Na 60.000 prima kilometers is nu mijn bak niet meer goed. Denk ik.
Het is een 2.1td exclusive automaat uit 1999 195.000 op teller.
Hij schakelt opeens anders, schakelt bij een lager toerental al op.
En als ik vanaf stilstand wegrijd merk ik dat er na 2 seconden een bonk is. Net of de motorsteun stuk is.
Wat wel gek is, hij schakelt wel soepeler, eerst had ik een licht klapje. Nu vaak niet.
Misschien laten spoelen??
is er iets anders wat ik zou kunnen doen?
Advies wel kom!
Ik kan sleutelen, dus als moet haal ik de bak er wel uit. Maar dat is natuurlijk flinke klus…....
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De bak er uit halen is een rotwerk. Motor en bak moeten er samen uit namelijk..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Eerst nieuwe olie en anders zou het ook in het brein kunnen zitten. Geeft ook dit soort problemen en is te vervangen met motor en bak ingebouwd. Ik heb wel eens het een en ander gevonden op het Saab 9000 forum, zit dezelfde bak in. Kunnen een paar veertjes zijn…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Dat is flink balen.
Op het XM-forum zit FurrieGurrie en hij heeft zelf een automaatversnellingsbakrevisie gedaan. Hij zit trouwens ook op dit forum. Misschien dat hij je kan helpen.
Spoelen of bakoliewissel kan inderdaad. Heb zelf het vermoeden dat het op de langere termijn niet echt helpt. Schijnt dat de automaatversnellingsbakken na een x-aantal kilometers het gewoon begeven.
Zie hier.
Hoop voor je dst het lukt om er nog wat van te maken, want je hebt er veel aan gedaan om in de XM te kunnen blijven rijden.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
1999? Is dat een 4HP18 of als een 4HP20?
Dat is snel te zien: Een 4HP20 heeft een knop voor sport en sneeuw, een 4 HP18 niet.
Een 4HP20 kan je spoelen, een 4HP18 niet, die kan je alleen verversen. Na het verversen is er een gerede kans op schakelfouten door vuiltjes in het brein.
Het brein kan er uit zonder de bak (+motor) uit te bouwen.
Je kan eerst een brein klaarmaken en dan overzetten, dat scheelt in tijd.
Ik heb hier een kapotte 4HP18 automaat met hoogstwaarschijnlijk een goed brein. Ruilen zou een optie kunnen zijn.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het is een hp18 altijd in een diesel.
Olie heb ik vanaf 134k steeds om de 10k ververst.
Er komt dan maar een deel uit.
Mischien toch even langs een specialist voor second opinie.
Mischien brein dan kan die los een revisie erin??
Als niet goed, dan ga ik zoeken naar een complete
Goede bak. En dan vier dagen klussen??
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bij Autrans in Lunteren hebben ze er in elk geval een hoop verstand van. Na een proefrit weet je meer.
Vier dagen voor een bak vervangen is wel erg veel.
Het is best een hoop werk, maar in twee dagen heb je het echt wel voor elkaar.
Een pro met een brug kan het in een dag.
Olie in een 4hp18 vervangenkan via de aftapstop aan het cardanhuis en het dekseltje met de drie boutjes.
Daar zit een zeefje en een magneetje. Als je daar veel gruis vindt is er echt iets mis met de bak zelf.
Alsa lle olie er uit is even starten (ca 10 sec), dan komt ook de olie uit de koppelomvormer mee. Dan heb je het meeste er wel uit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Eerst verversen. Blijft hij daarna ook bij te lage snelheid schakelen dan kan dat komen doordat de o-ringen van de regulator lekken. Als test kan je proberen handmatig te schakelen met de pook, dan zou de bak wel normaal moeten schakelen. Dit probleem komt veel voor bij deze bakken. Dus als alleen je schakelpunten niet meer kloppen zou je de gok kunnen wagen om eerst daarnaar te kijken. Om de o-ringen te vervangen hoeft de bak er niet uit.
In het kort: Zijdeksel eraf, achterste tandwiel verwijderen (bak in P om de as te blokkeren, dop 36). Binnenste lagerring komt mee met het tandwiel. Erachter zit een bus en één of meer vulringen, goed bewaren en exact zo terugmonteren want hiermee wordt de lagerspeling van de pignonas afgesteld. Bakhuis warmstoken met een fohn en dan buitenste lagerring eruit wippen, zit met een lichte klempassing. Daarna pak je de hele regulator er zo uit. Er zitten 3 ringen op, 2 rubber en één metalen, een soort zuigerveer. Vervang de rubber ringen, vaseline erop, governor voorzichtig terug in de bak stoppen, zodat je de ringen niet klemdrukt.De positie van de regulator tov de as maakt niet uit. Dan het huis weer warmstoken en de buitenste lagerring in het huis drukken. Gaat dat erg makkelijk, dan zekerheidshalve met een centerpunt 3 puntjes rondom in het huis slaan op 2 mm van de ring om hem extra te borgen. Tandwiel monteren met een nieuwe bout, op het juiste moment zetten (hangt af van het baktype). Deksel erop met een nieuwe pakking, olie aanvullen en voila. De pakking, o-ringen en bout zijn te bestellen via een automaat specialist. Al met al geen moeilijke klus, enige wat belangrijk is is dat je schoon werkt.
MOrgen nieuwe olie erin
Maar ik denk zelf niet dat dat uitmaakt. Maar kost niks en is makkelijk.
Ga wel naar een bakken expert eens kijken wat die zeggen.
Bedankt voor de tips!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Olie eruit.
Was echt heel zwart.
Had de dealer gevraagd met de apk de olie ook te verwisselen maar ik denk dat dat niet gedaan is.
Ze moppelde ook iets dat niet gebeurd was. Staat wel op rekening. Had even doo rmoeten vragen.
Filter ook goed zwart.
Ik voel ook ijzervijlsel in de olie. Je niet complete stukjes.
Zo nieuwe olie er een even rijden.
Vast aan het denken, een HP18 uit een 16v is het zelfde? Mischien vast rond kijken naar donor auto?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je op service.citroen.com kijkt bij de ruilautomaten zie je in veel gevallen overeenkomstige codes.
Alleen de diesel en de V6 wijken af.
Zo te zien zitten daar andere tandwieloverbrengingen in, waarschijnlijk de eindreductie.
Ik zie bijvoorbeeld
CP 18X77 - CD 59X53
en bij andere types
CP 18X77 - CD 56X55
Stel dat 59x53 de eindreductie is dan kom je op een overbrenging van 1,11 en bij de andere van1,02. Een verschil van ca 10%
Dat zij betekenen dat je toerental bij 120 km/u bij de ene dus 10% hoger zou zijn dan bij de andere. Ik zou daar niet wakker van liggen.
Verder past alles gewoon.
Wellicht weet 9000-5 daar meer van.
Bij onderdelenzoeker kreeg ik altijd wel wat aanbiedingen. Ik scoorde er daar een voor €220.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mijn info is het brein van een benzinebak ook anders dan het brein van een dieselbak. De schakelmomenten zijn anders en ook het “stall” moment zou anders zijn. Kan iemand dat bevestigen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jansr, bedankt!
Ga opzoek naar ander bak.
Nieuwe olie erin, zelfde effect.
Laatste kilometer echt heel raar schakelen, dacht even dat ik huis niet zo halen.
Olie zat op dat moment op minimum bij 80 graden. Bak was warm.
Voor de wisse was nivo exact goed.
Ga ermaar vanuit dat de bak stuk is.
Dus flinke sleurel klus.
Gelijk wat andere zaken meenemen die ik zag. Niet blij mee, maar is ff niet anders!.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
ijzerslijpsel in de olie = einde verhaal helaas. Zwarte olie is zeer waarschijnlijk gebrek aan onderhoud, enig idee wanneer het laatst ververst?
Beste is een identieke bak te vinden. Maar als dat niet lukt kan je best een andere ombouwen. Wat de verschillen betreft zijn er 4 zaken om op te letten: Koppelomvormer, draaiend gedeelte, brein en regulator.
Koppelomvormer: deze bepaalt oa het stall toerental, de mate van koppel vergroting en de toerentallen waarbij dit plaatsvindt. Moet passen bij de motor. Ik zie in het hierboven gelinkte pdf-je dat er zeker 3 soorten bij citroen zijn, 2.66, 2.40 en 1.88. Maar als je een andere bak vindt met een andere kov kan je je eigen kov omzetten. Wel heel goed schoonspoelen zodat alle troep/slijpsel eruit is. Met ATF of petroleum.
Draaiend gedeelte: Ik weet dat bij Saab bepaalde versies in de latere bouwjaren voor de meer potente turbo motoren intern dikkere assen en dito spievertandingen kregen, oa op het planetaire stelsel en op de bevestiging van het tussentandwiel van de pignon as. Maar dat gaat pas spelen boven de 260 Nm koppel, denk niet dat een XM diesel daar in de buurt gaat komen. Dus de kans is groot dat bij Citroen alle bakken qua draaiend gedeelte intern identiek zijn. En zelfs als dat niet zo is, zal het koppel van zo’n dieseltje een 4hp18 niet laten opkrullen. Zou me er niet druk om maken. Wel van belang: overbrengingsverhoudingen, da’s vrij simpel bij de 4hp18. Planetaire stelsels zijn er maar in één soort. Blijft over de overbrenging van primaire as naar pignon as, en de overbrenging van pignon naar kroonwiel. De eerste is de set tandwielen achter het zijdeksel. Die zijn er in de smaken 53:59 (0.9) en 55:56 (0.98) waarbij de 0.9 dus de langste is. Pignon/kroonwiel is er in 18:77 (4:28) en 21:75 (3.57). De meeste hebben de 4.28 set, de langere 3.57 is maar heel kort gemaakt en bij de XM alleen geleverd in de 2GZ87 bak van de 2.1TD uit ‘91. Zie ook de bijlage voor baknrs en overbrengingen.
Dan het brein: bepaalt oa de schakelmomenten en de aanpassing van het schakelen op de motorkarakteristiek. Met welke kracht de koppelingen inkomen moet matchen met het motorkoppel op dat moment, anders schakelt de bak niet mooi. Te hard, of met teveel slip. Dus als je een benzine bak achter een diesel hangt zou het wel eens niet lekker kunnen werken. Brein kan je echter omzetten, simpel klusje. Alleen zal het brein van je huidige bak vervuild zijn. Moet je eerst dus helemaal demonteren en schoonmaken, precies tijdrovend klusje (1001 veertjes en plunjertjes en alles moet terug op dezelfde plek) maar op zich geen rocket science. Kwestie van goed documenteren.
Regulator: hierin zitten een aantal veertjes en centrifugaal gewichtjes waarmee een snelheids afhankelijke stuurdruk wordt opgewekt, waarmee het brein de schakelmomenten bepaalt. Als je een andere bak neemt: huidige overzetten. En ook hier weer: eerst helemaal demonteren en goed schoonmaken. Je wilt geen vuil in je nieuwe bak.
Kortom: een bak van een ander motortype is best om te bouwen. Wat je ook nog kan overwegen is een bak van een Saab 9000 ombouwen. Koop je voor een habbekrats want de latere bakken (>94) zijn enorm doorontwikkeld en gaan eigenlijk nooit stuk. Bij een late 9000 zijn km standen van 4-5 ton met dezelfde bak bepaald niet ongewoon. Ook niet bij getunede auto’s met ver over de 200pk. Dus misschien zijn deze bakken beter gebouwd? Of is de koeling bij de XM te krap.
Hie dan ook, het draaiende gedeelte zal zonder meer bruikbaar zijn. Wel zul je het brein en het koppelomvormer huis moeten omzetten, zodat het boutpatroon op het blok past. En de vraag is hoe het met de aandrijfas zijde zit. Mogelijk moet je de uitgaande assen omzetten. Allemaal goed te doen, enige is dat je dan wat lagerspelingen opnieuw moet afstellen.
Kortom, mogelijkheden genoeg…
Bedankt! ga eens even zoeken!
Ik heb wel eens begrepen dat de bakken in de xm best zwaar hebben.
Koppel van een 2.1td is toch 245nm.
Op het randje wat de bak magen hebben volgens ZF.
Maar van een xm is lastig want bak met 125 k op de teller kan ik over 80k weer!!!
Gekocht met 134k, een eigenaar en netjes om 10k olie ververst.
De auto is tot 90k bij de dealer geweest.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 10328
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Even off topic: Tijdens mijn laatste vakantie huurde ik een Honda civic automaat. Bij bergaf een keer flink remmen had als gevolg dat hij op de motor ging remmen in een lagere versnelling. Zijn de automaten zoveel slimmer geworden in 30 jaar tijd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.