De 2.2 hdi motor is op dit moment niet meer leverbaar in de C5. Weet iemand of deze met meer vermogen terugkomt in de C5?
ja, waarschijnlijk met 170 pk/ 400 Nm, maar wanneer….. :
Men is bezig met Ford een nieuwe 2.2 HDI te ontwikkelen. Of dat de 2.2 uit de Mondeo met 155 pk wordt aangepast.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Toch geen Ford in een Citroën
V strom schreef:Toch geen Ford in een Citroën
Ach, dat zit er nu ook al in hoor
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Volgens mij is de 2.2 hdi een PSA motor en geen Ford
V strom schreef:Volgens mij is de 2.2 hdi een PSA motor en geen Ford
De HDI motoren worden al tijden met ford samen gemaakt meende ik, bij ford heet het TDCI..
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: Komt de 2.2 HDI weer terug in de C5?
Citroen CX schreef:De 2.2 hdi motor is op dit moment niet meer leverbaar in de C5. Weet iemand of deze met meer vermogen terugkomt in de C5?
De “oude” 2.2 HDi van 136 pk is volgens mij nog steeds leverbaar, maar enkel met automatische versnellingsbak.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Re: Komt de 2.2 HDI weer terug in de C5?
c5breakhdi schreef:Citroen CX schreef:De 2.2 hdi motor is op dit moment niet meer leverbaar in de C5. Weet iemand of deze met meer vermogen terugkomt in de C5?
De “oude” 2.2 HDi van 136 pk is volgens mij nog steeds leverbaar, maar enkel met automatische versnellingsbak.
nee niet meer, hij is vervangen voor de 2.0 HDi 16v met 138pk en 6 traps automaat.
dat 1.6 ding is toch een ford / psa product?
De 1.6HDi16v, 2.0HDi16v en 2.2HDi16v (ook de nieuwe met 170pk) komen allemaal uit Tremery. Het is dus een Citroen motor, maar wel “ontwikkeld in samenwerking met Ford”.
Ik zie er niet veel Ford in behalve dat de motor in een aantal Ford producten zit (s40, C-MAX etc.) Wat haalt Citroen dus uit deze samenwerking? In ieder geval een grotere afzet voor de motoren (schaalvoordelen? nee leveringsproblemen )
Wat er wel uit een Ford fabriek komt? De V6HDi biturbo wordt gemaakt in Dagenham (het vroeger huis van de Dagenham Dustbin) dat wil zeggen die worden daar in elkaar geschroeft, bijv. het speciale blok(van compacted graphite iron) komt van een toeleverancier. De Dieseltechnologie komt van Ricardo (die al in de jaren 30 voor Citroen de Dieseltechnologie leverden)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:De 1.6HDi16v, 2.0HDi16v en 2.2HDi16v (ook de nieuwe met 170pk) komen allemaal uit Tremery. Het is dus een Citroen motor, maar wel “ontwikkeld in samenwerking met Ford”.
Ik zie er niet veel Ford in behalve dat de motor in een aantal Ford producten zit (s40, C-MAX etc.) Wat haalt Citroen dus uit deze samenwerking? In ieder geval een grotere afzet voor de motoren (schaalvoordelen? nee leveringsproblemen )
Gelieve het woord ‘Citroën’ te vervangen door ‘PSA’..
Ik ben trouwens benieuwd of de huidige C5 de enkele of dubbele turbo uitvoering krijgt, helaas vermoed ik de eerste.
met opzet Citroën niet PSA, dan zou het sowieso iets van Moteurs Peugeot Citroën SA zijn…
btw Trémery maakt ook de 1.4HDi (8v & 16v) in totaal bijna 2.000.000 motoren per jaar, de grootste Dieselmotor-fabriek ter wereld blijkbaar.
of de nieuwe biturbo in de C5 komt is idd nog de vraag, als de V6 niet komt lijkt het wel logisch.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
De nieuwe 2.2 komt ook in de p308 dus dan moet het wel heel vreemd lopen wil die niet in de C5 komt.
http://www.auto-motor-sport.de/news/auto_und_produkte/peugeot_308_fuer_2007_huit_vite.97074.htm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:De nieuwe 2.2 komt ook in de p308 dus dan moet het wel heel vreemd lopen wil die niet in de C5 komt.
http://www.auto-motor-sport.de/news/auto_und_produkte/peugeot_308_fuer_2007_huit_vite.97074.htm
Dat is juist het punt: De C5 en 307 kwamen ongeveer tegelijk op de markt, je mag er vanuit gaan dat een C5-vervanger niet heel lang op zich laat wachten (cq: presentatie eind 2007 / begin 2008)
Daarbij komt dat de nieuwe Mondeo ook eind dit jaar komt (reden om de C5 sneller te vernieuwen) en tegelijkertijd zal Ford ook in de productiecapaciteit van de 2.2 HDi een greep doen.
ALS de 2.2 al komt in de C5, dan alleen in single-turbo uitvoering..
(en natuurlijk voor Menno een 8-trapsautomaat van Lexus eronder geschroeft )
Ik denk eerder dat ze de C5 nog even rekken, om de C6 en komende Picasso wat lucht te geven. Een set nieuwe motoren aan het eind van de productie-cyclus helpt de C5 nog even verder. Ik denk hierbij ook aan de nieuwe PSA/BMW motoren.
Voor wat betreft “mono” turbo vs bi-turbo, ik heb dit al eerder gepost, maar de cijfers zijn nog een beetje onduidelijk, beide worden op 170pk/400Nm gequote. Alleen het toerental van het maximum koppel is iets lager 1750 (bi’) vs 2000 (mono) veel extra techniek voor weinig winst lijkt het.
In het persbericht schrijft PSA ook dat ze met deze 2,2 L op het niveau willen komen van de huidige 2,5 L Diesels, ik weet niet precies welke motoren ze als referentie in het hoofd hebben, maar de Rino 2,0 levert al 170pk en Toyota’s 2,2 komt op 177. Volvo’s 2,4 (5cyl) zit op 180pk.
[list]Rino 85 pk/L
Toyota 80pk/L
Volvo 75pk/L[/list:u]
vgl
[list]V6HDi 77pk/L
2.2HDi 77pk/L
2.0HDi 69 pk/L
16.HDi 69 pk/L[/list:u]
wil je echt de concurrentie voor zijn, dan moet je nu een motor aankondigen met 90pk/L.
voor de 2.2HDi zou deze al op 198pk uitkomen, met 10% meer koppel zit je dan ook aan het maximum voor de automaat (die wel >300pk kan hebben)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije