Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Oeps sorry erover gezien. Nice job btw!
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Gisteren de godin uit haar liggende positie bevrijd, met zorgvuldig kunst- en vliegwerk, zonder iets te beschadigen weer op haar buik gedraaid en daarna met de dorpels op 0,8m gebracht, verrijdbaar. Simpel, stevig en doeltreffend. Een ideale positie om vanuit verder te werken.
Dit is al wat de inspanningen aan de bodemzijde verraadt:
Achterzijde op hoogte brengen met de motorlift:
Ophijsen met hijsbeugel in de bak voor de torsiestang en dan een lange stalen pijp door de bevestigingsogen voor de draagarmen. Een beter dragend deel vind je niet aan een DS:
En op de juiste hoogte:
Ik had nog een oude kist van underlayment staan, precies de goede hoogte, automover op vastgeschroefd et voila:
Voor de zekerheid nog een stapel wielen, de assteunen zijn voor 12 ton elk, maar toch…:
Overigens valt het gewicht mij mee. Aan beide zijden kan ik de body in mijn eentje liften. Of ligt dat aan mij? Weet iemand wat zo’n body weegt?
Vanavond verder.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik schat zo’n 120-150 kg. Met drie man was het te doen, maar behoorlijk zwaar.
Overigens, zoals je de auto hebt staan, lijkt me niet stabiel en levensgevaarlijk. Als er iemand tegenaan duwt, heb je kans dat de zaak omvalt. Dat kistje kan er zo onderuit glijden. En die stapel banden gaat ook zo om. Daarna weegt zo’n chassis teveel als er iemand onder ligt.
Investeer in een 4 goede garagesteunen, een rekening van het ziekenhuis, of erger, is veel hoger!
dickesse schreef:Ik schat zo’n 120-150 kg. Met drie man was het te doen, maar behoorlijk zwaar.
Overigens, zoals je de auto hebt staan, lijkt me niet stabiel en levensgevaarlijk. Als er iemand tegenaan duwt, heb je kans dat de zaak omvalt. Dat kistje kan er zo onderuit glijden. En die stapel banden gaat ook zo om. Daarna weegt zo’n chassis teveel als er iemand onder ligt.
Investeer in een 4 goede garagesteunen, een rekening van het ziekenhuis, of erger, is veel hoger!
Wat bedoel je met 4 garagesteunen? Van die assteunen op 4 poten? Die zijn niet stabieler dan deze 12 tons assteunen die er nu onder staan. Ik heb er aan alle kanten hard tegen aan geduwd, wat hij dan doet is wegrijden… Hoe zou het kistje (het is een behoorlijke kist overigens!) moeten wegglijden (ik zet nog 4 schroeven in het hout aan weerszijden van de traverse)?
De stapel banden is een stapel wielen, valt knap tegen om die om te duwen, zeker als je er gewicht op zet.
Overigens schat ik de body wel over de 200 kg (voor een break). Zal eens met een weegschaal kijken…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
ik denk dat dickesse er vanuit gaat dat de body op de banden ligt ipv op de steunen, waar hij echt op ligt.
Micky schreef:ik denk dat dickesse er vanuit gaat dat de body op de banden ligt ipv op de steunen, waar hij echt op ligt.
Dat zou een logische misvatting zijn, want ik heb de foto zo genomen dat je de (joekels! van een) assteunen niet ziet.
Die rode assteunen lijken op de andere foto van die kleine vd bouwmarkt, maar zijn ingeklapt al 60 cm hoog…en 15 kg per stuk.
De stapel wielen ligt er eigenlijk meer als ‘opslag’ zodat ze op een nuttige manier niet in de weg liggen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik had de assteunen inderdaad niet gezien. Op de foto lijkt het net alsof het chassis nog een paar cm gaat zakken en dan op de stapel banden komt te staan.
Met garagesteunen bedoelde ik dit soort steunen. Prima spul.
Wel heb ik mijn twijfel over de assteunen op een garagemover, als die mover een keer blokkeert op een kabel oid, en je duwt tegen het chassis, dan is zo’n mover er onderuit voordat je het weet en gaat de zaak onderuit.
Ik zou die kist met een paar parkers vastschroeven aan de dwarsbalk, om te voorkomen dat bij het manoeuvreren de kist er onderuit kantelt.
Succes!
Ik heb overwogen om de assteunen met een paar punten vast te lassen op de stalen movers. Maar die zijn komvormig en de assteunen staan er a.h.w. helemaal ‘in-gevreten’. Ik heb onbelast testen gedaan met omduwen, maar dat lukt door de vorm niet, hij zoekt het laagste punt op en wil dus vooral niet kantelen (als zo’n tuimelpoppetje). Onder belasting al helemaal niet.
Ik heb langs de traverse op de houten kist 4 schroeven gedraaid waardoor voor- achterwaarts schuiven onmogelijk is. opzij kan ook niet omdat hij tussen de langsliggers zit.
Ik ga met dit soort zaken niet over 1 nacht ijs maar ik waardeer in elk geval je zorg om mijn veiligheid!
De werkhoogte is overigens echt heeeeerlijk zo! Want ik denk ook aan mijn long term health.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Waarom niet gewoon die movers eronderuit en de assteunen op de grond? Want door die kist aan de voorkant wil je toch niet dat de zaak gaat rijden.
Dat is nu juist wel de bedoeling, dat hij kan blijven rijden, zodat ik steeds zo ergnomisch mogelijk kan werken. Toen de godin op haar zij lag was ze ook nog steeds verrijdbaar en dat hoefde niet vaak, maar o zo fijn als het kan.
Tja, ik merk dat het anders doen ‘dan de rest’ veel losmaakt, de dynamiek in dit topic is flink toegenomen, na de voorlaatste fotoshoot bleef het een week rustig…
Maar is het ‘anders doen en denken’ nu niet juist het leidend beginsel geweest van waaruit Lefebvre en Bertoni onze godin hebben geschapen…??
Jullie lezen het, ik ben strikt in de leer…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Schitterend zoals je de bodem behandelt, IDeaal zo op z’n (haar) kant.
dickesse schreef:
Wel heb ik mijn twijfel over de assteunen op een garagemover, als die mover een keer blokkeert op een kabel oid, en je duwt tegen het chassis, dan is zo’n mover er onderuit voordat je het weet en gaat de zaak onderuit.
Precies, als je de kist naar opzij beweegt gaan niet met zekerheid de garagemovers mee bewegen. Elke oneffenheid in/op de vloer blokkeert de massieve wielen. De steunen aan de movers maken is overigens minder belangrijk dan de steunen aan de auto vast lassen. Elke beweging van de auto moet namelijk doorgegeven worden aan de movers d.m.v. een losse opstapeling van steunen en movers en dat gaat niet werken.
Het gewicht waarvan je denkt dat die de boel stevig op z’n plaats laat staan is dan juist de oorzaak van het niet meerollen van de movers en omvallen van de steunen..
Levensgevaarlijk dus i.m.o.
dickesse schreef:Ik zou die kist met een paar parkers vastschroeven aan de dwarsbalk, om te voorkomen dat bij het manoeuvreren de kist er onderuit kantelt.
Succes!
Als er een assteun onderuit valt gaat die kist echt mee om, geloof me.
De boel staat op 3 wiebelige poten, zonder enige zekering; die banden vangen echt de auto niet op als er een steun onder wegvalt. Kiept door z’n gewicht.
Ik zie alleen maar risico’s en geen zekerheden, bij deze twijfel kan je niet spreken van een veilige situatie;
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
En als de movers op de rem staan? Wat is er constructief dan nog anders dan 4 assteunen? Overigens vind ik het wat makkelijk om vanaf een foto te oordelen dat hij op 3 wiebelige poten staat. Dat is geenszins het geval. En euh…als iets of iemand na een duw van mij nog overeind staat, dan staat het/ hij stevig….
Let wel: het is niet de bedoeling om hem vanuit 1 punt duwend te verplaatsen. Met zijn tweeen kan dat wel uitstekend.
Stelt het jullie gerust als ik de auto mog extra borg met 2 kettingen aan het plafond?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik bedoelde eigenlijk dat je het zo niet op wielen moet zetten om te kunnen verplaatsen. Waarom eigenlijk?
Laat de wielen/movers weg en het is een stuk veiliger. Misschien beter om de wagen op 3 of 4 metalen schragen te zetten?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe niet zo paniekerig allemaal! Ik denk dat IDealist zelf prima weet of dit stevig staat of niet. Dat zie je aan al het vaarafgaande!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>