Wanneer ik een snelle bocht naar links (70 a 80 km p/u) maak heb ik af en toe last van gebonk ergens afkomstig van mijn rechterachterwiel. Wanneer ik in zo’n actie moet remmen dan neemt het flink toe.
De frequentie is wel snelheidsafhankelijk, alsof er een gaar lager in zit ofzo.
Iemand die dit eens heeft meegemaakt?
Ik heb nog geen sporen kunnen ontdekken op de velg\band dat er iets aan heeft gelopen, maar het klinkt wel zo.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Draagarmlager?/ophanging/subframe/remklauw los enz.
Gewoon gauw even op de brug, r.a. wiel eraf en alles daar controleren.
R.achterwiel even opspinnen ivm wiellagergeluiden enz.
Gr. Wim.
los lopend wiel?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Bedankt!
Uiteraard moet ik er even naar kijken en het verder onderzoeken, maar ik dacht kom laat ik het eens posten
Dat laaste is het zeker niet.
Ik verdenk het lager, alsof de boring los is gekomen ofzo
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Een versleten (wiel)lager maakt geen bonkend geluid.
Achterwiel van de grond en dan voelen waar de speling zit.
Kan een draagarmlager zijn. Hoor je bij inveren ook gekraak of gepiep? Dan is een mogelijke oorzaak gevonden. Ik heb mijn draagarmlagers kunnen redden, door een paar smeernippels te plaatsen. Het vet in de draagarmlagers is immers zo oud als de wagen zelf.
Controleer ook heel goed de ophangrubbers van het achterste subframe.
Het metaal wat in deze rubberblokken is verwerkt, kan door roest enorm gaan uitzetten, wat scheuring van het rubber tot gevolg heeft. Hierdoor komt het subframe los van de carrosserie. Let ook op overmatige roest in die omgeving. (o.a. de binnenschermen tussen wiel en kofferruimte)
De rubbers zijn, voor zover ik weet, niet nieuw meer te vinden. Misschien dat bij een liefhebber/ eigenaar een set gebruikte voorhanden is.
Is het niet de uitlaat die naar de zijkant “geslingerd” wordt in de bocht?
Die gaat dan ergens tegenaan trillen.
Het is natuurlijk een beetje lastig om op afstand te beoordelen…
Het is sowieso verstandig om even onder de auto te kijken om ernstige dingen uit te sluiten.
Maar ja, je gaat er vanuit dat dat er bij een APK uitgevist wordt…
Ik denk dat H@ns de juiste suggestie heeft gedaan, al is het nog niet helemaal zeker.
Ik vond het eerst een beetje onwaarschijnlijk klinken dus heb eerst even goed gekeken naar het wiellager en de moer, dat zit allemaal keurig netjes vast en ook geen sporen van aanlopende delen. Draagarmlager is het niet, wel nog even de vetspuit erop gezet aangezien ik er nu toch naar zat te kijken.
Subframe rubbers zijn niet nieuw, maar ook niet compleet verrot.
Straks even de bekende bochtjes racen om te horen of het inderdaad de uitlaat was.
Het vreemde en tevens onwaarschijnlijke leek me dat de frequentie te maken had met de snelheid van de auto, maar vermoedelijk was dit dan toch te relateren aan het toerental van de motor.
Zo zie je maar weer, soms kan je het beter eerst even in de week leggen om alle opties de revue te laten passeren. Dank voor de tips!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Ik heb hetzelfde met de break, daar tikt de achterdemper soms de trekhaak aan.
Is opgelost met een stuk rubber.
Gr. Wim.
Het was toch de uitlaat. Sinds ik ze iets heb verschoven heb ik het niet meer kunnen opwekken\waarnemen!
Wat ik nog vergeten te zeggen was, is dat het sneller gebeurde met nat weer (nu weet ik ook waarom!)
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Je kan de rubbers op de stangen fixeren met slangklemmen.
Ja dat kan, ik heb er nu twee nieuwe rubbers opgezet. Die zijn nog lekker stug daarmee is het ook opgelost.
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb ooit een achterste uitlaatpot vervangen die je met twee man moest optillen .
Eigenaar reed enkel korte stukjes waardoor de achterpot nooit heet werd .
Zelfs met nieuwe ophangrubbers zakte die nog door
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Op het laagste punt een afwateringsgaatje prikken.
Voor de APK geen probleem. Verlengt de levensduur aanmerkelijk,
Walter, zeker toen je nog loodhoudende benzine tankte of ben je gewoon niet zo sterk
Water zal het probleem niet zijn, genoeg lange ritten hier!
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
dat was de tijd dat een GS enkele jaren oud was , en de GSA nog moest uitkomen !!
reken zelf maar ......
Walter
Meten is weten , gissen is missen