Voor mijn kersverse 19 TZI blok zoek ik de exacte brandstofdruk.
Helaas is mijn vraagbaak sinds de motorwissel vrij nutteloos geworden, dus ik heb de afstelgegevens niet.
Wie kan me helpen aan de exacte brandstofdruk voor de 19 TZI monopoint injectie 8 kleppen motor?
Of wie kan het even voor me opzoeken in zijn Haynes/vraagbaak?
Heel erg bedankt alvast!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Volgens mij regelt de ECU de brandstofdruk bij een DDZ en is er niets aan te verstellen. Het Motronic M1.3 injectie systeem zit volgens mij op een DDZ.
Correct me if I’m wrong!
BX rij je bijna voor niks!
Klopt t is een DDZ, we hebben bij de ombouw naar injectie wat over het hoofd gezien, (losse stekker….) en toen provisorisch geprobeerd de auto goed aan t lopen te krijgen door de brandstofdruk te verhogen. Dit hebben we toen gedaan door de veer uit te rekken die bovenin aan de voorkant in t injectiehuis zit. Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat echt een brandstofdrukregelaar.
Maar nu de stekker vast zit hebben we die veer niet weer teruggedrukt naar originele specs. En dan nog weet je niet zeker of dat ok is. Dus daarom willen we meten en opnieuw afstellen, maar als we niet weten wat de druk moet zijn…...
Niemand met een wph waar t in staat?
Greetzzzz Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-01-2013
- BX 19 TZI
- Xantia 1.8I 16V
Heb zelf deze hanynes en daarin kan ik er niets over vinden
BX rij je bijna voor niks!
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
rustyduck schreef:Klopt t is een DDZ, we hebben bij de ombouw naar injectie wat over het hoofd gezien, (losse stekker….) en toen provisorisch geprobeerd de auto goed aan t lopen te krijgen door de brandstofdruk te verhogen. Dit hebben we toen gedaan door de veer uit te rekken die bovenin aan de voorkant in t injectiehuis zit. Voor zover ik heb kunnen nagaan is dat echt een brandstofdrukregelaar.
Maar nu de stekker vast zit hebben we die veer niet weer teruggedrukt naar originele specs. En dan nog weet je niet zeker of dat ok is. Dus daarom willen we meten en opnieuw afstellen, maar als we niet weten wat de druk moet zijn…...
Niemand met een wph waar t in staat?
Greetzzzz Rusty
Zit er geen stelschroef op die regelaar?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Jawel, maar die zat zo vast dat ik er niet aan durfde tw draaien….
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
In die Haynes staat wel dat bij een pre 1990 GTI met bosch injectie de benzinedruk 2 bar moet zijn bij stationair toerental. Zal dat nou bij een Motronic injectiesysteem heel anders zijn?
ja dat denk ik wel, want gti heeft multipoint met een aparte drukregelaar, hier zit die ingebouwd in het injectiehuis!
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Ik heb even moeten zoeken, maar als je een DDZ (XU9M) motor hebt met Solex Fenix 1b inspuiting, dan moet de benzinedruk volgens het wph tussen de 0,7 en 0,9 bar zijn.
Bovenop het injectorhuis zit een drukregelaar die zorgt dat het drukverschil tussen de benzinetoevoer en de druk bij het inspuitpunt altijd rond de 0,8 bar zit.
Volgens mij is het niet de bedoeling om het af te stellen.
De opbrengst van de pomp moet 0,36 l per 15 sec. zijn.
Hopelijk kan je hier wat mee…
kijk daar kunnen we wat mee! bedankt (al heb ik het net te laat gezien, heb de veer al weer verder ingedrukt, ongeveer op de oude waarde)
volgens de baas van Das Boot, issie nu wel een stukje trager (ook niet zo gek als de brandstofdruk nu veel lager staat)hopelijk wordt ie nu wel zuiniger (exact verbruik weten we helaas niet)
mocht er nu nog echt iets raars blijken te zijn dan gaan we de druk meten (gisteren helaas niet toe gekomen)
greetzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Exact verbruik van afgelopen 2 tanken is gemiddeld 1 op 11,3
Dat is met snelwegstukken van 140-150 maar ook met veel stukken 110 en relaxed aan rijden.
Dat verbruik is wel okee voor nu.
Belangrijker is dat de benzine niet meer over het injectiehuis heen zevert. Dat doet ie nu wel nog een beetje, niet veel maar wel constant.
Vanavond een mooie ritje Hilversum-Utrecht-Leiden-Burgh Haamstede (zeeland) dan kunnen we kijken hoe ie t doet.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Brandblusser bij je? Je vraagt er wel om, zeg…
Den Haag ligt zo’n beetje op de route naar Leiden…
Misschien heeft Hilko nog een leuk blussertje in z’n bus liggen
Heb je trouwens wel de bijbehorende benzinepomp mee verbouwd?