Audio C5 phase 3
lala9292
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 21 januari 2014 06:06 PM

Hallo allemaal,

Ik me een tijd geleden al eens aangemeld (ik geloof in 2011), destijds heb ik een aantal vragen gesteld over koppeling van een citroen c5 phase 1. Deze auto is in 2012 (met een kilometerstand van 350.000km) de deur uitgegaan en vervangen voor een c5 phase 3. De nieuwe c5 bevalt erg goed, al word de hydraulische vering wel gemist.

Het enigste waar ik mij aan stoor in de c5 zijn de speakers. wat komt hier een slecht geluid uit. Eigenlijk belachelijk voor een auto in deze klasse. Nu ben ik dus aan het kijken naar oplossing om het geluid een beetje op te krikken. Ik heb op dit forum en google al een beetje gezocht maar ben vooral halfslachtige topics tegen gekomen. Nu ben ik wel benieuwd naar oplossingen die hier op het forum al worden toegepast en naar ervaringen van anderen om op deze manier een soort ‘verzameltopic’ voor audio oplossingen in de c5 phase 3 te maken.

Onze c5 is voorzien van het RD4 systeem, de head unit kan dus niet vervangen worden. Zelf zat ik eraan te denken om alleen de speakers te vervangen in de hoop dat dit al een beetje een boost aan het geluid geeft.

even ter verduidelijking; ik ben zelf opzoek naar een oplossing waarmee ik zo simpel mogelijk een wat voller geluid in de auto kan brengen, maar ik ben ook benieuwd naar mensen die er meer werk van hebben gemaakt met bijvoorbeeld composiet setjes en dergelijke.

Ik ben benieuwd naar jullie tips, ideeën en oplossingen.

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 21 januari 2014 08:42 PM
  [ # 1 ]

Als de originele speakers net van zo’n kartonnen kwaliteit zijn als die van de C5 II zal elke knappe speaker die je koopt een verbetering opleveren…..

Profiel  

GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 372

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 21 januari 2014 11:03 PM
  [ # 2 ]

Die zijn ongetwijfeld van eenzelfde kwaliteit; toevallig van de week speakers van de DS3 aan de achterzijde vervangen. Dit gaf daar al een aardige verbetering al moet ik zeggen dat ik het geluid in de C5 van redelijke kwaliteit vind. Mits je kwaliteit van de muziek goed is.
Bij de C5 durf ik het niet zo goed aan om de deurpanelen er af te halen. Ik betwijfel of ik alles weer zo netjes en heel terug er op krijg.

Op het C5-forum zijn er een aantal die een subwoofer bij hebben geplaatst en zij zijn daar zeer tevreden over.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7810

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 januari 2014 12:18 AM
  [ # 3 ]

Als je het aandurft om de deurpanelen los te halen denk ik dat je met een knap setje speakers al klaar bent. Aangezien een C5III qua interieur behoorlijk over engineered is en de radio genoeg vermogen kan leveren moet dit al voldoende zijn.

Om het Frans te houden (en ik er extreem tevreden over ben in mijn Xsara’s en mijn huidige auto) zou ik dan Focal’s uit de Access-lijn gebruiken. Deze zijn qua vermogen licht genoeg om door een zwakkere versterker aangestuurd te worden en klinken toch heel mooi vol en diep.

Natuurlijk zou je ook eens raad in kunnen winnen bij een inbouwstation.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

lala9292
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 januari 2014 12:27 AM
  [ # 4 ]

Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Het klank beeld in de vorige c5 was slechter. Maar als het geluid van de c5 vergelijk met de grande punto (tweede auto) dan is dat een wereld van verschil (in het voordeel van de Fiat).

De akoestiek van de c5 is voor een auto zeker niet slecht, als je het volume laag hebt staan is het ook wel aardig goed te doen. Maar op het moment dat je muziek gaat afspelen die voller van klank is, met veel tonen om het maar zo te zeggen, dan gaan er tonen wegvallen (met name de lage). Mijn ervaring hierin is dat de treble en bass instellingen het wel iets kunnen verbeteren, maar niet kunnen oplossen. Vooral bij de bass merk je dat de speakers snel de neiging hebben om een soort brom van de bass te maken, wat tevens ten koste gaat van de andere klanken.

Als ik in de auto zit verwacht ik natuurlijk niet top kwaliteit, maar als het toonbeeld niet klopt is het net alsof het hele nummer niet meer klopt, en daar kan ik me aan storen.

Ik ga in ieder geval eens bekijken in hoeverre de bekleding eenvoudig van de deur te krijgen is en hoeveel andere speakers mij gaan kosten.

Op bovenstaande afbeelding is te zien hoe de deur ongeveer gedemonteerd moet worden. Demonteren zal nog wel lukken (hopen dat er niks afbreekt) monteren zal inderdaad lastiger worden.

Een subwoofer trekt mij niet heel erg, maar dat is misschien ook wel een vooroordeel. Ik ben niet opzoek naar een harde bass maar vooral een evenwichtig klank beeld. Toch zou het wel een optie kunnen zijn om de lagen tonen een beetje aan te vullen.
Maar hoe sluit je hem dan aan? ik neem aan dat er dan voor wat extra vermogen een versterker tussen moet?

Profiel  

lala9292
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 januari 2014 12:33 AM
  [ # 5 ]
2d schreef:

Als je het aandurft om de deurpanelen los te halen denk ik dat je met een knap setje speakers al klaar bent. Aangezien een C5III qua interieur behoorlijk over engineered is en de radio genoeg vermogen kan leveren moet dit al voldoende zijn.

Om het Frans te houden (en ik er extreem tevreden over ben in mijn Xsara’s en mijn huidige auto) zou ik dan Focal’s uit de Access-lijn gebruiken. Deze zijn qua vermogen licht genoeg om door een zwakkere versterker aangestuurd te worden en klinken toch heel mooi vol en diep.

Natuurlijk zou je ook eens raad in kunnen winnen bij een inbouwstation.

Dan moet ik maar eens gaan kijken of ik de deurpanelen goed los kan krijgen!
Ik heb even snel op de focal’s gezocht, zie dat die prijs technisch ook niet heel raar zijn, daar zal ik ook wat informatie over gaan inwinnen.

Een inbouwstation kan altijd nog, ik heb geen idee wat ze daar voor zoiets vragen, misschien valt dat ook wel heel erg mee. Maar een lekker zaterdagje knutselen is ook nooit verkeerd:)

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7810

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 januari 2014 12:36 AM
  [ # 6 ]

Een zwaardere speaker zul je inderdaad met een versterker moeten aansturen, anders ga je nog niet veel winnen qua geluid en klankbeeld. Die versterker zul je weg moeten werken, van signaal en spanning moeten voorzien, en dat is veel werk.

Je kunt ook kiezen voor lichtere vervangende speakers. Deze zijn vaak ontwikkeld om met een fabrieksradio (dus minder vermogen) toch veel beter te klinken ten opzichte van origineel. De Focals waar ik ervaring mee heb zijn daar een voorbeeld van (ik heb geen aandelen Focal Wink )

Succes met het uitzoekwerk, dat is vaak het leukste aan dit soort projecten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

lala9292
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 januari 2014 12:45 AM
  [ # 7 ]

Ik heb eigenlijk geen zin om een versterker en alle rompslomp in te bouwen, omdat, zoals je al zegt dat wel erg veel werk is zeker als je het mooi wil wegwerken. Speakers zoals de Focal’s, en er zullen vast meer merken met gelijksoortige speakers zijn, zouden wat mij betreft de mooiste oplossing zijn. Dan moet ik nog wel kijken of ik er twee-weg speakers in ga zetten (voor en achter) of voor een woofer en losse tweeter en achter een twee-weg, zoals het volgens mij op dit moment ook is als ik het goed heb begrepen.

Het is jammer dat eerst het hele deurpaneel eraf moet, anders is het natuurlijk een klusje van niks, misschien dat ze bij de garage ook wel een tip hebben om het deurpaneel veilig te verwijderen.

Maar jullie hebben zelf dus nog niet hetzelfde trucje op een c5III uitgevoerd?

Het uitzoek werk is vaak het leukst inderdaad, en het moment dat je tevreden kan zijn als alles is gelukt natuurlijk, maar zover zijn we nog niet:)

Profiel  

Menno
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1806

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 22 januari 2014 02:38 PM
  [ # 8 ]

Ik heb een versterker goede filters en een sub erbij laten plaatsen ( sub is origineel pack hifi ) , klinkt al 100x beter ....

Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  

lala9292
< 100 berichten
Rank

Gepost: 22 januari 2014 03:54 PM
  [ # 9 ]
Menno schreef:

Ik heb een versterker goede filters en een sub erbij laten plaatsen ( sub is origineel pack hifi ) , klinkt al 100x beter ....

Dus als ik het goed begrijp heb jij de originele speakers laten zitten? En waar heb je dit in laten bouwen, bij een dealer of een inbouwstation? en ligt er al een kabel voor de subwoofer naar de kofferbak of moet deze nog worden aangelegd?
voordeel van deze optie is dat de deur bekleding er niet af hoeft.

Profiel  

Menno
> 1800 berichten

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 23 januari 2014 01:00 PM
  [ # 10 ]

Er lag nog helemaal niets , ik het laten inbouwen door dgce.nl , Rene de eigenaar is een enorm pietje precies !
Subwoofer heb ik besteld bij mijn dealer en verder wensen doorgegeven en alles overgelaten aan bovenstaand bedrijf.

Inderdaad, de originele speakers zijn blijven zitten, die staan nog op mijn verlanglijstje, maar komt er niet van omdat ik het eigenlijk wel prima vind zo

Profiel  

GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 372

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 23 januari 2014 01:04 PM
  [ # 11 ]

Ik meen dat ik hier ergens had gelezen dat de aansluiting van de subwoofer bij een sedan onder hoedenplank zat;  ik kan met niet echt voorstellen dat die daar nergens te vinden is, want anders zou het bij elke Citroen heel veel werk zijn om die aan te sluiten, terwijl het gewoon een accessoire -rtikel is.
Ik heb bij mijn tourer ook gezocht, maar in ieder geval niet gevonden.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  

Menno
> 1800 berichten

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 23 januari 2014 02:30 PM
  [ # 12 ]

Nee die ligt ook bij een sedan niet klaar ....
Je hebt het nu over een later bijgeplugde subwoofer ( staat ook in de optie folder ) , ik het de originele die bij pack hifi hoort , deze heeft een versterker nodig ....

En komt achter het paneel te zitten ( nieuw panneltje bestellen bij de dealer ) , hierdoor zie je er niets meer van ...
Deze woofer is overigens van Philips

http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=365671#p365671

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 23 januari 2014 04:49 PM
  [ # 13 ]

Mooi, ik zie het al: hele deurpaneel eraf om een speaker te vervangen…......Ik blijf wel ff in de C5 II rijden….. confused

Profiel  

Menno
> 1800 berichten

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 24 januari 2014 11:33 PM
  [ # 14 ]

Wat een reden Laughing

Profiel  

exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 498

Gepost: 27 januari 2014 05:08 PM
  [ # 15 ]

Op het C5club forum is wel een volledige upgrade van speakers + bijbouw van versterker beschreven.

Ik zit er ook nog steeds naar te kijken, ik vind ondanks mijn pack hifi de kwaliteit niet echt geweldig.
Al vraag ik me ook af of de versterker onderdeel is van het probleem. Deze is nl. digitaal en zou een soort surround effect moeten maken. Mijn ervaringen met hifi apparatuur die dat ook doet is meestal erg slecht.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook