Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gisteren een Xantia V6 gekocht….. uiteraard niet over één nacht ijs gegaan. Voorstellen, foto’s e.d. volgen. Gisteravond zoefde ik naar huis en toen vielen me een paar dingen op die ik graag aan jullie voorleg:
1. snelheidsmeter/kilometerteller valt soms tijdens het rijden terug naar 0 en springt dan weer omhoog. Wat kan dat zijn?
2. de selectiehandel van de automaat is niet verlicht. Lampje kapot of moet je het doen met de aanwijzingen op het dashboard?
3. de automaat blijft na starten, bij koude motor een tijdje in z’n 1 hangen. Volgens mij hoort dat zo (iets met uitlaatgassen), maar ik vind het raar; je wordt gedwongen de eerste paar honderd meter heel langzaam te rijden als je niet naar 3000 toeren wilt. Kan dat anders?
4. kunnen er in een Xantia 2 ook gele lampjes? Ik heb nog van die kapjes die je op de lampjes kunt schuiven. Past dat?
Tot zover, meer volgt….. Dank alvast!
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Een antwoord op vraag 3 van mijn kant:
Je kan je automaat toch handmatig in zijn 2 zetten als je je er aan ergert?
Dat uitlaatgassen verhaal is mij onbekend, heeft dat niet met de automaatbakolie te mAken en de temperatuur daarvan?
Groeten Martijn
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Kijk even rond op http://www.xantiaclub.net
Het forum is praktisch af: Wat je wilt weten kun je er vinden.
Snelheidsmeter is een kwestie van even loshalen en doorsolderen (allemaal daar te vinden)
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gaan we nou mensen naar andere fora doorverwijzen EW?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Volgens mij passen die kapjes wel, en anders zijn er ook gewoon gele H4 lampen te krijgen (zit er H4 in Xantia?) ik weet dat het iedergeval al erin zit bij sommige mensen, dus is vast te doen
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ze worden steeds schaarser dus wees er zuinig op
We zijn natuurlijk reuze benieuwd naar de foto’s…
Wat is de kilometerstand van de auto?
Automaatproblemen zijn evenals bij de latere XM V6 waar dezelfde motor en bak in liggen wel bekend.
Ik ben benieuwd of de automaat van jouw auto wel eens verse olie heeft gehad.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Basfeijen schreef:Volgens mij passen die kapjes wel, en anders zijn er ook gewoon gele H4 lampen te krijgen (zit er H4 in Xantia?) ik weet dat het iedergeval al erin zit bij sommige mensen, dus is vast te doen
Xantia heeft H1
waterman schreef:Gaan we nou mensen naar andere fora doorverwijzen EW?
In dit geval wel ja.
Was iets met kip en ei. En in dit geval is XCNL de kip en CFNL het ei.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Automaat is normaal, idd om je motor sneller op temp te krijgen en daardoor minder uitstoot. De enige optie is de sneeuw stand te gebruiken. Maar preventief zou ik zeker de bakolie vervangen. Puur voor de levensduur.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Ach ja, ik wed op twee paarden: dit geliefde forum en dat van de Xantiaclub. Werkt goed: al m’n vragen zijn binnen een dag beantwoord!
De auto gaat even op stal/schorsen. (morgen foto’s maken en leren hoe ik die op dit forum plaats…). In mei groot onderhoud: rondje bollen, remmen, distributieriem en de automaat. Of het olie verversen of echt spoelen wordt moet ik nog bezien. Ik neig naar spoelen.
o ja, kilometerstand is 165.000, maar omdat de teller het soms niet doet zal het wel iets meer zijn…. Ik weet niet of er ook iets aan de automaat is gedaan.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Ik vraag me af of het de kilometerteller is die het niet doet. Goede kans dat het juist de snelheidsmeter is die weigert…
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Nou, de snelheidsmeter valt terug naar 0 en de kilometerteller en dagteller stoppen dan met tellen. Het zit dus niet in het wijzertje/de naald.
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
marcelka schreef:Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Ze worden steeds schaarser dus wees er zuinig op
We zijn natuurlijk reuze benieuwd naar de foto’s…Wat is de kilometerstand van de auto?
Automaatproblemen zijn evenals bij de latere XM V6 waar dezelfde motor en bak in liggen wel bekend.
Ik ben benieuwd of de automaat van jouw auto wel eens verse olie heeft gehad.
Volgens Service.citroen.com zijn er twee automaten ingebouwd:de 4HP20 zoals in de XM en de Aisin, zoals in de C6 en zo
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jan, in een Xantia V6 heeft alleen een ZF 4hp20 gezeten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Plaatjes!
http://www.mijnalbum.nl/Album=DHTJ7X6H
De V6 staat nog geschorst in de schuur, eerst nog wat andere autowerkjes te doen en dan in juni mag-ie naar buiten. Kan niet wachten!
(mijn eerste poging tot plaatjes plaatsen op dit forum. Direct foto’s plaatsen lukt me (nog) niet, dat lijkt me toch erg omslachtig, maar wie weet leer ik het nog ‘ns…)
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Geweldige beesten die V6-en
snelheidsmeter zal wel eens de pulsgever kunnen zijn op de bak, heb het op diverse hdi’s (cit en peug) gezien, omdat zowel snelheidsmeter als de kilometerteller stoppen.
Als je cruisecontrol hebt kan je even testen of die tegelijkertijd met de snelheidsmeter uitvalt: dan weet je zeker dat het de pulsgever is.
succes
waar rook is, is…
LHM only!