Garagestand - donker
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288

Gepost: 26 januari 2014 06:13 PM

Wellicht weet iemand dit uit z’n hoofd…

Sinds een paar weken valt het me op dat zowel dashboard als radio helemaal uit gaan (op een paar controlelampjes na) als de sleutel van 0 naar garagestand (zeg maar “klaar om te starten”) gedraaid wordt. Draai ik de sleutel door, dan start de wagen keurig en komt zowel instrumentenpaneel als radio tot leven.

Weet iemand of dat normaal gedrag is? Het viel me opeens op en ik kan me niet herinneren of dat eerder ook zo was…

Als het niet normaal gedrag is: de accu lijkt nog goed - er is geen spoor van aarzeling te bekennen bij het rondkrijgen van de startmotor. Ik heb de boordspanning in garagestand nog niet nagemeten, dat ga ik nog doen…

O ja, het gaat dus om een benzine-orgel, geen eHDI.

Edit: accuspanningen lijken in orde. Zonder sleutel: 12.3V, garagestand: 12.1V, tijdens starten: niet onder de 11V. En dat bij een buitentemperatuur die rond het vriespunt schommelt.

Profiel  

Mart69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87

Gepost: 28 januari 2014 11:08 AM
  [ # 1 ]

Mijne doet dat al vanaf de dag dat ik hem kocht. Ik vond het destijds ook vreemd, omdat ik gewend was van mijn volvo dat je in sleutelstand 2 (garagestand zoals jij het noemt) wel gewoon radio kon luisteren en de verlichting aan ging, en dat de radio zelfs aanbleef als je de sleutel daarna terugdraait naar stand 1 (beginstand) Helaas, dat kan dus niet… ff een half uurtje radio luisteren in de auto wordt dus een uitdaging.

Profiel  

jev
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 288

Gepost: 28 januari 2014 08:45 PM
  [ # 2 ]

Dank Mart. Het is niet normaal, vanmiddag ging het wel weer goed namelijk (auto open, sleutel in het contact, op garagestand en voila: licht en geluid). Dat wordt weer een fijne debug-sessie (tenzij het beroemde Franse zelfreparerende systeem weer toeslaat Wink).

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook