Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Speurend op het forum wordt het me niet duidelijk wat er precies aan de hand kan zijn. Het volgende is het geval.
Het lampje van de vering ging al nooit aan bij het starten (ik wist niet dat dit zou moeten maar kwam dat tegen op het forum), maar het ging wel aan als ik de vering in sport-stand zette.
Dit weekend heb ik het linker display gerepareerd en omdat het dashboard eruit moest meteen alle lampjes daarvan vervangen.
Nu gaat het lampje helemaal niet meer aan, ook niet bij inschakelen van de sport-stand. Wel is op het linker display te zien (nu dat weer werkt) dat er geschakeld is in sport- of in normale stand.
Wat kan de reden zijn dat (ineens) het vering-lampje helemaal niet meer brandt?
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Waarschijnlijk is het lampje nu gewoon stuk. Als er geen storingen in de veercomputer zijn opgeslagen brandt dit lampje inderdaad even na het op contact zetten/starten. Je kunt de storingen wissen met een lexia. Hoogst waarschijnlijk is er een tijdelijke storing van de stuurhoeksensor opgeslagen. Als je geen lexia hebt en lid bent van de xm club kun je bij het magazijn tijdens opening je vc laten resetten.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Dank voor je reactie. Het lampje is niet stuk, ik heb ze in het dashboard allemaal vervangen. En voor de zekerheid vandaag nog eens het dashboard los gehad (inmiddels word ik er behendig in) om het te controleren.
Bedankt voor de tip van de mogelijkheid van resetten bij het magazijn.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Stekkers van het tellerblok zitten ook goed? Zul je ongetwijfeld ook al gecheckt hebben
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Ja, alles werkt behalve dat lampje. Maar als er geen andere logische verklaring is moet ik misschien met lopende motor en de sport-stand ingeschakeld nog eens één voor één alle delen los- en vastmaken en kijken of dan het lampje toch gaat branden.
Maar voordat ik dat doe, is er geen andere mogelijke oorzaak?
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Laat ik nou precies hetzelfde hebben!
Type 1 , uitgelezen met Malle Pietjes kastje , geen foutcodes.
Heel af en toe gaat het lampje wel aan en blijft het dan ook doen die dag.
Volgende dag is `ie weer uit en doet dan weken niets.
Als ik de Middengolftruc doe hoor ik de HA wel degelijk schakelen , dus denk nou ja dat lampie.
( Radio op middengolf tot je een storingsgeluid hebt , je hoort de motortoeren, bij inkomen HA hoor je dat de storing even verdwijnt)
Kun jij natuurlijk ook nog proberen Niekcx.
De enige reden denk ik is een storing die geen sensor is maar de achterklep .
Die schijnt om 1 of andere reden aan de VC gekoppeld te zijn en geeft geen foutcode.
De wegen van Citroën zijn ondoorgrondelijk.
XM TCT Ambiance`94
Zo gek is dat niet. De VC gaat in de sportstand als er een deur of de achterklep geopend wordt. Dit om te voorkomen dat de auto in- of uitveert door het af- of toenemende gewicht zoals bij uit- of instappen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ik dacht dat het andersom was Wim. De HA bollen worden bijgeschakeld zodat door het extra gasvolume verschillen in belading door in/uitstappen beter gecompenseerd kunnen worden. Ik dacht dat je daarom ook bij drukloos maken even een deur moet openen zodat ook het HA gedeelte bijgeschakelt wordt waarna je het hele systeem drukloos kunt maken.
Overigens zou de schakelaar natuurlijk heel toevallig nu net de geest gegeven kunnen hebben Niekcx….lijkt me niet heel waarschijnlijk, maar je weet nooit.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Bedankt, weer wat geleerd, de middengolftruc.
En de schakelaar kapot lijkt me niet logisch, omdat het in het display aangegeven wordt als ik van sport naar normaal schakel.
Als ik tijd heb, ga ik maar weer eens het dashboard demonteren (met draaiende motor en in de sportstand) en aan alle stekers en het lampje rommelen om te zien of het alsnog gaat branden.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
kijk wel uit dat je geen kortsluiting maakt. Normaal gezien doe je elektrisch werk met de accu losgekoppeld. Moet zeggen dat ik dat zelf ook zelden doe overigens, de accu loskoppelen. Maar met draaiende motor doe ik niet zo vaak. Hoewel ik wel eens naar de automaterialen zaak ben gereden zonder klokkenwinkel en met slecht een heel beperkt gedeelte dashboard erin
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Oei, je hebt gelijk. Maar ja, ik weet niet hoe ik anders kan ontdekken of er iets geen goed contact maakt met betrekking tot dat lampje. Dus eerst maar demonteren, dan pas (met het klokkendeel er half uit) het contact aan met de schakelaar op sportstand en dan voorzichtig rommelen.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Ik had het zelfde probleem. Er schijnt iets in de veercomputer door te branden omdat er fabrieks af al iets mis is (te zwak uitgevoerd) ben niet technisch dus kan het niet benoemen. Bij Gert de Jong automobielen in Aalsmeer kunnen ze de computer maken en veranderen ze nog iets dat het in de toekomst niet nog eens door brand. Lampje brand weer als ik de auto start en vervolgens zweef ik weer heerlijk rond, super oplossing en zij hebben er echt verstand van.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik rakel een oud topic even op. De auto waarvan het probleem hier word beschreven is inmiddels in mijn bezit. En dit probleem is nog steeds aanwezig. Samen met basisbx de auto al aan de malle pietje gehangen. Vercomputer wil niet uitgelezen worden.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Niet iedere veercomputer laat zich uitlezen met een malle pietje kastje!
Al geprobeerd met een Lexia? Evt een andere veercomputer geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Op beide kan ik negatief antwoorden. Zowel een Lexia als een veercomputer niet bij de hand. Stel ik probeer een andere veercomputer, moet het dan perse 1 van een ZPJ4 zijn??
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nee, dat hoeft niet. Je bent overigens welkom om eens een poging te wagen om bij mij aan de lexia te hangen. Eventueel net als bij Peter door jouw veercomputer in mijn auto te resetten….omgeving Roosendaal Noord Brabant