Mart69 schreef:Leuk, maar ik zie de toegevoegde waarde niet helemaal.
De follow me home verlichting met de DRL is grappig, maar geeft dat wel genoeg licht? Dat de DRL dimt als je je dimlichten aan doet is leuk maar ze blijven dan dus wel branden, wat de levensduur van de DRL lampen aanzienlijk verkort. Liever zie ik dat de DRL lichten gekoppeld worden aan mijn achterlichten, zodat die gaan branden als ik mijn DRL aanheb, en natuurlijk ook als ik switch naar dimlicht.
Het koppelen van de DRL aan je achterlichten kunnen ze in de garage instellen. Heb ik bij mijn auto ook laten doen. De stadslichten voor gaan dan ook branden, omdat ze de stadslichten voor en achter niet kunnen scheiden. Maar met LED stadslichten voor in de zelfde kleur als je DRL is dit niet storend.
Voordeel hiervan is dat altijd je achterlichten branden voor zichtbaarheid, met bijvoorbeeld regen.
Volgens mij heb ik ooit eens ergens gelezen dat de LEDjes die voor de DRL van de DS3 worden gebruikt niet dimbaar zijn.
Maar dat koppelen mag in principe niet volgens mij. Het feit dat je met regen beter zichtbaar wilt zijn is een hele goede instelling, maar doe dan gewoon je dimlichten aan. Hoe vaak zie je mensen met regen zonder, of alleen met stadslichtjes rijden. Het mag helaas, maar is absoluut voor het zicht af te raden.
Of de LED’s zijn te dimmen weet ik niet, bij de c1 in ieder geval wel en zijn die heel anders?
Erik
Klopt officieel zal het niet mogen (edit in Nederland). Maar voor mezelf vind ik het prettig om ook achterlichten aan te hebben, zeker op lange polder wegen. Ik rij er nu al 2,5 jaar mee en nog geen gezeur mee gehad.
Hoe het dim verhaal precies werkt weet ik niet, maar had ooit eens zoiets gelezen. Misschien dat iemand anders hier er meer van weet. Lijkt mij wel mooi in het donker om dimlicht aan te hebben met daarbij gedimde DRL. De DRL zonder te dimmen aan in het donker is niet zo prettig voor de tegenliggers gok ik.
Ik denk dat de zichtbaarheid van voren belangrijker is als van achteren, maar wat me laatst wel opviel. Volvo’s, DRL’s aan en ook achterlichten.
Erik
Bij mij kon de garage het eerst niet vinden en zeiden ze dat het niet kon, tot ik vertelde dat meer mensen het hebben en dat het in Scandinavische landen verplicht is. Best leuk 1 Europa en ieder zijn eigen regels.
DRL + achterlicht mag samen, maar DRL + ander licht aan de voorzijde niet. Op het volvo-forum is dit op het moment ook een hot topic, want de V40 toont DRL + stadslicht. In 2015 wordt de combi DRL + achterlicht verplicht op nieuwe auto’s.
ErikM schreef:Bij wet verplicht? bij mij gaan ze uit. In mijn 107 gaan ze uit. Mijn vader heeft net een splinternieuwe mercedes gekocht, de DRL gaat uit.
Ze mogen niet blijven branden bij dimmlicht, dat weet ik. Maar het is niet verplicht dat ze dimmen.
Ik vind het persoonlijk wel mooi dat ze dimmen, andere maakt het niets uit of ze nou dimmen of uitgaan bij dimlicht, dus wat dat betreft is het een kwestie van smaak. Met deze module kun je dus het effect creeeren wat steeds meer nieuwe autofabrikanten toepassen, het dimmen ipv uitschakelen van de DRL bij dimlicht.Erik
Dat was in het begin idd, dagrijlichten uit..
Maar bij mijn c4p deden ze dimmen, bij de c5 dimmen ze ook…
Ze moeten dimmen als het dimlicht aangezet wordt.
Maar nemen dan de funktie van stadslicht over..
Dus als de de drl blijft branden, zwakker, heb je geen aparte stadslampjes.
V
Bij de c4p zaten ze er wel maar hadden geen funktie..
de regels mbt het voeren van achterlicht bij DRL licht zijn of worden aangepast. Vanaf 2015 is het zowieso voor nieuwe autos verplicht dat de achterlichten branden bij het voeren van DRL. Volgens is er geen politieagent die jou langs de kant zet en een boete geeft omdat je je achterlichten aanhebt in combinatie met je DRL. Veiligheid boven alles toch.
vwb het aangaan van je stadslicht als je achterlichten voert bij DRL…dat vind ik raar. Het moet toch zo geschakeld kunnen worden dat je stadlichten alleen aangaan als je stadlicht of dimlicht selecteert.
Ik zal mijn dealer ook eens navragen.
De stadslichten voor en achterlichten zullen wel op dezelfde draad zitten dat ze alleen tegelijk aan kunnen.
Totaal aantal Berichten: 14
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
dat de achterlichten branden met welke voorverlichting is geen probleem dat de dagrij verlichting moet halveren wanneer met dimlicht of stadslicht aanzet is wettelijk verplicht, op dit moment is de boete 90 euro wanneer hij dus niet halveert.En hij word uitgeschreven weet ik uit eigen ervaring.
gr toon