Hoi,
na 2 zx-en en ax heb ik 4 jaar geleden een opel astra combi gekocht uit 1999. De xsara break was toen nog iets te duur voor me. Achteraf heb ik spijt. Gemiddeld heb ik ieder jaar 500 euro kosten aan deze opel. Als ik nu kijk wat een xsara break kost hunker ik weer naar citroen.
De opel staat nu bij de garage, remleidingen verroest dus niet door de apk. Grapje kost me 400-500 euro.
Met citroen heb ik niet de ervaring dat onderdelen wegroesten. De opel heeft vorig jaar ook een hele nieuwe uitlaat gekregen, anders kwam ie weer niet door de apk….
Graag wil ik ervaringen van xsara break rijders. Kosten per jaar, onderhoud, rijervaring…
Zijn de kosten bij de xsara break ongeveer hetzelfde per jaar? Hoe is de motor van de xsara? Ooit problemen met de motor?
svp jullie input, ik ben dus echt geneigd om de opel volgend jaar te verruilen voor een xsara break.
gr. Freek.
Wij hadden thuis een fase 1 break uit 2000. Een 1.9 diesel om precies te zijn.
We hebben deze vanaf 2003 tot 2013 gereden van uit mijn hoofd ca 62.0000 tot ca 350.000 en de volgende problemen hebben we gehad naast het gebruikelijke onderhoud zoals accu’s, banden, ruitenwissers, fuseekogels, remmen etc.
- aircoleiding is een keer geploft, dat was flink schrikken want de hele auto stond vol stoom.
- er kwam een keer rook uit het dashboard. Dit bleek de richtingaanwijzer te zijn
- koelvin die diverse malen niet goed werkte, gevolg zodra je met 30+ stil kwam te staan had je een probleem
- knopjes om de ramen open te doen waren op het gegeven moment stuk
- dashboardkastjehendel was stuk
- brandstofpomp lekte—> was tevens de reden om deze auto weg te doen. Rijd nu overigens nog weer vrolijk ergens rond.
Roest kreeg hij langs de dakrand (die dingen om rails om te klikken). Hier kwamen blaasjes onder de lak, ook kwamen er blaasjes onder de lak bij het voorspatbord. Neemt niet weg dat dit waarschijnlijk kwam omdat wij de auto als schadeauto hadden gekocht toendertijd.
En meer kan ik me echt niet bedenken..
Hoe het met de benzinemotoren zit kan vast iemand vertellen aan de hand van zijn of haar ervaringen!
Nou vind het nog wel meevallen hoor voor een auto van 1999, remleidingen heb ik nog niet gehad maar een uitlaat van de xsara rot ook gewoon hoor.
Als je een xsara break wilt dan is de jongste die je kan kopen van 2005 dus ook al zo’n 9 jaar oud, je moet natuurlijk altijd wat geluk hebben en ook de km stand en staat van onderhoud bepalen wat je moet vervangen\ repareren
Maar verwacht niet dat je met zo’n auto zonder bijkomende kosten van apk naar apk rijd, heb zelf een break van 2005 en daar is in de 5 jaar die ik hem heb het volgende vervangen:
* achteras laten vervangen i.v.m defecte lagers liep het rechter achterwiel aan in de wielkast 650€ (is een xsara kwaal)
* 2x lambda sonde (voor en na kat) i.v.m emissiestoring zelf gedaan totaal 120€
* lekke radiateur laten vervangen bij grote beurt (citroen dealer in Duitsland) totaal 850€ (200€ voor radiateur)
* katalysator zelf vervangen vanwege steeds terugkerende storing uitlaatgas \ katalysator verouderd 250€ (storing sindsdien weg)
* condensor airco lek zelf vervangen 75€(ebay) afvullen en testen 50€
* 2 x uitlaat bij aanschaf(2009) door dealer vanaf katalysator 350€ in 2013 zelf gedaan weer vanaf kat 135€ (ebay)
* startmotor zelf vervangen kosten 100€
* accu zelf vervangen kosten 75€
* bobine zelf vervangen 175€
* distributieriem incl rollen en waterpomp laten doen bij citroen peugeot specialist 400€
Dit zijn zo ongeveer de kosten over de afgelopen 5 jaar en dik 80.000km, de xsara heeft nu ruim 250.000km gereden en ziet er nog goed uit heeft geen roest en bezit een G3 installatie daar heb ik nog nooit wat mee gehad vervang wel 1x per jaar het gasfilter(8€ ebay).
Je ziet bijna 2600€ aan kosten boven op de reguliere beurten in mijn geval 2x kleine beurt en 1x grote beurt de totale kosten van deze drie beurten bij de dealer kosten me nog een dikke 1000€ totaal met apk’s zo’n 3600€ .
Over 5 jaar is dus zo’n 700€ per jaar inclusief regulier onderhoud exclusief banden, de auto rijd nog prima ik vindt het op zich acceptabel deze kosten.
Als je een auto koopt van deze leeftijd verwacht ik wel enig onderhoud hij had tenslotte al zo’n 170.000km gereden bij aanschaf, en ik heb ook weleens een jaar gehad dat er niks bijzonders gebeurde en ik alleen een apk moest betalen.
Het jaar daarop had ik dan de pech dat zowel de achteras de bobine en de startmotor de geest gaven
Succes met je keuze
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hmm, ook maar ff een reactie van mij:
Toen ik de auto kocht (Xsara Break HDi van 2002) wist ik dat er wel wat aan zat te komen.
In 2011 het volgende vervangen:
-Complete uitlaat
-Schokdempers
-Koppeling
-Multiriem
-Grote beurt incl. alle filters
-Remblokken voor en achter en schijven voor
Alles bij elkaar 2.000 EUR
In 2012:
-Kleine beurt
-Remblokken achter
250 EUR
In 2013:
-Grote beurt
-Schokdempers
-Koplampen
-Bijwerken roest motorkap
-Dynamo
Samen 950 EUR
In 2014:
APK en fuseekogels, 150 EUR>
Alles bij elkaar 100.000Km gereden en incl. wat kleine dingetjes 3200 EUR uitgegeven. Alles is gedaan door de Citroen dealer, dus kan allicht wat goedkoper.
Koppeling was een beetje jammer, en de tweede keer schokdempers was ook niet fijn, maar verder prima gereden. Lekker zuinig (1:18-1:20) en betrouwbaar.
Domme vragen bestaan niet.
Uitgelopen naaldlagers in de achteras is een bekend probleem.
Deze kun je vrij makkelijk preventief voorkomen door vetnippels in de as aan te laten brengen.
De as aan beide kanten volspuiten met vet en het probleem is opgelost.
Ja maar dat heeft na 9 jaar geen zin meer, dat moet gelijk bij de nieuwe of gereviseerde as.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012