2013 06:24 PM
  [ # 17 ]

Misschien proberen wat meer ideale lijn te rijden in de bochten. Heb zelf een gr. kent 2.0 hdi met Kumho allseason . Rijdt prima en lekker strak door de bochten . Ben niet vies van snelheid erin houden Wink

Ciao Eric

Profiel  
 
Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 27-04-2008

Gepost: 10 januari 2014 01:10 PM
  [ # 18 ]

Ook ik herken niet het probleem van uitbreken of glijden in de bochten.**
Ik heb in de zomer 17” 205/40 banden eronder van Dunlopp en Pirelli, afwisselend voor en achter; geen verschil.
De eerste banden die eronder zaten in deze maat, waren van een onbekend (huis) merk, die waren in no-time kaal, maar nog steeds bleef bij Hdi lekker in de bochten plakken.
In de winter rijd ik met Fulda winter banden; ook dan geen extreme problemen.

**Vermits de banden (en de motor) op temperatuur zijn, en er geen hevige regen val is…

Profiel  
 
mvdlans
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 12-04-2013

Gepost: 10 januari 2014 01:58 PM
  [ # 19 ]

Goed, dan houden we het er op dat het aan de manier van rijden ligt en er ook duidelijk een verschil qua wegen zit tussen het hoge noorden en hier in het zuiden.
Van ‘t weekend nog gesproken met iemand die een Partner heeft van de zaak en daar ook de bocht mee uit vliegt.

Dat je met 17” en een 205 band goed aan het asfalt blijft kleven wil ik wel geloven ja!!  Wink

2002 Multispace 2.0Hdi

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 10 januari 2014 03:07 PM
  [ # 20 ]

Voor mijn Berlingo reed ik een getunede Nissan Almera met behoorlijke brede banden, dat vloog door de bocht en kon je makkelijk met hoge snelheden doorheen.

Toen ik door mijn bedrijf moest overstappen naar een Berlingo moest ik daar wel behoorlijk aanwennen. Maar als je een ideale lijn in een bocht te pakken hebt dan kan je er al wel met wat meer snelheid doorheen. Tot op heden nog geen probleem gehad met uitbreken.

Citroen Berlingo 1.9D

Profiel  
 
ertdus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-10-2005

Gepost: 13 januari 2014 10:20 PM
  [ # 21 ]

Als je er een sportief rijgedrag op na houd is het misschien een idee om een andere set wielen er onder te zetten.

Heb onder mijn laatste twee Berlingo’s een set LM van volgens mij een Peugeot 205 gezet. 15”, ET waarde weet ik niet meer, zal iets van 15 á 18 geweest zijn. Bandenmaat 195/55-15, en eigenlijk altijd met Conti Premium Contact 2 gereden, +/- 450000km lang.

Nooit een aanloopprobleem gehad, en zeker geen gripprobleem op droog wegdek. Ik druk zelfs te stellen dat de Berlingo met deze wielset behoorlijk sportief te rijden is, zeker vergeleken met andere kleine bestelwagens. Hij gaat bij te snel bochtenwerk uiteindelijk wat glijden over de voorwielen wat weer prima en makkelijk op te vangen is door wat gas terug te nemen zodat de achterkant iets om komt. Oké, dat is geen typisch gebruik voor een Berlingo maar het kán wel, er zijn zat normale personenauto’s die minder fijn de bocht om gaan..

Maar nogmaals, dit alles wel met wat grotere wielen en wat plattere banden.

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 13 januari 2014 11:03 PM
  [ # 22 ]

Ik vroeg mij eigenlijk af, mijn stalen velgen hebben standaard een ET waarde van 20? Mijn nieuwe een ET waarde van 18. Kan je dat merken? Wat gebeurt er als de ET waarde lager is?

Profiel  
 
ertdus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 21-10-2005

Gepost: 14 januari 2014 12:38 AM
  [ # 23 ]

Hoe groter de ET waarde, hoe verder het pasvlak van de naaf naar buiten zit ten opzichte van het midden van de velg. Dus een ET van 20 betekend dat de naaf 20mm vanaf het midden van de velg naar buiten zit. Bij een ET van 0 zit het pasvlak exact in het midden van de velg.

Zie http://www.steekmaat.nl/auto/Citroen/Berlingo (1996 - 2008).html

Dat verschil van 2mm ga je dus echt niet merken.

Profiel  
 
canecorsoeric
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 26-02-2012

Gepost: 14 januari 2014 05:59 PM
  [ # 24 ]

Vraag me af of een Berlingo de auto is als je lekker strak door de bochten wil . Is een familie auto of bedrijfswagen . Voor mij stuurt hij standaard ok .Zou ik sportiever willen rijden kocht ik een ander soort auto . Immers verbeteringen qua wegligging zijn ook niet de goedkoopste kan je dat ook investeren in een ander soort auto . Zelf houdt ik ook van een wat sportievere auto maar de Berlingo heeft een aantal punten die voor mij doorslag gevend zijn voor de aanschaf.
Ciao Eric

Profiel  
 
Tripod
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 24-02-2013

Gepost: 15 januari 2014 04:13 PM
  [ # 25 ]

Ook ik heb de Berlingo gekocht voornamelijk voor het gebruikersgemak, ik heb een bedrijf in mountainbike,bmx artikelen en rijd zelf ook. Het makkelijk achterin gooien van de bike en naar Duitsland rijden is met de Berlingo ideaal.

Echter zoals ik mijn vorige auto getuned heb, zal ik dat ook zeker niet laten bij de Berlingo. Ik ben een sportieve rijder en met het juist insturen met de Berlingo kan je best goed door de bochten komen. Echter komt de Berlingo niet eens in de buurt van mijn vorige auto waarbij je met 120 door bochten kon die voor 70 bedoelt waren Smile

Al om al is de Berlingo een fijne en relatief goedkope auto om te rijden, helemaal als grijs kenteken.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook