vraagje motor CX Athena 1982
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 16 januari 2014 12:45 PM

Ik heb een vraag die misschien dom Shocked  overkomt maar ik stel hem toch even omdat mijn technische kennis eigenlijk nul is. Ik laat al het onderhoud doen, doe vrijwel niets zelf.
Mijn CX Athena (1982) heeft het volgende probleem. Aan de linker kant van de (Douvrin 2.0) motor loopt een soort van geribbelde aluminium buis (van heel dun materiaal) van een ronde trommel (is meen ik het luchtfilter) naar de achterzijde van de motor. In deze buis is een scheur ontstaan. Vooralsnog merk ik hier verder in het gedrag van de motor niets van. Mijn vraag is echter of iemand mij kan uitleggen wat de functie van deze buis is en wat (mogelijk) het effect kan zijn van een scheur daarin en dus het ontsnappen van (ik vermoed) lucht uit deze buis??

Bedankt vast!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 januari 2014 01:02 PM
  [ # 1 ]

Wink

Dat is waarschijnlijk de lucht slang voor de voorverwarming van de inlaat lucht.
Deze slang zal aan één kant op het uitlaatspruitstuk zitten en aan de ander kant op de warme lucht aansluiting op het luchtfilter. Een scheur kan niet zoveel kwaad. Er zal geen sprake zijn van “ontsnappen” van lucht aangezien de lucht wordt aangezogen.
Als je het toch wilt fiksen: Een automaterialen handel heeft dit soort slangen wel te koop en ze zijn makkelijk te vervangen.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 16 januari 2014 09:23 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor de reactie, dit is iets dat zelfs mij nog wel lukt om te vervangen. Vraag me wel een beetje af wat uberhaupt het nut van deze slang dan is tongue wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 16 januari 2014 09:57 PM
  [ # 3 ]

Als het ‘s winters koud is zuigt de motor dan warmere lucht aan van bij het uitlaatspruitstuk. Mits je het luchtfilter op zomerstand zet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 januari 2014 10:34 PM
  [ # 4 ]

In onze C3 zit zo’n slang al een heeeeele tijd dicht met een stukje ducktape. Werkt prima hoor.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 januari 2014 10:35 PM
  [ # 5 ]

Macgyver!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 januari 2014 11:15 PM
  [ # 6 ]

Nee, slordige garage. Dingetjes tijdelijk aan elkaar hangen nadat ‘t ding terug kwam van de garage. Zit er een dus twee jaar later nog steeds.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5387
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 16 januari 2014 11:22 PM
  [ # 7 ]
jantje1948 schreef:

Als het ‘s winters koud is zuigt de motor dan warmere lucht aan van bij het uitlaatspruitstuk. Mits je het luchtfilter op zomerstand zet.

Ik neem aan dat je de winterstand bedoelt Jan? Wink

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 17 januari 2014 12:13 AM
  [ # 8 ]
H@ns schreef:
jantje1948 schreef:

Als het ‘s winters koud is zuigt de motor dan warmere lucht aan van bij het uitlaatspruitstuk. Mits je het luchtfilter op zomerstand zet.

Ik neem aan dat je de winterstand bedoelt Jan? Wink

Taalkundig dingetje .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Kan het als talendocent niet laten. Noem het beroepsdeformatie. Mits = “op voorwaarde dat”. Dus de motor zuigt warme lucht aan, mits (op voorwaarde dat) het luchtfilter op de winterstand staat. Correct gebruikt dus door jantje Smile.

Al je het woord “winterstand” wil gebruiken, moet je “tenzij” gebruiken: : de motor zuigt warme lucht aan tenzij het luchtfilter op de winterstand staat (want dan zuigt ie koude lucht aan)

Razz

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 januari 2014 12:16 AM
  [ # 9 ]

en dan dus andersom?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 17 januari 2014 12:17 AM
  [ # 10 ]

En dat is dus wat H@ns bedoeld: in de winterstand zuigt ‘t ding verwarmde lucht aan (lucht die langs de warme radiateur is gegaan), in de zomerstand wordt niet verwarmde lucht aangezogen (lucht rechtstreeks van buiten). Dus: de motor zuigt nooit te koude lucht aan, mits het filter bij grote temperatuurwisseling correct in zomer- danwel winterstand stand wordt gezet. Dat kan niet fout, tenzij je niet begrijpt wat de zomer- cq. winterstand betekent.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 17 januari 2014 12:25 AM
  [ # 11 ]
erikkuiper schreef:

en dan dus andersom?

Jij hebt het door Laughing
Maar jantje schreef het wel goed,leuke correcties zijn dit Laughing

Jan bedoeld hij zuigt warme lucht,op ............hij op zomer stand staat,en dat schreef hij goed.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 januari 2014 12:28 AM
  [ # 12 ]

nee hoor h@ns laugh

niet de tekst snel veranderen he frank

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2014 01:57 AM
  [ # 13 ]

Ik schreef het dus fout.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 17 januari 2014 09:34 AM
  [ # 14 ]

Bedankt voor de reacties allemaal, zo wordt ik gaandeweg toch wat wijzer. Ik schaam me bijna om het te vragen maar ik weet inderdaad niet hoe ik de zomer en winterstand moet inschakelen en op welk moment dat wenselijk is (bijv. pas bij extreme kou of zou het nu ook al wenselijk zijn dit te doen?
Kan iemand mij dit nog toelichten Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook