Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Als ik ‘s ochtends mijn Eend start, komt er af en toe (dus niet elke ochtend) een enórme (olie-)rookpluim uit de uitlaat… Motortje loopt verder prima, heeft voldoende compressie, maakt geen rare geluiden en presteert prima. Op zich dus goed mee te rijden. Maar voor de buurt is ‘t minder prettig… Wat zou de oorzaak kunnen zijn van dit (kortstondige) olieverbruik?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
slijtage op je cylinderkopjes (zuigerveren-cylinder koppen vervangen is je beste remedie. Ik herken dat de motor dan nog heerlijk en goed kan lopen trouwens.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Okay, dus als ik ‘t goed zou willen doen, wordt ‘t tijd voor 2 gereviseerde koppen en nieuwe zuigerveren?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Inderdaad, je kunt nog lang doorrijden alleen die pluim achter je he Prima te doen hoor. Meestal zo rond de 2.5 ton
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou eerst klepgeleider rubbertjes doen.. Niet meteen ook zuigerveren…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Heb geen pluim achter me ... Tijdens ‘t rijden gaat ‘t allemaal prima. Het gebeurt echt alleen tijdens ‘t starten en dan alleen bij koude motor. Alsof er tijdens stilstand ergens olie in lekt die verbrandt zodra ik ‘m start… Blok heeft nu ca. 120.000 km gelopen en is van 1982…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is hoe dan ook een beetje een kwaal van een boxermotor zoals in de eend ligt. Ook een Gs en een kever hebben er een beetje last van. Begin, zoals Bogaard zegt, maar eens met de cilinderkoppen. Meestal ben je er zelf met nieuwe klepseals al.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Hij doet het dus niet altijd? Ik zou de auto eerst eens anders parkeren, als de auto iets scheef staat loopt er wat olie de cilinder in wat na het starten verbrand.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Dat laatste lijkt me niet erg waarschijnlijk… De Eend staat altijd op dezelfde plek onder de carport geparkeerd… Dank overigens voor jullie reacties. Nu eens iemand zoeken die mij (in de omgeving van Twente) kan helpen met een dergelijke klus…
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Inderdaad klepseals vervangen, maar als je blokje meer als een ton gelopen heeft zou ik gelijk ook even de zuigerveren doen.kost meer een paar tientjes. Slijp ook even je kleppen en je motor kan er weer 100.000 km mee door.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive