Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Nou titel zegt eignelijk genoeg
kan leuke spaak velgen kopen voor me bx maar uuh gaat ET 15 passen normaal is 18 i know
maat:
195/50/R15
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
18 inch velgen??? kap ff zeg, dan kan je niet meer normaal sturen hoor. Daarbij tis toch geen porum?
overigens… jij hebt toch zeker normaal 14 trouwens?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Caroline81 schreef:18 inch velgen??? kap ff zeg, dan kan je niet meer normaal sturen hoor. Daarbij tis toch geen porum?
ET waarde niet inch normaal is de ET waarde 18 (velgmaat 14 inch)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Caroline81 schreef:18 inch velgen???
trekkerbanden nodig??
Maarre, over je vraag—> Geen idee!!! Hou ‘t lekker bij origineel. Zag net dat Johan Oldenhage in een Xsara topic antwoord gaf op dezelfde vraag, maar dan over een Xsara. Misschien is ‘ie online en spraakzaam?
Ik snapte het al niet ops:
Wat is ET dan?
Maar je hebt er kennelijk van die rekentabelletjes voor. Marten zat pas me voor te rekenen wat voor banden ik om mijn visa moet leggen als ik er een 1,4 blok in leg.
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).
Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik wil het graag wetne omdat ik spaak velgen kan kopen alleen zijn die ET 15
De ET-waarde van een velg bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten valt. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
als ik het zo lees vind ik het niet erg
(lagere ET verder na buiten ) (alleen gaat het achter dan nog met 195 zonder uitbouw?)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
heb je al 195 banden nu??? Kijk eens hoeveel speling je nog hebt… Minimaal 3mm over zou ik zeggen
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
voge schreef:heb je al 195 banden nu??? Kijk eens hoeveel speling je nog hebt… Minimaal 3mm over zou ik zeggen
heb nu ook 195 en idd het gaat om 3 mm waar praten we over
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ik wil het graag wetne omdat ik spaak velgen kan kopen alleen zijn die ET 15
De ET-waarde van een velg bepaalt hoever een velg naar binnen of naar buiten valt. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.
als ik het zo lees vind ik het niet erg
(lagere ET verder na buiten ) (alleen gaat het achter dan nog met 195 zonder uitbouw?)
Wat denk je zelf
Volgens mij gaat het bij 195/15 nét achter en als je ET dan ook nog eens lager is (wiel verder naar buiten) dan past het nét niet meer denk ik.
Maar passen = weten
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
maar hij wil nu ook 195/15 monteren toch, of kom ik uit een ei???
En anders, ‘t slijt vanzelf uit hoor!!!
voge schreef:maar hij wil nu ook 195/15 monteren toch, of kom ik uit een ei???
En anders, ‘t slijt vanzelf uit hoor!!!
Bij een bx hoef je de auto alleen maar een paar maanden niet te berijden en de roest doet de rest
ik dénk dat het net past aangezien hij nu ook die maat heeft, maar ik denk dat ie het gewoon even moet proberen.
(en even alle hoogte standen uitproberen, zie je direct of ie bij elke veerbeweging vrij zou lopen)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
al met al kom ik 3 mm na buiten idd
nu heb ik
195/50/R15 ET 18 ?? (peus 205 speedlines) (voor)
195/55/R15 ET 18 ?? (peus 205 speedlines? (achter)
en dan komt er onder
195/50/R15 ET 15 (voor)
195/55/R15 ET 15 of 195/50/R15 ET 15(achter)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Huh? lagere ET komt toch juist naar binnen als ik de tekening moet geloven?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
weten is meten!! (dus naar buiten en kijken hoeveel speling je nu nog hebt!!)
Simpele Ziel schreef:Huh? lagere ET komt toch juist naar binnen als ik de tekening moet geloven?
Hier staat wel een aardige uitleg:
ET-Waarde
De ET waarde van een wiel, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaalt hoe ver een wiel naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkas. Een te hoge ET resulteert in een wiel dat aanloopt aan de binnenkant van de wielkas, een te lage ET resulteert in een wiel dat buiten de carrosserie uitsteekt. De ET wordt gemeten vanaf de denkbeeldige middellijn van de breedte van een wiel. ET 0 wil zeggen dat het bevestigingspunt (de wielflens) precies in het midden zit. ET 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35 mm meer naar buiten zit, waardoor het wiel meer naar binnen valt. Een negatieve ET is ook mogelijk, het bevestigingspunt zit dan aan de binnenkant van het midden, waardoor het wiel verder naar buiten wordt “geduwd”.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX