DS23 IEkomt niet op temperatuur
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 27 januari 2006 12:20 PM

Wie weet iets?

Gisteren een lange rit van Sliedrecht naar Arnhem gemaakt, 100 km enkele reis. De motor komt niet echt op temperatuur, en daardoor is ook de verwarming niet echt efficient! Op de terugweg hetzelfde.
Zou mijn thermostaat open blijven staan? Heb helaas geen “echte” temperatuurmeter, wel een sensor in “radiateur-uit leiding (bovenaan) die amper 50 graden aangeeft (VDO standaard temp setje). Na een dergelijke rit van 100 km, cruisen met 120 km/h (3500 rpm) kan ik de radiateur, exapnsiepotje en radiateur-uit leiding gewoon vastpakken, dus de motor is niet echt heet. Heeft -ie toch flink moeten werken! In de zomer brandt ik dan mijn vingers.

Alvast bedankt,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 27 januari 2006 12:37 PM
  [ # 1 ]

zit er genoeg water in?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 januari 2006 12:39 PM
  [ # 2 ]

Dat zou kunnen. De bovenste dikke leiding naar de radiator is de radiator -IN ( niet uit) en moet wel 80 + graden zijn….

Haal je termostaat eruit en kijk.  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 27 januari 2006 12:43 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad, dat moet zijn radiateur-IN, dat is ook wat ik in de gaten wilde houden (of de motor niet te heet wordt). Water? Is misschien niet eens een gek idee: ik herinner mij plots dat ik deze afgevuld heb zonder de kachel open te zetten, afgelopen zomer…... ik kijk meteen even!

Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 27 januari 2006 12:46 PM
  [ # 4 ]
Hilko Schmitt schreef:

Inderdaad, dat moet zijn radiateur-IN, dat is ook wat ik in de gaten wilde houden (of de motor niet te heet wordt). Water? Is misschien niet eens een gek idee: ik herinner mij plots dat ik deze afgevuld heb zonder de kachel open te zetten, afgelopen zomer…... ik kijk meteen even!

Hilko

Te weinig water geeft als klacht motor te heet!!! en dus niet te koud.
Gewoon een nieuwe thermostaat gaan halen. deze hoort bij een 23 injectie IN het waterpomphuis te zitten, met een grote veer-ring word deze op z’n plaats gehouden. Bij de andere DS-en zit de thermostaat in de SLANG.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 januari 2006 01:10 PM
  [ # 5 ]

Als er geen water in zit kan je meteen die thermostaat checken!!

Neem overigens wel koelvloeistof! geen Water!  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 30 januari 2006 06:18 PM
  [ # 6 ]

Ik denk inderdaad dat de thermostaat naar de hel is. Ik heb zitten zoeken in de reparatieboeken, maar kan niet vinden joe die te vervangen. Is dit ingewikkeld? Wat moet ik er voor demonteren? Moet bijvoorbeeld de radiateur eraf? Ik moet namelijk op straat sleutelen, en met deze kou…...... Kost trouwens niks, zo’n thermostaat!


Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 januari 2006 06:22 PM
  [ # 7 ]
waterman771 schreef:

Gewoon een nieuwe thermostaat gaan halen. deze hoort bij een 23 injectie IN het waterpomphuis te zitten, met een grote veer-ring word deze op z’n plaats gehouden. Bij de andere DS-en zit de thermostaat in de SLANG.

dus…
haal de slang eraf, verwijder de veer-ring..klaar.  De nieuwe niet op zn kop monteren…!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 30 januari 2006 10:23 PM
  [ # 8 ]

Maar….. voor je begint toch ff je koelsysteem aftappen lijkt mij…..
Slangetje aan radiateur, door het ronde gat van de keienbak in een bak met minstens 10 liter inhoud die niet te hoog is (gaat je dame zakken, drukt ie een hoge bak mooi plat…)
Verder is de klus prima te doen, was één van mijn eerste klussen, in mijn geval werd te motor te warm bij dik 100 km/u, bij 80 was het in de perken te houden.
Zorg ervoor dat ie in het goede bereik opent, Ton van Gare du nord kan je vast wel een goede opsturen.
Succes, want dit is echt een simpele zelf-doe klus!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 31 januari 2006 02:31 PM
  [ # 9 ]

Hoi Hilko,

Jij als afgestudeerd HTS-Autotechniek man zou dat makkelijk moeten kunnen Laughing

Groeten,

                      DriverD, docent HTS-A

Citroen!

Profiel  
 
Hilko Schmitt
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 306
Geregistreerd: 12-09-2005

Gepost: 01 februari 2006 12:57 AM
  [ # 10 ]

Grazie mille a tutti!

Gaat me wel lukken denk ik, als afgestudeerd HTS-A-er! Het probleem is dat ik tegenwoordig sleutel met de laptop aan Italiaanse trucks in mijn huidige werk, dus ik ben al blij dat ik af en toe eens een echte sleutel in mijn handen kan krijgen. Wat ik overigens regelmatig moet doen, gezien mijn wagenpark….. maar altijd met plezier!

DAGO, wat heb jij trouwens een belachelijke hoeveelheid DS-en! Heb je zeker nog wel wat onderdelen over: ik zoek nog een nieuw deurschotje lv bruin leder, voor de mooigheid (nu helemaal geen schotje).

Nog een vraagje: ik heb laatst kleppen gesteld, koud, volgens het boekje, maar er blijft een hardnekkige tik te horen. Heeft iemand een betere methode voor het stellen van de kleppen?

Arriverderci,
Hilko

Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2019

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 februari 2006 11:10 AM
  [ # 11 ]
Hilko Schmitt schreef:

Nog een vraagje: ik heb laatst kleppen gesteld, koud, volgens het boekje, maar er blijft een hardnekkige tik te horen. Heeft iemand een betere methode voor het stellen van de kleppen?

Arriverderci,
Hilko

Dan zal er wel een te los staan he? Opnieuw!
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook