De laatste maanden is mijn v6-24v automaat van bouwjaar ‘98 onrustig in het stuur; de auto reageert veel meer op oneffenheden in het wegdek en het stuur komt na een bocht met schokjes terug naar de middenstand….ook heeft het hydraulisch systeem nogal wat tijd nodig om na het starten het waarschuwingslampje uit te laten gaan. Eenmaal op weg veert en remt de wagen zoals het hoort.
Rechtuitrijdend merk ik niet heel veel verschil met vroeger, het probleem doet zich vooral voor in bochten….ben benieuwd naar jullie suggesties!
1 Voorraadbol nog vol? Algehele bollencheck Chyparse.
2 Vervuiling hydr.systeem? Spoelen met Hydraurincage.
3 HD Pomp genoeg opbrengst? V snaar ervan slipt niet?
Bij Chyparse hebben ze zo door wat er mee is , aanrader dus.
( Nee, heb geen aandelen )
Succes er mee!
XM TCT Ambiance`94
IS dit een diravi stuur bekrachtiging? Zo ja, dan is zeer ws je voorraadbol aan het einde gekomen
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Een V6 24v uit 1998 heeft geen Diravi.
Heb je LHM lekkage?
Als eerste even de banden spanning voor controleren!
Had het laatst ook. Banden veel te zacht.
Volgende stap, in het LHM vat zitten filters. Die schoon maken.
EIgenlijk meteen even nieuwe LHM in.
Het laatste model LHM is niet super krachtig.
dus wat kritischer op alles.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 219
Geregistreerd: 11-06-2009
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ik vermeldde het net in een ander bericht. Sinds de veerbollen vervangen zijn stuurt mijn Xm veel strakker en preciezer dan voordien johnfred. Misschien toch eens bollen laten controleren ?
Roadrunner… never been caught.
Ik heb een afspraak bij Civer voor een bollencheck, ben benieuwd!
“ook heeft het hydraulisch systeem nogal wat tijd nodig om na het starten het waarschuwingslampje uit te laten gaan”
Welk lampje bedoel je? Zoiets heb ik niet, mijn XM is een Vee Zes van ‘99 uit Duitsland
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peteryed schreef:Even de motor starten en luisteren hoevaak je pomp aanslaat. Als dit vaak gebeurt dan kan er inderdaad wel een nieuwe voorraadbol op.
Die heeft bij zo’n bouwjaar geen invloed op het sturen hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Inderdaad. Bij een xm uit 1999 heeft het sturen niets met bollen van doen.
De pomp heeft een apparte uitgang rechtsreeks naar het stuur huis.
Dit in tegenstelling met een bx of cx.
Nieuwe bollen gaat niks uitmaken met het sturen in ieder geval.
Maar zoals gezegd check je banden spanning even.
ALs ik mijn xm start heb ik ook heel even het stop lampje van te lage druk. Dat gaat na een paar seconden uit.
Alle bollen zijn 2 jaar geleden vervangen. Ook die slecht te bereiken contsant hoogte bol.
Volgens mij is dat normaal.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Inderdaad. Bij een xm uit 1999 heeft het sturen niets met bollen van doen.
Geen opbrengstverdeler ,maar ook geen voorraadbol meer ?
Je kunt ook nog even checken of je geen speling hebt in de bevestiging van je stuurbekrachtigingscylinder aan je stuurhuis.
Da`s een bout met daaromheen een “silentblokje"en daarop een moer , te bereiken via de rechterwielkast .
Ik had dat ook en had daarom ook van die klachten , schokkend sturen in de bocht .
Na vervanging van de bekrachtigingscylinder was het weg .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat “silentblokje”, een soort rubber (?) busje, kan kapot of uitgelubberd zijn. Dat veroorzaakt de speling.
Dus laat Civer zeker naar het stuurhuis en de cilinder kijken. Maar dat zullen ze wel doen…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Die silentblokjes zijn niet meer te koop bij Citroen.
Ik heb ze vervangen door nylon busjes.
Zelf gedraaid, 10 min werk en kost niets.
Het monteren is k** werk.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ik heb de auto net weggebracht, zal morgen even bellen en jullie info doorgeven!
Iedereen bedankt en ik laat wel weten wat er aan de hand was….
Ik ben ook benieuwd wat daaruit komt…............
Peter