Dames/Heren,
Mijn vader rijdt al enkele jaren een Xm 2.1 Diesel uit 2000.
Sinds al langere tijd heeft hij een probleem.
De auto schiet op een willekeurig moment in een soort “modus” hierdoor draait de motor 1300 Toeren stationair en gaat het “autodianoselampje” branden. De auto gaat pas weer normaal draaien op het moment dat hij weer uitgezet word.
Is dit een vaker voorkomend probleem, zo ja? Wat is er dan?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Niemand die ons verder kan helpen met die probleem?
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Stap 1 is om de auto eens uit te lezen om te zien welke storing er is.
Misschien is er een slecht contact bij een temperatuursensor oid. Ik ben zelf niet zo op de hoogte van de ins en outs van de 2.1 diesel, maar het feit dat er een storingslampje gaat branden geeft volgens mij aan dat je iets zou moeten kunnen uitlezen met de lexia.
Bedankt voor de reactie, we zullen hem weer eens uit laten lezen. Mijn vader zei dat hij dat al eens had gedaan en dat het toen niets oploste maar goed een keertje uitlezen kan geen kwaad.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Uitlezen op zich zal niets oplossen, maar het geeft je hopelijk wel een idee waar te beginnen met oplossen van de problemen
Haha, ik bedoelde eigenlijk ook dat er toen niets gevonden werd. Maar zo als je vaker ziet met problemen die af en toe voorkomen komen ze niet op als je juist bij de garage bent.
Dat zal een 2.1 urbo diesel zijn.
Met een lucas epici pomp.
Die kun je inderdaad uitlezen.
Als het storing lampje brand dan is er inderdaad een storing.
De lucas epic pomp is voor een deel electronisch.
Dus vermoedelijk zal er ergens een sensor of iets dergelijks niet goed zijn.
Verder geven de pompen zelf ook nog wel eens de geest helaas.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Maarten-s schreef:Haha, ik bedoelde eigenlijk ook dat er toen niets gevonden werd. Maar zo als je vaker ziet met problemen die af en toe voorkomen komen ze niet op als je juist bij de garage bent.
De storing blijft in het geheugen , dus zelfs als `ie het tijdelijk wel weer goed doet , kun je d.m.v. uitlezen toch zien wat er aan de hand was.
XM TCT Ambiance`94
Ik heb tijdenlang een soortgelijk probleem gehad met mijn 2.1 Turbo D.
Met een automaat erg lastig, want dan wil ´ie er vandoor.
Na vervanging van de dieselpomp door een gereviseerd exemplaar was het probleem verdwenen.
Groet,
Wijnand
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Sluit me aan bij de vorige poster. Met een 2.5td een vergelijkbaar probleem gehad. Uitlezen gaf weinig zinnigs. Uiteindelijk is toen ook de pomp vervangen. Daarna liep ie als een zonnetje.
Domme vragen bestaan niet.