1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Break 1.6 TRI 1987, verkocht, is AX. Punt
Gepost: 27 januari 2014 11:07 AM

Goedendag forummers,

Lang heb ik mij verzet tegen de BX, maar nu ik inmiddels nummer drie voor de deur heb staan (en nummer vier is in aantocht) valt niet meer te ontkennen dat het toch een liefhebberij begint te worden. Aanvankelijk schafte ik een BX (Deadville) aan als CX-alternatief/pekelbak, waarmee ik de de knakenrijder uithing (sorry, zal ik niet meer doen). Nu kijk ik er toch anders tegenaan. Tot de 1,9 TRS break van ‘85 er is, rijd ik rond in deze 1.6 TRI, kleur Gris Renard. De wagen is in 1986 van de band gekomen als een van de eerste breaks van het type 2. In ‘87 is de wagen in Nederland voor het eerst op kenteken gezet. De wagen met 133k op de teller stond tot voor kort op Speurders, maar is bij mij terecht gekomen als ruilobject tegen een berg CX-materiaal.

Opvallend is dat de 1.6 met stortkokerinjectie een stuk gretiger is dan wijlen mijn 1.6 TGI van ‘93. Sterker ook, lijkt wel. Enige nadeel is het stotteren dat de motor doet bij lage snelheden en vandaag sloeg de motor af tijdens de rit. Daar moet iets aan gebeuren. Bougies? Bougiekabels? Bobine? Module? Verdeler? ‘k Zal het allemaal langslopen, maar als iemand nog een suggestie heeft houd ik me aanbevolen. Heb wel van Hilko begrepen dat het bokken bij lage snelheid een eigenschap kan zijn van dit blok. Maar afslaan tijdens het rijden hoort daar niet bij, lijkt me.

Als alles weer in orde is, mag de break (apk tot deze zomer) ook meteen weer weg. Twee breaks lijkt mij te veel van het goede en bovendien heeft de ‘85-er flink wat TLC nodig. Bovendien ben ik op zoek naar iets kleins (AX) voor naast de BX, Liefhebbers gezocht dus! Wordt desalniettemin voorlopig vervolgd.

Groet!

Afbeelding Bijlagen
BXbreak1,6TRI.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 januari 2014 04:19 PM
  [ # 1 ]

Aan/uit injectie is niet hetzelfde als stotteren Wink Laat staan (...) afslaan Laughing

Begin bij het begin - ontsteking, alle massapunten, benzinefilter, luchtfilter…

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 27 januari 2014 05:02 PM
  [ # 2 ]

Let ook goed op vaccuumslangetjes, of valse lucht.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 27 januari 2014 06:07 PM
  [ # 3 ]

Hee, ik heb ook een vroege type 2 BX (berline) uit 86, maar die heeft een gewoon carburateurtje.
Wel Franse import, maar blijkbaar hadden de voor Nederland bestemde auto’s dus al injectie Rolling Eyes

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 27 januari 2014 08:25 PM
  [ # 4 ]

Je kon in een berline ook wel een 16 TRI uitvoering krijgen. Jou uitvoering is een 16 RS en is een ander type motor.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2014 10:09 PM
  [ # 5 ]

Ha, nog een 16TRI break!
Dat stotteren herken ik. Ik ben het inmiddels wel zo goed als kwijt.
Inderdaad eerst de tips van Hilko volgen.
Als het stotteren bij lage toeren (zoals bijvoorbeeld rustig voortkachelen in de stad) blijft, dan heb je waarschijnlijk last van valse lucht.
Alle slangen die na de luchtmassameter zitten moet je controleren op scheurtjes (ook even knijpen).
Verder alle slangklemmen even aandraaien.
Verder kan je ook nog een paar keer Texaco XL o.i.d. tanken, dan worden de injectoren een beetje gereinigd.

Het afslaan heb ik af en toe nog wel, met name bij een halfwarme motor als de verlichting aanstaat en de HD pomp aanspringt, bijvoorbeeld voor een stoplicht.
Die extra luchttoevoer voor koude motor werkt namelijk niet helemaal perfect is mijn ervaring…

Trouwens, als ie heel erg bokkerig wordt en dan afslaat heb je waarschijnlijk een defecte ontstekingsmodule.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217115/
(toen hoopte ik nog op belastingvrijheid na 25 jaar hmz )

Profiel  
 
Gepost: 27 januari 2014 11:10 PM
  [ # 6 ]

Dit is allemaal heel fijn om te lezen jongens, nu kan ik met een checklist in de hand onder motorkap duiken en het hopelijk fluks oplossen. Ik krijg er zin in, ware het niet dat het ding nooit langer dan een nacht stil staat. Die uren vormen niet het ideale moment om er aan te sleutelen… Er is iemand van jullie die iets over het verbruik kan zeggen? Ik vond de tank vlot leeg (reed ook vlot, trouwens), maar er zit ook geen grote tank in. 52 liter, denk ik.

Groet,

Hans

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 januari 2014 11:16 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad 52 liter, verbruik is bij mij tussen 1:10 en 1:12,5 afhankelijk van de rechtervoet natuurlijk.
En ik heb ergens benzinelucht bij de vulslang waar ik niet achter kom maar dat is een ander verhaal…

Profiel  
 
Gepost: 30 januari 2014 01:01 AM
  [ # 8 ]

Het moet een AX worden. Nee, geen ombouwactie, maar een ruilactie. Aangezien de tweede BX nu echt in aantocht is, mag deze break naar een andere liefhebber. Liefst een die een AX (of iets in die geest) kwijt wil. Deze break verhuist dus binnenkort naar het te koopdeel van het forum, ondertussen sta ik open voor tips!

Groet,

Hans

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rex
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 07-12-2011

- BX Cannes
Gepost: 30 januari 2014 01:06 PM
  [ # 9 ]

Zou je misschien wat meer foto’s willen posten? Of staan die ergens anders op het forum?

Citroën BX Cannes // 1991

Profiel  
 
Gepost: 30 januari 2014 01:33 PM
  [ # 10 ]

Moet ik nog regelen inderdaad, ben er nog niet aan toegekomen! Wordt aan gewerkt, aan die foto’s.

Groet,

Hans

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Rex
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 07-12-2011

- BX Cannes
Gepost: 30 januari 2014 03:50 PM
  [ # 11 ]

Dan wacht ik dit nog even af. Bedankt voor de snelle reactie..!

Citroën BX Cannes // 1991

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2014 06:20 PM
  [ # 12 ]

Hallo,

Even wat (kleine) beelden van de break zoals deze nu is… Zal morgen eens een shoot houden met de bx. Er zit een lelijke, maar bijgewerkte plek in de koets bij de achterdeur aan de bestuurderszijde (keer de gordel tussen de deur blijven zitten denk ik) en er zit een bijwerkte plek achter de achterbumper (die trouwens zijn kleur verliest).

Groet!

Afbeelding Bijlagen
B break1.6tri.jpgC break1.6tri.jpgD break1.6tri.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 01 februari 2014 09:41 PM
  [ # 13 ]

Hij is fraai!
Ik zie toch wat grappige details:
Het onderste dashboardkastje is donkerder dan de rest.Bij mij is dat ook lichtgrijs (vind ik persoonlijk best wel saai).
Het middenpaneel lijkt zwart, is bij mij iets donkerder grijs.
Stuur is bij jou ook donkerder, bij mij dezelfde kleur als het dash (heb ik nu trouwens verwisseld voor een 205 Lacoste stuurtje met leer)
De wieldoppen zijn anders, waren bij mij dezelfde frisbees als onder de GT.
Weet jij of het bij jou origineel is?
En dat ding op het stuur, is dat je handsfree houder?

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2014 09:53 PM
  [ # 14 ]

Hallo,

Nee, dat zogeheten moziëkdash is verre van origineel. Het leeuwendeel is ijsblauw met grijs. Er zat echter een zwart klepje bovenin (heb ik vervangen door een minder detonerend exemplaar) en het onderste klepje is ook zwart. Verder bestaat het deel in het midden uit een zwarte kachelbediening, donkergrijze bakjes en portierverklikker en vervolgens weer een zwart klepje voor de radio. Het omhulsel van de klokken is ook zwart en het stuur ook. Bij de deurpanelen zijn de handvatten zwart, evenals het deel waar de speakers in huizen. Die delen horen volgens mij grijs te zijn.
Voorts zit er een Chic-meubelsetje in, dat wordt vervangen door Progressstoelen (achterbank is al gedaan). Dat is omwille van het comfort. Eigenlijk horen er grijze stoelen in (vond achterin nog twee, volgens mij originele, hoofdsteunen met dat dessin). Volgens mij hoort er spul in zoals in die break die nu op speuders staat: http://www.speurders.nl/overzicht/te-koop-mooie-citroen-bx-break-137429536.html?sr_ab=1&query=bx+break&local;-postcode=&local;-distance_value=0&min;_prijs=&max;_prijs=ℴ_direction=ℴ_by=

Liefst maak ik het interieur weer ‘normaal’, maar dat is op het moment niet mijn grootste prioriteit. Maandag komt de 1.9 TRS, die mijn aandacht meer opeist. Bovendien wil eigenlijk helemaal geen twee breaks voor de deur, hahahaha. Dus als er liefhebbers zijn voor de 1.6 TRI, dan mogen die zich opstellen in rijen van drie. Het is best nog een goede bak, al zeg ik het zelf.

Die wieldoppen horen er trouwens helemaal bij, want die zijn dezelfde kleur (gris renard) als de koets.

Groet!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2014 09:55 PM
  [ # 15 ]

Oja, dat ding op het stuur? Dat is mijn knaken-handsfreesetje. Hoes van de xenos, dubbelzijdig kleefband van de xenos en navigeren maar. Geen zorgen: is allemaal weer te verwijderen. Zo’n hoes past overigens precies links op het stuur, het lijkt er wel voor gemaakt hahaha. Enfin, niet erg chic, vrees ik.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook