stan schreef:controleer je luchtfilter eens die kan de boosdoener zijn
Check: Nagelneu zoals je ook mag verwachten van een bedrijf als Renard bij aflevering van een auto.
Ik denk dat het gewenning is. Sinds het tanken gisteren 500 km gereden. De brandstofmeter zit nu in de buurt van de halve tank. Afhankelijk van de plannen voor het weekend in of na het weekend maar eens kijken wat het nou wordt.
Wat ik zei: Wennen aanelkaar. De Xantia rijdt/reed bijvoorbeeld heerlijk relaxed 50 in zijn 5 (zolang je niet wou versnellen), maar daar doe je de ZX duidelijk geen plezier mee. Die doet dat merkbaar lekkerder in 3 (zelfs 4 voelt niet zo goed).
Maargoed, vandaag dus de eerste van hopelijk vele lange dagen achter het stuur (vanmorgen tweeeneenhalf en vanmiddag ruim drie uur) doorgebracht. Behalve de vering niet eens zo’n grote teruggang vanaf de Xantia.
Morgen magtie voor het eerst mee naar mijn werk (maandag met carpoolcollega mee, dinsdag papadag en vandaag voor het werk op safari) en dan heeft ie weekend (mag moeders ermee rijden) omdat de pug anders echt alleen maar korte ritjes doet.
Net even naar de pomp gelopen (sorry gereden).
Deze tank 1 op 14,9 gereden. Mijn gemiddelde zit nu dus op 1 op 14,03. Niet slecht voor de eerste 900 km.
Gisteren dus voor het werk een kleine 500 km gereden. Helaas met het één en ander aan files en dus flink balen op het stuk vanaf Deventer (topsnelheid dus ook even geprobeerd).
Dat zou dus nog een stukje beter moeten kunnen. Denk dat die 1 op 15 te vergelijken zou moeten zijn met een tank met de Xantia van 1 op 16.
Maar goed, I’ll keep you all posted (en verander de titel van het topic zometeen).
EW schreef:Net even naar de pomp gelopen (sorry gereden).
Deze tank 1 op 14,9 gereden. Mijn gemiddelde zit nu dus op 1 op 14,03. Niet slecht voor de eerste 900 km.
Gisteren dus voor het werk een kleine 500 km gereden. Helaas met het één en ander aan files en dus flink balen op het stuk vanaf Deventer (topsnelheid dus ook even geprobeerd).Dat zou dus nog een stukje beter moeten kunnen. Denk dat die 1 op 15 te vergelijken zou moeten zijn met een tank met de Xantia van 1 op 16.
Maar goed, I’ll keep you all posted (en verander de titel van het topic zometeen).
Dat moet toch beter kunnen, zit er al een nieuw luchtfilter in ?
Die ene keer dat ik een ZX 1.9D had, haalde ik er 1 op 17 mee…..wel iets minder zuinig dan de BX 1.9 TZD’s die ik daarvoor had….die haalden 1 op 18 (ook met files op de snelwegen)
Zal wel met de stroomlijn en zo te maken hebben. :
Want ze wegen vrijwel hetzelfde, alhoewel jij wel een (zwaardere) Break hebt en wellicht een andere bak-overbrenging hebt. (kortere versn…dus meer toeren).
Bram schreef:
Dat moet toch beter kunnen, zit er al een nieuw luchtfilter in ?
Foei Bram, wel even alles lezen
Bram schreef:
Die ene keer dat ik een ZX 1.9D had, haalde ik er 1 op 17 mee…..wel iets minder zuinig dan de BX 1.9 TZD’s die ik daarvoor had….die haalden 1 op 18 (ook met files op de snelwegen)
Zal wel met de stroomlijn en zo te maken hebben. :
Want ze wegen vrijwel hetzelfde, alhoewel jij wel een (zwaardere) Break hebt en wellicht een andere bak-overbrenging hebt. (kortere versn…dus meer toeren).
Ik denk dat het inderdaad komt (en dat is deels ook een verschil met de niet-break) door de rechte achterkant en de dakrailings. De BX en de Xantia hebben door hun vorm aan de achterzijde nauwelijks “zog” waar de ZX break (net als trouwens de C5 break) gewoon recht is afgekapt. Dat leidt gewoon tot een slechtere stroomlijn en dus hoger verbruik.
En denk eraan: ik heb er pas 900 km mee gereden. Ik ben dus nog niet helemaal gewend (heb nog af en toe het idee dat ik toch anders had moeten schakelen en last but not least met name ‘s-ochtends vergeet ik weleens dat ik meteen weg kan rijden).
Overigens: de Xantia deed 3400 rpm bij 120, de ZX net iets meer dan 3000. Top lijkt trouwens wel lager te liggen.
Oke…..je filter is dus echt nieuw. ops:
Verder kwam ik NOOIT hoger tijdens het optrekken in de eerste 4 versnellingen dan 3000 rpm.
Maar jij bent een ervaren dieselrijder, dus dat hoef ik jou niet te vertellen.
Hoeveel toeren draait ie eigenlijk stationair, bij warme motor ?
Moet zijn rond de 850 a 900.
Is dat rond de 1000 toeren, dan ZOU je wellicht de schroef van het inspuitmoment iets kunnen verdraaien zodat hij wat langzamer gaat draaien.
(heb ik ook weleens gedaan)
Bram schreef:
Verder kwam ik NOOIT hoger tijdens het optrekken in de eerste 4 versnellingen dan 3000 rpm.
Maar jij bent een ervaren dieselrijder, dus dat hoef ik jou niet te vertellen.
Kan dat hoger dan 2000 dan????
Ik merk wel dat de Xantia met Lucas-pomp toch wat beter liep bij laag toerental dan de ZX met Bosch-pomp. De Xantia schakelde ik meestal bij net geen 2000 rpm, zit bij de ZX toch in de buurt van de 2100. Maar dat is ook een kwestie van zoeken en proberen.
Bram schreef:
Hoeveel toeren draait ie eigenlijk stationair, bij warme motor ?
Moet zijn rond de 850 a 900.
Is dat rond de 1000 toeren, dan ZOU je wellicht de schroef van het inspuitmoment iets kunnen verdraaien zodat hij wat langzamer gaat draaien.
(heb ik ook weleens gedaan)
Ik zal eens opletten. Volgens mij is het inderdaad in de buurt van de 900. Misschien dat ik morgen meer weet.
Bram schreef:
Hoeveel toeren draait ie eigenlijk stationair, bij warme motor ?
Moet zijn rond de 850 a 900.
Is dat rond de 1000 toeren, dan ZOU je wellicht de schroef van het inspuitmoment iets kunnen verdraaien zodat hij wat langzamer gaat draaien.
(heb ik ook weleens gedaan)
EW schreef:
Ik zal eens opletten. Volgens mij is het inderdaad in de buurt van de 900. Misschien dat ik morgen meer weet.
Vanmorgen aan gedacht op weg naar mijn werk: na 65 km ofwel een kleine drie kwartier zat ie hier op de parkeerplaats inderdaad rond de 850 à 900 rpm.
Maar ik denk dat het cijfer nog wel gunstiger kan. En het zal ook nauwkeuriger worden als ik meer kilometers gereden heb.
de mijne blijft ook erg dorstig en er valt weinig aan te doen.
Niemand heeft er een oplossing voor
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
citroen1996 schreef:die van mij rijd ook altijd 1 op 16.
Maar dat is dan wel veel stadsverkeer en stukjes van 30 kilomter.
Lange stukken haalt ik wel 1 op 18.
Nog even een vraagje, waar zit de luchtfilteren en hoe kan je zien of die aan vervanging toe is?
Luchtfilter zit (bij mij tenminste) onder de motorkap natuurlijk, in die grote cilinder naast de accu. Herkenbaar aan de grote luchtslang die er vanaf komt.
Aan vervanging toe dan istie smerig. Die van mij was alleen heel duidelijk herkenbaar nagelnieuw.
Gisteren de speakers achter de deurpanelen vandaan gehaald en nieuwe speakers geplaatst (zie het audiodraadje ).
Hopelijk ben ik nu voorlopig klaar met uitgaven. Nou het mistachterlicht nog aansluiten op de trekhaakstekker en de steun voor de fietsendrager aanbrengen (maar voor die klusjes is het me nu te koud)
Gisteren voor mijn werk weer eens het hele land doorgecrosst.
Het lijkt erop dat ik een relais heb wat de hik heeft. Waarschijnlijk eentje dat aan mijn lichtpookje hangt, want er is in het algemeen enig verband met het aanraken van het lichtpookje.
Verder lijkt het erop dat ik één van de kabels van de radio of de carkit door een bedieningskabel van de verwarming heb zitten: het lijkt erop dat de beneden-richting van de luchtstroom niet meer werkt. Maargoed, de boel moest daar toch nog los om de kachellampjes te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 197
Geregistreerd: 09-12-2005
- C3 e-HDI
- C5 C5 2.0i Comfort Sedan automaat LPG
knipperend relais geluid had ik ook bij mijn xsara 1.9TD.
Klinkt niet logisch maar de hendel vervangen was bij mij de dealeroplossing.
Probleem(geluid) daarna ook nooit meer gehad.
Dit soort dingen lijkt mij voor een universele garage een zoekplaatje.
Mannen blijven kinderen alleen het speelgoed wordt steeds duurder.
Frank65 schreef:knipperend relais geluid had ik ook bij mijn xsara 1.9TD.
Klinkt niet logisch maar de hendel vervangen was bij mij de dealeroplossing.
Het hendeltje is inderdaad de boosdoener, het is een kwaaltje, niet alleen de ZX heeft er last van.
De AX en Xantia hebben er ook last van, opzich niet zo gek, het zijn exact dezelfde hendels.
Die van mij heb ik vorig jaar vervangen, Stoterstangen90 had er eentje voor me over uit een sloop Xantia.
Bij een ZX haal je de stuurkappen eraf, 5 schroeven onder, waarvan 1 torx (midden), stuur hoef er niet af.
Dan draai je het stuur en kun je bij de 2 torx schroefjes van het hendeltje komen, losdraaien en je schuift het hendeltje zo naar buiten.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Ik ben benieuwd waar je verbruik op gaat uitkomen op langere termijn. Mijn ex-ZX reed als ware op water (gemiddeld 1 op 21 in de zomer). De Xantia die ik nu heb is een stuk dorstiger (1 op 16). Nu zijn wel onlangs de remmen schoongemaakt want die liepen wat te veel aan naar mijn smaak, dat verbruik zal nog wel beter worden.
Ik ervaar ook dat de Xantia diesel heel gemakkelijk bij 50 km/h in zijn vier rijdt. De ZX is bij die snelheid in 4 wat bokkiger, efkes wat sneller ging dan ook beter. Overigens is de V1000 van de ZX 37 km. Dus 120 op de teller met iets meer dan 3000 toeren lijkt me goed passen. Ik heb dus ook mijn rijstijl iets moeten aanpassen bij de Xantia.
De ZX is me 13 jaar lang uitstekend bevallen, maar de hydropneumaat heeft het verlies me redelijk snel doen vergeten.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!