2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
traction moeten laten takelen tijdens rondrit :-(
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 12 december 2013 10:34 AM
  [ # 16 ]

ik heb de versnellingsbak volledig uit elkaar gehaald en nu bleek ook dat de axiaal ring die voor syncroniseur zit ook stuk was deze viel zo uit elkaar.
nu wil ik deze nieuw bestellen maar zie op de tekening dat er normaal 2 moeten in zitten 1 voor en 1 na de syncro en hier zit dan in Spie door ik denk dat dit dient voor de syncro op zijn plek te houden of ben ik hier mis in.?

Afbeelding Bijlagen
axiaal ring.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 12 december 2013 10:38 PM
  [ # 17 ]

De spie zorgt ervoor dat de twee ringen niet meedraaien

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 21 januari 2014 09:37 PM
  [ # 18 ]

hallo,

ik ben hier weer verder bezig met het afstellen van mijn kroon en pignonwiel.
is er iemand de de tandflank speling kent die gebruikt wordt.?

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 21 januari 2014 10:11 PM
  [ # 19 ]

De belangrijkste afstelling is de plaatsing van de pignonas, in de pignonkop staat een getal, b.v. 56.70 dit is de maat van het hart kroonwiel tot voorkant pignonkop. de tandflankspeling is bij een nieuw kroonwiel & pignon 0,2mm. Bij een gebruikte set moet je de slijtage van de tandflank er bij tellen. Ik stel het meestal op 0,25 tot 0,30. Succes.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 25 januari 2014 07:11 PM
  [ # 20 ]

hallo,

ik heb nog even een vraagje bij het monteren van de pignonas in welke volgorde moet je de dichtingen duwen.

is het deze volgorde.: versnellingsbak, dichting, shims, dichting, lagerkap, afdekkap
of deze: versnellingsbak, shims, dichting, lagerkap, dichting, afdekkap

dus als ik goed voor heb moet je de dichting bij de dikte van de shims tellen,

want ik heb nu pignonafgesteld volgen ingeschreven maat 1.60mm tussen kop en dif.
ik heb toen de afstand gemeten tussen bak en lagerhuis en zou ongeveer met een 1.20mm moeten opvullen
maar als er een dichting bij moet dan moet ik deze natuurlijk ook meten.


mvg Tom

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 02 februari 2014 10:35 AM
  [ # 21 ]

hey,

gister weer een namiddagje gesleuteld aan de versnellingsbak.
maar het zit niet echt mee ik heb nammeijk zo goed er opgepast maar toch is het gebeurt .
bij het vast zetten van de slinger moer moet je 2 vitessen inschakelen en bij het inschakkelen van de syncro is hij tever door geschoven en heb hem nu dus helemaal uit elkaar liggen ik heb wel alle 6 de kogeltjes en veertjes dus nu moet ik hem in elkaar zien te krijgen iemand tips?

zelf dacht ik al een soort bij te maken met buiten dia die gelijk is aan de binnen dia van de syncro met daarin een paar schuin oplopende groefjes geslepen die de kogels als ware in drukken bij het inschuiven de ring ( zo een beetje gelijk de citroen tool die in de handboek staat)


het is ondertussen als een heel avontuur aan het worden hier .....

Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 02 februari 2014 11:34 PM
  [ # 22 ]

lastige zaak, ikzelf heb de in het wp.boek beschreven hulpsynchro maar het is me ook wel eens gelukt met een slangklem.

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 03 februari 2014 12:03 PM
  [ # 23 ]
VooDoobelg schreef:

iemand tips?

Ikzelf heb nog geen versnellingsbak gereviseerd maar je kan veel doen met tijdelijk wat plakband (dubbelzijdig).

VooDoobelg schreef:

het is ondertussen als een heel avontuur aan het worden hier .....

Citroën rijden (zelf stilstaand:p) is altijd een avontuur !

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 03 februari 2014 02:27 PM
  [ # 24 ]
briard schreef:

lastige zaak, ikzelf heb de in het wp.boek beschreven hulpsynchro maar het is me ook wel eens gelukt met een slangklem.

ben je in de mogelijkheid om wat foto’s van deze hulp syncro te posten?

mvg Tom

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 03 februari 2014 08:24 PM
  [ # 25 ]

hey ik heb ondertussen als de syncro terug in elkaar gekregen met behulp van een buis met buiten diameter 60 en deze van voor een beetje schuin gemaakt ging heel goed… veel beter dan verwacht

maar nu zit ik wel nog met een vraag klopt het dat de kogeltjes op de middenste rib van de 3 moet zitten zoals te zien in onderstaande foto

en nog een vraagje dus als ik het goed begrijp wordt de syncro enkel in zijn midden stand vergrendeld en in 2de of 3de versnelling wordt hij tegengehouden door de schakelvork?

mvg Tom

Afbeelding Bijlagen
2014.02.03.16.31.08.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
briard
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 140
Geregistreerd: 27-10-2012

- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
Gepost: 03 februari 2014 08:54 PM
  [ # 26 ]

prima oplossing, mijn complimenten hiervoor.Van de fabriek loopt het kogeltje op de middelste rug.

Profiel  
 
VooDoobelg
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 17-08-2006

- Xsara phase III 1.6i 16v
- Traction Avant 11cv
Gepost: 03 februari 2014 09:04 PM
  [ # 27 ]

en de andere 2 ruggen zijn deze reserve?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2014 10:51 PM
  [ # 28 ]

In een versnelling wordt de zaak geblokkeerd. Dat wordt opgeheven als je de koppeling intrapt. Dan wordt namelijk het stangetje dat voor de vergrendeling zorgt teruggetrokken. Zit in het deksel, tussen de beide baladeurstangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook