Zonder oude discussies op te willen rakelen, wil ik toch graag het volgende melden:
Zojuist teruggekeerd van Chyparse alwaar ik de spoelvloeistof, die nodig was omdat de vorige keer alles zwart was, heb laten vervangen door normale LHM.
Gelijk de bollen laten uitboren (dus geen comfortbollen) en wat een verschil zeg: drempels, putdeksels en kasseien voel je niet meer!
Dit had ik 9 jaar eerder moeten doen toen ik mijn eerste Xantia kocht (en 4 jaar geleden ook bij mijn huidige)! Op de terugweg heb ik maar de lange hobbelige weg genomen in plaats van de snellere korte (hoewel ik niks merkte van die hobbels).
Vanaf nu alleen nog maar heerlijk zweven!
Groeten,
Jako
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Ik ben geen tegenstander van geboorde/comfortbollen hoor, maar volgens mij moet dat toch een negatieve invloed hebben op de schokdemperwerking.
Op een hobbelige weg zou de remweg wel eens langer kunnen zijn dan met de originele bollen…
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Nee volgens chyparse is dat niet…
Dat verhaal vroeg ik ook aan chyparse toen..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
beetje afhankelijk van de uitvoering van de vering en wat er opgeboord wordt denk ik.
Als het hydractief is en het opboren gebeurt bij de hydractief bol(len) dan verandert er niets aan het weggedrag in de stugge stand die ingeschakeld wordt bij “extreme” situaties.
Ha, toch discussie Mijn Xantia is “gewoon” HP, geen Hydractief of Activa.
Maar goed, eigenlijk was ik op zoek naar het comfortabele veergedrag uit mijn jeugd. Mijn ouders reden altijd GS(A), ik denk dat ik het nu gevonden heb; al heb ik al in geen tijden nog eens in een GS mogen (mee)rijden helaas…
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
En daar gaat het om, jouw comfort!
Zijn er in de 4 jaar dat je je Xant hebt ooit de bollen vervangen of op druk gezet? Ik neem aan dat ze bij Chyparse de bollen eerst getest hebben, anders had je misschien beter voor CB’s kunnen gaan.
Groet, Nico
GWHENDRIKS2 schreef:Nee volgens chyparse is dat niet…
Dat verhaal vroeg ik ook aan chyparse toen..
Ik weet niet of het ooit getest is?
Maar jij bent er erg tevreden over, dus dan is het prima.
Civer heeft mijn GS bollen heeeeel lang geleden een keer “bewerkt” door de plaatjes een wipje te geven.
Dat merkte je wel, misschien iets soepeler veren maar ook nadeinen.
Ik vond het minder prettig dan origineel. Maar dat is persoonlijk, ik vind bijvoorbeeld GTI bollen fijner veren dan standaard bollen.
Sowieso veren gevulde bollen lekkerder dan half lege bollen…
Dus als je echt goed wilt vergelijken moet je eerst met verse bollen een ritje maken en direct daarna de dempers boren of verbuigen.
Opgeboorde of comfortbollen veren/deinen wel lekker, maar zijn een ramp voor het bochtenwerk.
Voor mij nooit meer, ik rij alweer een paar jaar uitsluitend op standaard bollen en dat geeft een veel betere wegligging.
Vandaag naar Antwerpen gereden (en terug). Op de heenweg op het weggedrag in de bochten gelet: de ring Rotterdam heeft een paar fraaie bochten met adviessnelheid 70; net als een paar weken geleden er gewoon met 100 doorheen gereden; geen enkel probleem. Ook de bocht A58-A4 (Bergen op Zoom -> Antwerpen) is fraai: advies 90, maar 120 gaat prima. Kortom: geen enkel probleem met uitgeboorde bollen in de bochten, wellicht ietsje meer onderstuur dan eerst. Maar goed, als je echt heel strak door bochten wil rijden, moet je geen Citroën hebben denk ik
De haven van Antwerpen heeft een paar stukken kasseien die niet echt recht liggen: afgezien van wat geluid merkte ik daar helemaal niks van. Op de terugweg was er stevige zijwind en regende het heel hard, ook geen centje pijn.
@Nico: Toen ik deze Xantia een half jaar had, ben ik naar Renard gegaan alwaar ze de bollen op druk brachten en er blauwe olie in gooiden, dat reed op zich prima. Drie jaar later ben ik bij Chyparse geweest: ze hebben de bollen op druk gebracht en spoelvloeistof in het systeem gedaan omdat alles nogal zwart was, gister is die vervangen door gewone LHM en op mijn verzoek zijn de bollen dus uitgeboord.
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Wat is het verschil tussen comfort bollen en uitgeboorde bollen?
Dat weet ik niet helemaal zeker, maar volgens mij zit het zo:
De HP schokdempers hebben een soort basis gaatjes die altijd open zijn en plaatjes die kunnen verbuigen als er een grote olieverplaatsing nodig is, bijvoorbeeld bij het inveren van het wiel. Dan kan de olie bij snelle beweging van het wiel tijdelijk een soort bypass nemen.
Bij geboorde bollen kan er altijd wat gemakkelijker olie stromen. De demping dus is minder.
Ik denk dat bij de comfortbollen de basis gaatjes vanaf fabriek wat groter zijn.
Maar het veercomfort wordt ook voor een groot deel bepaald door de stugheid van de plaatjes.
Met dunne plaatjes komt de auto na inveren weer snel op normale rijhoogte terug, bij stugge plaatjes duurt dat langer.
Snel terugveren geeft een sportiever gevoel, langzaam terugveren geeft een “Amerikanen” gevoel.
Het zou dus best kunnen zijn dat een “comfortbol” wat stuggere plaatjes heeft, ik heb dat alleen nergens kunnen vinden…
Citroen heeft daar in al die jaren natuurlijk uitgebreid mee geëxperimenteerd en een goede balans gevonden tussen motorvermogen en veerkarakteristiek.
Bij de vroege DS-en kon je trouwens de schokdemper losschroeven en de plaatjes aanpassen.
Bij de moderne HP-en kan je gewoon vanuit je stoel een knop omdraaien om de karakteristiek aan te passen…
Wel zo makkelijk…
Er zijn al heel veel discussies over bollen gevoerd, ook bij het zusterforum Xantiaclub.net, bijvoorbeeld hier of hier.
Hieronder een verhaal wat ik bij Chyparse gehoord heb (hopelijk heb ik het goed onthouden): het gat in het midden van de bol is bij een HP-Xantia standaard 1,1 mm, dit wordt opgeboord naar 1,2 zodat de vloeistof er sneller doorheen kan (naast de door H@ns genoemde plaatjes) en het veergedrag soepeler wordt.
Verder begreep ik dat elke HP-geveerde Citroën stugger is dan het voorgaande model, met boren of comfortbollen kan je ongeveer 1 stap teruggaan (dus geboorde Xantia gedraagt zich ruwweg als een BX en geboorde BX wordt Ruwweg GS), 2 stappen terug lukt niet.
Bij de DS was er zelfs verschil tussen in- en uitstroom in de bol waardoor de bol snel ingedrukt werd en langzaam weer loskwam wat nog comfortabeler is.
Maar hier zijn vast veel beter technisch onderbouwde verhalen over te vinden
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
Kijk, weer wat geleerd…
Dat stuggere heeft waarschijnlijk wel wat te maken met de prestaties…
De druk in de bol heeft trouwens ook nog invloed. Daar hebben we een leuke discussie gevoerd in het ID/DS forum. Begint ongeveer hier: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220985/P75/#1771681
Moet je wel even een lange adem hebben, want het is een behoorlijk lang verhaal…
En Waterman had zelfs al argon geprobeerd in plaats van stikstof, maar dat loopt er te snel uit…