Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het schoperen heb ik bij het straalbedrijf in Bedum laten doen. Direct na het stralen wordt het staal geschopeerd en gesealed. Tussen stralen en schoperen (of epoxy) moet niet teveel tijd zitten, anders gaat het staal weer roesten. Daarom is het verstandig om een straalbedrijf te zoeken dat ook schoperen kan.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Erik een cx is daar te complex voor,als er ook maar iets roest blijft zitten heeft het totaal geen zin.
In een cx zit wel 20 maal zoveel dubbel plaatmateriaal .
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
dickesse schreef:het straalbedrijf in Bedum
das dan wel erg toevallig, want daar staan mijn limousine nu
tenminste als je mourits bedoelt
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ja, prima bedrijf, ik ben er erg tevreden over.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Januari was gevuld met het repareren van de 3 resterende instapdorpels, uiteindelijk is de ra dorpel alsnog vervangen. Daarna zijn de profielhouders in de deuropeningen vervangen of gerepareerd. Tenslotte waren er nogal wat hoekjes waar de epoxy te dun was opgebracht, handwerk dus.
Vrijwel alle kitnaden zijn nu aangebracht.
Eind volgende maand zal het chassis zwart zijn, voorzien van antisteenslag en anti-roestbehandeling.
Ik heb ervoor gekozen om de epoxy eerst met 2k lak af te werken, en daarna de antisteenslag aan te brengen, de originele opbouw. Eventueel kan ik dan, om de zijkant van de longerons mooier te maken, daar alsnog 2k lak op spuiten.
Meer tekst en foto’s: Januari 2014
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Alsof het zo uit de fabriek komt! Schitterend.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
jantje1948 schreef:Alsof het zo uit de fabriek komt! Schitterend.
Ik denk zelfs beter dan uit de fabriek!
Vakwerk!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Tijd voor een update.
Stap voor stap is het chassis deze maand in de lak gezet. De bodem en wielkasten zijn nu klaar, de bovenkant is nog niet af.
De bodem heeft na het schoperen, de epoxy en nadenkit twee lagen 2K lak gekregen. Nadat de 2K lak goed hard was, zijn er twee lagen antisteenslag op gekomen. Totaal 11 liter. Het resultaat is een matte zwarte, licht oneffen laag. Ik heb voor deze afwerking gekozen omdat die in de buurt komt van de originele afwerking (over de lak was in de fabriek een laagje bitumen gespoten).
Ik spuit de bovenbouw in delen, om te voorkomen dat mooi spuitwerk weer bedorven wordt door spuitnevel. Het is wel meer werk: wachten tot de lak hard is voor je verder kunt. Maar het resultaat stemt tot tevredenheid!
In de kofferruimte blijft de laklaag in het zicht (geen bekleding) dus moest de ondergrond voorbewerkt worden. Epoxy ontdoen van ergste onregelmatigheden, dan merken dat glad niet strak is, plamuren, schuren, epoxy, filler, schuren 180/280/360. En zelfs met het chassis op zijn kant zit je in rare houdingen te werken.
Maar het wordt mooi!
Wat meer foto’s op:Februari 2014
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Mooi resultaat.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Wat moet get heerlijk zijn om een net chassis te hebben. Mooi geworden zeg.
Netjes Dick! Zit er goed op. Komt er in de kofferbak ook een antisteenslaglaag? Ik ga het aan de binnenzijde ook toepassen.Aan de andere kant realiseer ik me dat t.o.v. mijn moderne dagelijkse Volvo het altijd een herriebak zal blijven. Dat is ook niet erg…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ja, de bodem van de koffer krijgt ook een laag antisteenslag, net zoals er voorheen een laag bitumen zat. Idem voetenruimte voor en achter. Van de tankbodem herinner ik me niet meer of er daar een laagje bitumen zat, wel dat stroken bitumen geplakt waren, daar heb ik nog foto’s van. Ik hoop dat het lukt die laag net zo glad te krijgen als de oorspronkelijke bitumenlaag. Met warm maken en gebruiken van een drukbekerpistool, dat ik toch moet kopen om Mike Sandersvet te injecteren, denk ik dat het gaat lukken.
Maar inderdaad, ik herinner me het lawaai in de paar ritjes met de ID voordat die in restauratie ging, het is net een vrachtautootje. En dat heeft ook zijn charmes!
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Deze maand ben ik wat minder actief geweest: met een vervelende hoest is het niet lekker werken. Toch zit het chassis nu in de zwarte lak. Een pracht gezicht waarbij je zin krijgt om allerlei onderdelen te monteren! Er moeten nog een paar kleine oneffenheden in de lak worden weggehaald, maar dat komt de komende weken wel. Al met al ben ik tevreden met het resultaat!
Vandaag voor het eerst Mike Sanders vet in het chassis gespoten. Dat is lastiger dan gedacht en het resultaat is nog niet helemaal naar mijn zin. Volgende maand vertel ik er wel meer over (heb ik ook wat meer ervaring ).
Meer foto’s op Maart 2014