












Totaal aantal Berichten: 1292
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Erg leuk stuk om te lezen! Moet eerlijk toegeven dat ik de jaguar absoluut niet oneven vind, allebei schitterende wagens.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*




Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 21-08-2013
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Han S schreef:De DS in het artikel heeft een motor van rond 100 pk, is een D Special die ik kreeg als casco en idd heeft zij een aantal Pallas kenmerken. Waarom? Omdat het kan en omdat het mooi is.
gewoon 100% mee eens!!
Visa GTI 115 schreef:Han een prachtig verhaal en om te rijden natuurlijk een wereld van verschil.
En ook leuk deze Jaguar weer te zien, in die tijd reden er nog twee van deze
groene Jaguars serie 1 in Amsterdam.
Toen hadden we daar nog een echte Jaguar dealer aan de Stadhouderskade, daar
komt deze ook vast vandaan.
Dit soort wagens het blijft klasse in zijn uitsraling, heb je laatste model
XJ al laten zien, dat is helemaal bijzonder. Welke Jaguar eigenlijk niet…
Andere auto’s benoemen waarom niet..!!
Ik heb alle papieren er nog bij waaronder het garantiebewijs en gek genoeg komt deze bij Lagerwij vandaan.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Leuk stuk. Hier nog zo één met liefhebberij voor beide merken, zij het met andere types. De DS vind ik een prachtige auto om naar te kijken, de XJ ook. Het motorische deel van de Jag spreekt me meer aan. Ik hou namelijk van hard rijden. Toch, toen ik zowel een XJ-S als een SM had, stapte ik steeds als vanzelf in de SM. Wat betreft rijden en beleving gaat er wat mij betreft dan ook niks boven de SM, de enige wat oudere Citroën met een leuke motor. Bij mij staat niet zozeer het merk voorop om wat voor reden dan ook. Ik vind bepaalde auto’s leuk. Toevallig zijn er twee van een Jaguar en een Citroën.
Ik zie trouwens een structuur in merken die samengaan als iemand liefhebberij heeft voor het merk Citroën. Daar zit naast Jaguar vaak ook Volvo bij en Maserati.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Leuk Robin en als je daar goed over nadenkt is dat heel interessant. De SM is een buitengewone automobiel, een kunstwerk op wielen en of je het mooi vindt is een kwestie van smaak, maar je kunt met geen mogelijkheid heen om het feit dat de SM een zeer aparte auto is, waar alles bij elkaar is gekomen wat er in de jaren daarvoor door Citroen allemaal is uitgevogeld en ook eindelijk een motor die er echt bij past.
De XJS is ook zoiets, moet je ook echt van houden en zeker met de V12 er in is het een bizarre auto.
Maar de XJ6 zoals ik die heb is het originele en laatste ontwerp van Sir William Lyons en zijn meesterwerk, waarin ook alles wat in tientallen jaren is bedacht bij elkaar in een auto is ondergebracht. En dat leidde tot de meest succesvolle auto van het merk onder William Lyons.
Sir William liet de delen van zo’n auto met de hand maken en stelde het totaal op in zijn tuin, ondersteund met houtjes. Hij keek er langdurig naar, liet dingen veranderen en aanpassen en als hij helemaal tevreden was ging het zo worden. Dat leidde tot de prachtige XK120 sportwagen, de beroemde E type en de XJ6.
Ik vind het helemaal niet verwonderlijk dat iemand als jij voor de SM en voor de XJS gaat want er zitten wel degelijk parallellen tussen die auto’s, al is de beleving 100% verschillend. Maar bij beide auto’s knalt de eigenzinnigheid er vanaf.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:Wat betreft rijden en beleving gaat er wat mij betreft dan ook niks boven de SM, de enige wat oudere Citroën met een leuke motor.
Valt wel mee toch?
Uit dezelfde periode als de SM:
DS Injectie rijdt ook best door, die zal een SM lang niet bijhouden maar toch ruim voldoende. Ze missen 40 Pk, maar wegen zo’n 350 Kg minder.
Iets jongere auto’s uit de jaren 80, maar toch allemaal vrij vlot:
CX Turbo, ik heb nog nooit een standaard SM bij me weg zien rijden.
BX Sport/16v
Visa GTi
AX GT/GTi
Nog jonger in de jaren 90 tel ik maar even niet mee.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Misschien verstaat Robin onder “een leuke motor” een zescilinder of meer?
Robin heeft de XJS met de AJ motor, een zes in lijn dus en dat is een geweldige motor, maar de V12 blijft natuurlijk indrukwekkender. Er is een filmpje op youtube waar een standaard XJ12 van dus ruim 1900 kg het aan de stok heeft met een sportwagen ergens op een circuit. En die spotwagen kan de XJ niet bijhouden. Het was toen hij kwam ergens begin jaren 70 de snelste sedan van de planeet.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan Verkade schreef:Robin Visser schreef:Wat betreft rijden en beleving gaat er wat mij betreft dan ook niks boven de SM, de enige wat oudere Citroën met een leuke motor.
Valt wel mee toch?
Uit dezelfde periode als de SM:
DS Injectie rijdt ook best door, die zal een SM lang niet bijhouden maar toch ruim voldoende. Ze missen 40 Pk, maar wegen zo’n 350 Kg minder.Iets jongere auto’s uit de jaren 80, maar toch allemaal vrij vlot:
CX Turbo, ik heb nog nooit een standaard SM bij me weg zien rijden.
BX Sport/16v
Visa GTi
AX GT/GTiNog jonger in de jaren 90 tel ik maar even niet mee.
De motoren hebben een totaal ander karakter. Je zou het misschien niet verwachten, maar de sm motor heeft bij 2000 rpm al een groter koppel dan het maximale koppel van de 23 ie. Vergeleken met een ds 23 ie wil een sm echt veel harder vooruit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Jawel, dat verwacht ik zeker.
DS heeft 190 Nm, zover ik terug kan vinden een SM 230 Nm. Vergeleken met een CX Turbo mis je er dan nog steeds 60, want die zit op 290 Nm.
Allemaal anders, allemaal best vlot en allemaal leuk.
Wil je echt iets snels dan moet je iets nieuws kopen, en niet uit de stallen van Citroën
Nou allez, inderdaad vind ik een motor pas leuk worden als er meer dan vier cilinders in zitten en er een lekker koppel in zit. Een CX turbo is wat mij betreft geen oude Citroën en dus niet tegenover de Jaguar XJ of de DS te zetten. Ik zal niet ontkennen dat een CX turbo wel vooruit wil. Maar het klinkt toch anders dan een 6 cilinder. Daarbij ben ik er ook achter gekomen dat ik een ongeblazen motor met wat vermogen leuker vind dan motoren met turbo om aan hetzelfde vermogen te komen.
Qua vorm lijken de Citroën DS en de Jaguar XJ voor geen meter op elkaar, maar toch zijn het beide op hun eigen manier prachtige ontwerpen van gelijkwaardige kwaliteit. Vanwege de motor zou ik liever een XJ hebben. Vanwege de SM gaat wat mij betreft Citroën boven Jaguar.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Wil je echt iets snels dan moet je iets nieuws kopen, en niet uit de stallen van Citroën
Nee hoor. Mijn 3.0 SM heeft ook 290 nm en 210 pk. Zo’n gti turbo is leuk met z’n armetierige 169 pk. Voor het ontbijt dus. Op LCP 2011 reed ik zo’n gti turbo makkelijk zoek.
De Ds heeft 190 nm, bij een belachelijk hoog toerental. Tegen de tijd dat die 130 pk er uit komen trilt de hele auto uit elkaar want 5500 toeren of meer vind een DS niet tof. Een sm wel…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eens!
Maar jouw SM is niet 100% standaard, de meeste rijden met een standaard 2.7 met 170 pk. Die heb ik nog dramatisch bij mij weg zien rijden.
Met echt snel bedoel ik iets dat binnen de 5 sec aan de 100 zit en dat je bij 250 nog een keer opgeschakeld.
@Robin: Qua geluid zal je bij Citroën niets beters vinden dan een SM














































Totaal aantal Berichten: 43341
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:
Qua geluid zal je bij Citroën niets beters vinden dan een SM
Jawel: de xm v6.24 met de oude zpj4 motor. Wat een beul is dat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste