opstartprobleempjes Citroen CX Athena
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 349

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 20 januari 2014 10:03 AM

De laatste tijd, sinds de temperaturen wat lager zijn, merk ik dat mijn Athena wat moeite heeft met het rijden vlak na starten. Ze start eigenlijk fantastisch maar de eerste 5 a 7 minuten rijden merk ik dat ze wat schokt en als ik met koude motor meteen bij een stoplicht moet stil staan dan wil de motor nog wel eens afslaan als ik niet de choke open heb staan en wat gas bij geef. Verder merk ik dat die eerste meters het invoegen op de snelweg ook wat moeizaam gaat, met koude motor is het net of er weinig vermogen beschikbaar is, zelfs als ik flink gas geef. Als dan de motor eenmaal wat warmer is geworden dan gaat alles weer soepel en zijn alle klachten weer verdwenen en gaat het prima. Ik heb intussen trouwens de slang voor het voorverwarmen van de inlaatlucht vervangen (was stuk) en gekeken of er een zomer en winterstand op het filter zit maar nergens een schuifje of knopje of wat dan ook kunnen ontdekken….
Heeft iemand een idee of deze opstartprobleempjes min of meer normaal zijn bij lagere temperaturen of is er nog verbetering mogelijk? Ik heb niet veel technisch inzicht maar ga mij er wel wat meer in verdiepen. Heb dan ook maar een handleiding over de CX Athena gekocht. In de Nederlandse of Engelse taal kon ik niet veel vinden specifiek over de Athena dus heb ik maar een Duitse versie gekocht aangezien mijn Frans ook niet alles is.

Profiel  

Ami8
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347

- Ami 8 berline
- CX 20 Familiale
Gepost: 20 januari 2014 11:02 AM
  [ # 1 ]

Tja het is een oudere auto die misschien wat langer choke nodig heeft. Als je toch wil zoeken zijn lucht/vacuumslangetjes vaak de boosdoener. Van luchtfilter naar carburateur loopt een dun slangetje wat wel eens los wil komen. Tevens zit er bovenop het blok een 3-weg verbinding van luchtslangen, die willen ook wel een lekken of los zitten.
Met draaiende motor eens wat rommelen aan de slangetjes, beetje knijpen en luisteren of je gesis hoort. Als je geluk hebt hoor/voel je ook reactie van de motor die harder, zachter of (on)regelmatiger gaat draaien.
Oudere rubberen slangetjes kunnen vergaan in de loop van de tijd. Gelukkig zijn ze makkelijk verkrijgbaar en te vervangen net als je luchtfilterslang!

Met amicale bye groet,

Ami 8 berline, 1977, Bleu Myosotis.
Ami 6 club berline, 1969, wit met rood dak
C5 2.2hdi berline

Kijk ook eens op: www.amivereniging.nl

Profiel  

Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 20 januari 2014 11:31 AM
  [ # 2 ]

Druk je na het starten dan gelijk de choke weer in?
Bij koude motor zul je met dit weer gewoon een tijdje op de choke moeten rijden.
Het is eigenlijk een kwestie van aanvoelen, de choke steeds meer iets in drukken naar mate de motor warmer wordt.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  

engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 977

Gepost: 20 januari 2014 11:33 AM
  [ # 3 ]

Het is redelijk normaal bij deze temperaturen dat je de eerste 5-8 minuten met choke moet rijden.

Profiel  

CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank

- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 20 januari 2014 01:06 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties. Wat ik doe is eigenlijk starten met volledig uitgetrokken choke, dat gaat eigenlijk prima. Dan laat ik de choke een tijdje uitgetrokken staan tijdens het rijden. Soms merk ik wel dat wanneer tijdens de eerst 5-8 minuten schokken merkbaar zijn het helpt om ietsje (heel klein beetje) de choke terug te duwen, dan blijft de auto wel schokken maar is net even minder opvallend. Als de motor eenmaal goed loopt dan druk ik de choke helemaal terug. Ik moet wel zeggen dat ondanks uitgetrokken choke dus merkbaar is dat de auto wat blijft schokken en sneller af wil slaan bij stoplichten en soms ook minder vermogen lijkt te leveren. Echter zijn na verloop van tijd (als de motor warm is) de klachten weg en blijft de motor ook bij de stoplichten weer mooi stationair draaien ook bij volledig ingeduwde choke. Mogelijk is dit dan toch het normale gedrag van de motor bij wat koudere temperaturen (moet er misschien ook bij vermelden dat de auto buiten staat en soms 3 dagen niet gereden heeft en dus ook echt helemaal afgekoeld en mogelijk wat vochtig is.
Is het nog een goed idee om de motor eerst een tijdje te laten draaien voor het rijden om warm te worden? Meestal wordt gezegd dat dit slecht is voor de motor maar geldt dat ook bij de CX die duidelijk nodig heeft om wat temperatuur in de motor te krijgen voordat het rijden soepel verloopt?

Profiel  

Sable Doré
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1288

- C1 serie II
Gepost: 20 januari 2014 01:23 PM
  [ # 5 ]

Ik start met de choke volledig uitgetrokken. Zodra hij loopt terugduwen tot de motor met wat verhoogd toerental blijft lopen. Na enkele km geheel terug. Dan heb je geen last van schokken.
Paar keer proberen dan krijg je er gevoel voor.

Profiel  

CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank

- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 20 januari 2014 01:24 PM
  [ # 6 ]

PS, Engbokho, mag ik van de gelegenheid gebruik maken om aan jou als mede Athena bezitter te vragen of het luchtfilter inderdaad een winterstand heeft; heb namelijk nergens iets kunnen ontdekken waarmee je zou kunnen wisselen van zomer naar winterstand…..

Profiel  

engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 977

Gepost: 20 januari 2014 01:44 PM
  [ # 7 ]

Ik zal later even kijken. Weet het niet uit m’n hoofd   red face

Profiel  

CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank

- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 20 januari 2014 02:11 PM
  [ # 8 ]

Okee, bedankt alvast. Ik heb gezien dat er op een Citroen DS bijvoorbeeld wel een schakelaar op het luchtfilter zit om te schakelen tussen winter en zomerstand maar op mijn Athena kan ik hem tot nu toe niet ontdekken. Echter is er dus wel een buis aanwezig die van het filter naar achter de motor loopt. Die was stuk en heb ik vervangen maar veel verder ben ik niet gekomen. Verder zal ik de tip van Sable Dore eens proberen om nadat ze loopt meteen de choke wat terug te duwen en dan te kijken of er minder schokken voelbaar zijn. Nu drukte ik de choke vaak pas wat terug nadat ik al aan het rijden was en merkte dan inderdaad wel een afname in het schokken, misschien moet ik dus wat eerder beginnen met terugduwen van de choke en daarnaast zal ik nog even de slangetjes checken waar Ami8 het over had.

Profiel  

furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2134

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 januari 2014 03:25 PM
  [ # 9 ]

Je moet eigenlijk precies zoveel choken dat de motor lekker loopt. Bij mijn Ds is dat steeds een beetje minder al naar gelang de motor opwarmt. Maar als je iets gereden hebt en de choke dus al een redelijk stuk hebt ingedrukt (soms zelfs al helemaal ingedrukt) en je stopt dan voor het stoplicht moet ik deze weer wat uittrekken. Als de motor helemaal op temperatuur is hoeft dat uiteraard niet.
Het is, zoals al aangegeven, een kwestie van voelen/horen wat de motor nodig heeft om soepel te lopen….

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10401

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 januari 2014 03:30 PM
  [ # 10 ]

Door het choken wordt via een stangetje ook het gas iets opengezet. Misschien moet dat bijgesteld worden?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook