2 van de 2
 < Vorige 1 2

Remklauwen van een Axel
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 920

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 januari 2014 01:14 PM
  [ # 16 ]

Visa en C15 setjes gaan niet passen, de gietstukken van de klauwen van de Axel zijn door citroën zelf gemaakt en lijken niet op Bendix/Lucas/Lockheed/Bosch spullen die op de Visa en C15 zitten.

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 280

Gepost: 24 januari 2014 01:46 PM
  [ # 17 ]

Even een foto gemaakt van het scherm van mijn microfiche lezer (microfiche van de Axel):

Zoals je ziet zijn de onderdeelnummers van de afdichtingen 75514881 en 75526612. Dit zijn Visa/C15 nummers, kun je zien want er staat “VD” voor.

Nu even kijken in de microfiches van de Visa (ingescande microfiche):

Genoemde afdichtingen worden dus ook in de Visa toegepast. Niet op alle Visa’s, want er zijn tig verschillende remsystemen op de Visa gebruikt. Ook mooi om te zien dat Axel en Visa allebei 45 mm zuigertjes hebben, maar dat deze niet gelijk zijn.

Tenslotte nog een foto van de afdichtingen zelf:

Als je de afdichtingen wilt gaan gebruiken met andere dan de originele remvloeistof (zie mijn eerdere bericht), dan zou ik zeker eerst een testje doen. De afdichtingen van een GSA voorrem met 45 mm zuigers zijn qua afmetingen vergelijkbaar, maar bedoeld voor LHM. Hoe dat samenwerkt met gewone remvloeistof? Ik weet het niet, typische vraag voor Waterman Wink

Stuur me maar een PB als je geïnteresseerd bent in de afdichtingen.

Profiel  

Diesel Rinus
> 900 berichten

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 januari 2014 02:59 PM
  [ # 18 ]

Wat geweldig dat ze hetzelfde zijn, eindelijk eens iets wat lijkt op een oplossing! Alle andere rubber o-ringen zijn dikker en er zit vaak zo’n stofhoes/balg voor.

Er zijn inderdaad ook vaste remklauwen, met twee zuigertjes, van Citroën zelf gemonteerd geweest! Ik heb ze alleen nog nooit gezien…

“nooit te oud om bij te leren en een tik over de vingers te krijgen als ik voor mijn beurt praat”

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 24 januari 2014 03:05 PM
  [ # 19 ]

Diesel Rinus, het is helemaal niet zeker dat de remklauwen van de Axel van de TS zijn zoals op mijn microfiches. Misschien zijn mijn microfiches wel voor een heel ander bouwjaar! Wat ik wilde aangeven is dat het zo zou kunnen zijn, niet dat het zo is. Met de foto erbij kan de TS zelf bepalen of dit de afdichtingen zijn die hij zoekt.

Van een tik op de vingers is wat mij betreft dan ook geen sprake (en ik zou het betreuren als het zo is overgekomen) - ‘k zou nie durven!

Profiel  

Diesel Rinus
> 900 berichten

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 24 januari 2014 04:21 PM
  [ # 20 ]

Hahahaha

ik bedoelde het niet zo serieus hoor, het betekent gewoon dat ik niet altijd op ervaring mag afgaan, moet feiten checken.

Zowel in de Olving als in de Haynes staan ook de Citroën klauwen genoemd voor de (vroege?) Visa.
De maat van de zuigers is ook daar 45mm. Ik weet bijna zeker (ik word dus al een beetje voorzichtiger) dat er maar 1 type voorremklauw voor de Axel is geweest en dat is de verbrede GS/GSA klauw voor DOT4, zodat de geventileerde schijven passen.

Het lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk dat er twee verschillende productielijnen voor een zelfde maat remklauw zouden zijn opgezet. Denk maar even aan de vroege GS t/m 2cv klauw die qua zuiger en afdichtingen identiek is aan de achterklauw van de C32/C35. Het gietstuk is anders maar de afdichtingen en overige inwendige maatvoering is identiek.

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2418

Gepost: 24 januari 2014 09:16 PM
  [ # 21 ]
ubogaart schreef:

Als je de afdichtingen wilt gaan gebruiken met andere dan de originele remvloeistof (zie mijn eerdere bericht), dan zou ik zeker eerst een testje doen. De afdichtingen van een GSA voorrem met 45 mm zuigers zijn qua afmetingen vergelijkbaar, maar bedoeld voor LHM. Hoe dat samenwerkt met gewone remvloeistof?

Niet testen, gewoon lezen, zie vorige pagina!
Dot in een LHM systeem geeft ellende, alle rubbers gaan eraan. Dat gaat dus gewoon NIET werken. Geloof me nou maar Smile !

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  

ubogaart
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 24 januari 2014 09:52 PM
  [ # 22 ]

Sorry, had ik overheen gelezen.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: was gebeurt er als je LHM rubbers met DOT remvloeistof gebruikt? Ik heb wel eens LHS rubbers gezien die met LHM in contact waren geweest. Die zwellen dan enorm op.

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5380

Gepost: 24 januari 2014 10:04 PM
  [ # 23 ]

Je kan het gewoon eens proberen:
Zo’n rubbertje in een potje en een paar maanden laten staan…
Ik heb vroeger ook wel eens zoiets geprobeerd, LHS rubber in LHM olie en LHM rubber in LHS olie.
Na een week was het LHS rubber behoorlijk gezwollen, aan het LHM rubber zag ik na een paar maanden niets bijzonders.
Maar een rubber moet natuurlijk het liefs zo’n 20 jaar mee. Zoveel geduld had ik niet.
Ik heb het na een paar maanden weggegooid.

Profiel  

Diesel Rinus
> 900 berichten

- 2CV 250
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 25 januari 2014 07:30 PM
  [ # 24 ]

Eh LHM rubber in DOT is binnen een dag opgezwollen, 3x tot 4x zo dik.

In sommige gevallen gaat dat ook op voor Dot Rubber in LHM. Heb wel eens een revisie setje gehad voor 2cv LHM hoofdremcilinder waar toch niet de goede rubbers inzaten. De auto stond binnen een dag langs de kant van de weg met compleet vast zittende remmen (hoofdremcilinder kwam niet meer terug)

waar rook is, is…

LHM only!

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5380

Gepost: 25 januari 2014 09:10 PM
  [ # 25 ]

Oh, okee, ik dacht dat LHS en DOT zo’n beetje dezelfde basis hebben.
Omdat je DOT 3/4 ook als een soort vervanger kon gebruiken in “rode” DS-en.
Ik heb die proef destijds wel gedaan met de ouderwetse, originele LHS trouwens.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook