In oktober 2013 heb ik een BX 14 RE van 1988, km-stand ca. 200.000, gekocht van een bedrijfje dat zich als professioneel op het punt van Citroëns profileert. Een oude liefde voor die auto’s stak de kop op en deze BX leek mij echt iets: niet puntgaaf, maar goed rijdend te krijgen.
Ik heb hem van boven tot onder kunnen bekijken, dat wel. De carrosserie was redelijk, maar tijdens de proefrit bleek dat de motor af en toe stotterde, kortom niet erg lekker liep. “Dat is het karakter van dat type motoren meneer”. Bekende problemen dacht ik: carburatie en/of ontsteking, redelijk te verhelpen.
Om een lang verhaal kort te maken: na veel pogingen om de motor beter te laten lopen (carburatierevisie, kleppen stellen, ontstekingstiming) bleek die verrot te zijn. Olieverbruik letterlijk als een tweetakt (meer dan 1 liter op 100 km), een rotte cilinder (compressiemeting). Niets meer aan te doen dan vervangen door een ruilmotor. In de handel heeft mijn auto nu weinig meer dan schrootwaarde.
Ik heb de verkopers daar op aangesproken. Nee, die motor was goed en ik had er niet aan moeten sleutelen, maar ze wilden dan toch wel “coulant” zijn met o.a. de arbeidskosten voor het uit- en inbouwen van die motor en het zoeken naar een vervangende motor. Ik heb dat geweigerd. Bovendien kan ik zelf wel een motor vinden en ook inbouwen. Dus heb ik als schadevergoeding € 200 retour gevraagd en een vervangende, betere carburateur. Lijkt me helemaal niet onredelijk, maar dat weigerden ze vierkant. Geen garantie meneer, punt uit.
Ik heb hen gewaarschuwd voor reputatieschade, maar voordat ik daarin verder ga – op andere plaatsen dan dit forum - wil ik jullie een paar vragen voorleggen.
1. Ik voel me zwaar genomen door deze verkopers. Is dat terecht? Ik weet natuurlijk dat ik de auto zonder garantie heb gekocht, maar hier is m.i. sprake van een verborgen gebrek, waardoor er sprake is van wanprestatie. De verkopers beweren dat ze niet verplicht zijn om ook maar iets te doen, maar blijkbaar voelen ze wel nattigheid. Van ontkenning van het probleem tot het aanbieden van “coulance” geeft aan dat er ook naar hun mening iets aan de hand moet zijn
2. Had ik deze problemen in redelijkheid kunnen zien aankomen? Ik ben uitgegaan van professionaliteit van de verkopers, een redelijke km-stand etc. en daar was de prijs ook naar. Het was geen echt koopje; daarom mag ik van professionals verwachten dat ze onder die omstandigheden een auto leveren die fatsoenlijk is.
3. Is de aangeboden coulance wel werkelijk coulance? Korting op arbeidsloon zegt mij weinig. Ik heb geen hoge pet meer op van de professionaliteit van deze verkopers.
Graag jullie reacties!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tja, een lastige zaak. Op zich heeft de verkoper je een keurig aanbod gedaan ondanks dat jij de auto bewust zonder garantie gekocht hebt. Dat jij daar niet mee akkoord gaat is jouw keuze. Aan de andere kant lijkt een tegenvoorstel van jouw kant ook niet heel verkeerd en als ik de verkoper was had ik je die 200 euro retour gedaan als was het maar om van het gezeur af te zijn.
Toch een paar vragen:
wat heb je voor de auto betaald, want als jij die auto voor minder dan bv 1000 euro gekocht hebt moet je eigenlijk helemaal niet om garantie vragen. Wanneer ben je teruggegaan met de klachten?
De 88’er RE kan voorzien zijn van het zgn “pulse-air systeem. Dat is niet echt een tof systeem te noemen en de verkoper heeft wel een punt dat die dingen eigenlijk nooit helemaal top lopen. Dat is gewoon een feit. Het kán wel, maar als die carburateur ook maar een beetje slijtage heeft dan werkt het al niet meer. Meestal al na 60.000 km. Het is gewoon een draak, en er is hier al veel over die ondingen geschreven. Dat olieverbruik staat overigens los van dat systeem.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tsja, lastig te beoordelen altijd, zoiets…
Kijk, je koopt natuurlijk bij je volle verstand een ouwe BX, zonder garantie. Ik weet niet wat je ervoor betaald hebt, maar meer dan 1000 euro zal het hoogstwaarschijnlijk niet geweest zijn.
Je kunt je dan afvragen wat je voor zo’n bedrag koopt, zelfs als dat bij een “specialst” is. Het gaat bij zulke auto’s immers vaak om inruilers waar de betreffende garage zelf niet veel heil meer in ziet wegens achterstallig onderhoud en/of (kleine) gebreken. De vorige eigenaar was al op zoek naar een andere auto en investeerde niet meer in z’n oude wagen. Het loont voor een garage vaak niet om dergelijke inruilers weer op te lappen, omdat ze daardoor simpelweg te duur en dus onverkoopbaar worden. Bij een BX is dat misschien nog wel eerder het geval dan bij andere auto’s. Vervolgens komt er dus een bordje op met: “meeneemprijs, geen garantie” en meer van dergelijke teksten.
Wanneer je dan toch zo’n auto koopt neem je dus een bepaald risico. Om dan later te stellen dat je bedonderd bent omdat de auto bepaalde gebreken vertoont lijkt dus niet helemaal terecht.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
En daarom zal een garage een oude auto liever naar de schroot sturen dan dat er een “liefhebber” blij mee word gemaakt
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
@Apprentice.
Ik ga volledig mee met “Apprentice”. Dergelijke auto’s worden aangeboden voor “zo mee” en “zonder garantie” met een prijs van hooguit 1000 euro. Daar kun je eenvoudig ook geen eisen stellen.
Dat het dan toch een wrak blijkt te zijn had je toch beter iemand kunnen meenemen met kennis van deze bx’jes. Bovag garantie is niet voor niets een vanaf (ik meende) 4500 euro…..
Alles onder de 3000 euro is in mijn ogen dan ook: “risico voor de koper”
Blijft inderdaad de vraag: wat heb je er voor betaald ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik heb voor die BX € 850 betaald. Het was bepaald niet moeders mooiste, maar in principe redelijk in orde, dacht ik.
Even over die carburateur: normaal gesproken zou ik daar niet over hebben gepraat, evenmin als over een lekke radiateur, lek in het hydraulisch systeem en nog wel wat meer probleempjes. That’s all in the game bij zo’n auto en daar wil ik niet moeilijk over doen.
Ik heb de auto in oktober gekocht en heb er sindsdien mischien 200 km mee gereden. Dat ik nu pas langskom heeft te maken met het feit dat ik sinds oktober nogal wat aan de auto heb gedaan: interieur overgezet, carosserie onderhanden genomen etc. etc. Dat soort zaken kost nu eenmaal tijd. Verder heb ik geprobeerd die motor wat bij te poetsen: carburateurrevisie, timing, en wat je nog maar meer kunt bedenken aan de buitenkant. Hij bleef roeten en slecht lopen. Begin januari kon ik er weer mee rijden: een ritje van 120 km. Ik kon er na afloop meteen 1,5 liter olie bij doen en toen waren de rapen gaar wat mij betreft. Ik heb meteen de compressie getest en daar bleek uit dat één cilinder verrot was.
Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat ik een auto koop zonder garantie en dat ik daar risico’s mee loop. Maar een redelijke oude auto of een sloopding verschillen nogal. Daarom nogmaals mijn vraag: had ik dit probleem in redelijkheid kunnen constateren? Ik vind zelf van niet. Een zwarte uitlaat zie je wel vaker. Hoe moet ik checken hoeveel olie zo’n ding verbruikt? Hoe moet ik checken of een cilinder verrot is? Moet ik eerst mijn hele gereedschapsantekraam meebrengen en een paar honderd kilometer rijden? Bij een willekeurige particulier kun je zulke problemen verwachten, maar daar is de prijs dan ook vaak naar.
Kortom, ik blijf van menig dat zulke praktijken niet kunnen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed. Je koopt een auto in oktober. Voor 850 euro. Ik ga er van uit dat je die auto goed hebt bekeken. Dan heb je dus, ondanks dat ie niet helemaal lekker liep, de gok toch écht zelf genomen. Was je er dezelfde week mee terug gegaan, zonder eerst zelf aan de klus te zijn gegaan, dan had ik me nog iets van je frustratie kunnen voorstellen. Het is inmiddels februari zo’n beetje en dan vind ik niet dat je nog kan gaan reclameren en al helemaal niet met termen als dat je “bedonderd” zou zijn.
Nogmaals, gekocht zonder enige vorm van garantie, voor 850 euro en vervolgens 4 maanden later gaan verwachten dat er iets opgelost wordt vind ik niet correct.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Voor 850 euro verwacht ik niks (niet persoonlijk bedoelt/opvatten…)
Wat dat olie verbruik betreft: als je een testrit heb gemaakt en de motor is warm mag er geen blauwe rook uit de uitlaat komen en dan met name bij plotseling (lees snel) gasgeven. wil je het onderste uit de kan halen dan neem/nam je ‘m tijdens de testrit mee naar huis en ga/had je de compressietest (kunnen)doen. Dan was die lekkende zuiger “wel naar boven gekomen”.
Ook heb je datgene wat je als eerste moet aanpakken als laatste gepakt: eerst de auto optisch in orde maken en dan als laatste de slecht lopende motor. Normaal doet men eerst de slecht lopende motor aanpakken en zie je het dan nog zitten en loopt de motor mooi dan pas het optische gedeelte zodoende
kun/had je ook de kosten (kunnen)overzien.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik het goed begrijp wist jezelf en de verkoper dat de auto niet goed liep alleen het probleem was ongebekend.
Je heb een aanname gedaan dat het iets “simpels” was, nu blijkt het probleem groter te zijn. Daar kan de verkoper toch niets aan doen?
Wellicht had je binnen een week nog tot een deal kunnen komen om de koop ongedaan te maken, maar na 4 maanden en diverse dingen aan de auto gedaan te hebben snap ik ook wel dat een garage bedrijf daar geen zin meer in heeft.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik vind ‘bedonderd’ naar omstandigheden ook nogal zwaar klinken. Tijdens een testrit ga je bij zo’n oude auto met zoveel km’s op de klok toch juist extra letten op motorproblemen? Blauwe rook, geur van kvs in de uitlaatgassen, olie en/of bellen in het koelwater, carterdruk, lekkage langs de assen van de carburateur enz.
Het kan na vier maanden net zo goed een ongelukkig toeval zijn dat de compressie is weggevallen in die cilinder, wie zal het zeggen? Overmorgen kan de bak het ook nog begeven. Dergelijke problemen kun je verwachten bij een auto van 26 jaar met 2 ton op de teller voor het magistrale bedrag van 850 euro…
Als het bixje verder nog knap is dan kun je er altijd nog een ander blok in lepelen. De ‘88 BX heeft waarschijnlijk al de motorsteunen voor de TU en daarvan hebben de meeste monopoint injectie. Die TU zit in heel veel Citroëns en Peugeots uit de 80’s en 90’s.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Midfriesland schreef:Ik vind ‘bedonderd’ naar omstandigheden ook nogal zwaar klinken.
Ik wil graag onpartijdig blijven, maar ik vrees het hier toch wel mee eens te zijn.
Vrienden, bedankt voor jullie reacties en meningen. Enigszins kort door de bocht vinden jullie het een kwestie van eigen schuld, dikke bult. Ik had eerder aan de bel moeten trekken; voor 850 euro koop je niks; en ik had het gebrek wel kunnen constateren. Voor alle duidelijkheid: ik heb niet na 4 maanden, maar na 2,5 maand aan de bel getrokken. Ik ga niet alles herhalen wat ik eerder al heb geschreven, maar ik blijf wel van mening dat ik voor 850 euro -toch ook weer niet niks- een schroothoop heb gekocht. Dat had ik niet verwacht en dat voelt als dikke shit.
Ondertussen ben ik bezig om die motor uit te bouwen en heeft iemand mij aangeboden om een TU 1400 motor van hem te kopen, een met carburateur en handchoke. Is het inbouwen van zo’n motor i.p.v. een “klassieke” RE 1.4 motor wat te doen?
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Aangezien je je BX niet verloren laat gaan gezien je motorwissel, waarom open je geen eigen topic over je wagen in het BX gedeelte hier op het forum. Zat mensen die motorwissels hebben gedaan en je van tips en advies kunnen voorzien. Foto’s doen het altijd goed
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sekob schreef:Ondertussen ben ik bezig om die motor uit te bouwen en heeft iemand mij aangeboden om een TU 1400 motor van hem te kopen, een met carburateur en handchoke. Is het inbouwen van zo’n motor i.p.v. een “klassieke” RE 1.4 motor wat te doen?
Hoe bedoel je “klassieke TU motor??”
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik werd nieuwsgierig door de topictitel ‘bedonderd’ en heb het hele topic doorgelezen. Prima advies hier, maar een ding begrijp ik niet. Als een auto 1 liter olie op 100 km gebruikt zet je een straat ongeveer in het donker als je er doorheen rijdt. Dat moet je toch zijn opgevallen?
Verder denk ik dat je als koper altijd zelf de boel moet onderzoeken en doe je dat niet, dan heb je een probleem. Ik zoek altijd naar een leuk project en heb heel wat auto’s bekeken en vooral bij handelaren moet je heel erg op je hoede zijn. Zo heb ik duizenden kilometers gereden voor jan doedel, maar het is niet anders, ze beloven je veel en bieden ongeveer niks.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Als een auto 1 liter olie op 100 km gebruikt zet je een straat ongeveer in het donker als je er doorheen rijdt. Dat moet je toch zijn opgevallen?
Eens!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste