4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
Avonturen van de “tijdelijke” Deauville
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 04 augustus 2012 11:33 PM
  [ # 46 ]

Goed bezig en knap gedaan!

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 05 augustus 2012 12:22 PM
  [ # 47 ]
Hilko16TZI schreef:

PS: op vakantie moeten... Is je partner wel helemaal tof? Laughing

Mijn leven is een aaneenschakeling van ellende, problemen en trauma’s. Vakantie is ook zo’n terugkerende kwelling… niet naar het werk kunnen, je collega’s missen, geen deadlines… serieus afzien hoor!  Laughing

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 05 augustus 2012 03:38 PM
  [ # 48 ]
Felice schreef:

Goed bezig en knap gedaan!

Dank u, dank u.  Smile

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 25 september 2012 09:11 PM
  [ # 49 ]

APK perikelen

Zoals eerder gezegd, een schrijven van onze vrienden van de RDW maakte mij attent op het naderende onheil… de APK.

Gelukkig is mag je tegenwoordig je auto 4 (of 6?) weken van tevoren je automobiel ter keuring aanbieden met behoud van keuringsdatum. Aldus geschiedde… BX naar de plaatselijke APK goeroe gebracht in afwachting van een lijst narigheid die zijn weerga niet kent.

De lijst viel mee; er waren slechts 4 punten.
- CO stond op-en-neer te slingeren
- homokineethoezen (ashoezen) waren zo lek als een mandje
- retourslang van linker veerpoot was gescheurd
- 1 lampje van de kentekenverlichting was defect

Met name het laatste afkeurpunt beschouw ik als serieus levensbedreigend en heb ik als prioriteit 1 op mijn to do lijst gezet. Stel je voor dat er iets gebeurt…  Crying or Very sad

De dansende CO-waarde was snel gevonden; de stappenmotor is kaduuk. Dat was-tie al een hele tijd, want de warme starts en warme stationairloop lieten nogal te wensen over. Zoals altijd blijkt Marktplaats dan weer je grootste vriend en voor een schappelijk bedrag had ik een nagenoeg nieuw gasklephuis met dito gaskleppotentiometer (2x woordwaarde) en stappenmotor.

Helaas geen foto’s van deze ingreep, de drang om iets nieuws op de motor te schroeven was groter dan het besef dat ik een camera had kunnen pakken. Hoe dan ook, het was een klusje van niets. Na montage starten… RESULTAAT!  very good

De volgende klus was de veerpoot-retourslang.
Vervanging hiervan was 1 steeksleuteltje op de schaal van Haynes. Wielen eraf wippen en je hoofd onder het wielscherm steken.

Wielen eraf…


...om vervolgens dit tegen te komen. Deze slang had duidelijk betere dagen gezien.

Gescheurd rubber


Het nieuwe slangetje zat er zo op. Mooi werk.

Next stop: homokineethoezen. Eerdere ervaringen met vastzittende stuurkogels waren genoeg om te investeren in een stuurkogel-losmaak-gereedschapje. Ideaal. Gewoon tussen de draagarm en stuurkogel frommelen, de bout opdraaien en het spul schiet los. Geen gedoe met hamers, breekijzers en ander grof gereedschap. Het toverwoord is controle.

Gereedschapje in positie


Homokineet badend in het zonlicht (hoes is inmiddels verwijderd) en een griptang op de aandrijfas om alles een beetje in bedwang te kunnen houden.

Griptang in positie


De demontagetip van Citroën-specialisten D&O te Almere was: gewoon de homokineet strak tegen de veerring aantrekken en hij komt los met een zacht tik van een hamer. Juist. Enkele minuten en serieus beukwerk later zag de rand van de homokineet er niet meer helemaal fabrieksnieuw uit…

Gehavende rand


...en die %^&^$%$ kwam niet los.
Tijd om grof geschut in te zetten. Rake klappen en krachttermen volgden - met succes! very angry

De bankschroef is vandaag mijn grootste vriend


De andere kant ging wel soepel. Was alles maar zo simpel.  Smile


Het vet van beide homokineten was niet zo fris meer, dus dat werd uiteraard ververst door zalig lithiumhoudend vet dat bij de nieuwe ashoezen was meegeleverd.

Vies oud vet… brrrr


Opbouwen is omgekeerde volgorde van demonteren. Dat verliep een stuk vlotter dan demonteren, zo snel dat ik ook nu weer vergat foto’s te maken. Overigens staat er in het Haynes-boek niet dat je iets overhoudt na het vegen van de straat rondom de auto. Hmmm…  shock

Kogel tussen het straatvuil


Inmiddels had ik wat ervaring opgedaan in het verwisselen van de homokineethoezen, dus in 50 minuten had ik beide homokineten eraf en weer erop. Ja, de kogel bleek uiteraard de tweede homokineet te horen.

Tijdens het gesjor aan de aandrijfassen kwam er wat versnellingsbakolie vrij. Gelukkig had ik verse olie gehaald van meneer Castrol, dus kon ik de bakolie mooi meteen vervangen.

Synthetische zaligheid


Het was overigens de eerste keer dat ik de bakolie heb afgetapt. Aangezien de historie van de BX nogal schimmig is, zou het zomaar kunnen dat dit de eerste keer is in 20 jaar… pijnlijk. De aanblik van beide aftappluggen doet het ergste vermoeden.

Onderste aftapplug


Bovenste aftapplug


Ironisch genoeg heeft de nieuwe olie weinig positief effect op het schakelen. Hoe goed de olie ook is, aanwezige schade kan het niet repareren. Jammer. Overigens heeft de nieuwe motorolie van meneer Castrol wel een voelbaar effect; de motor loopt een stuk stiller en soepeler. Sinds het verversen heb ik een kleine 1000km gereden en het olieverbruik lijkt ook een stuk lager.

Lekkers in gouden flessen

Lang verhaal kort: de wagen heeft weer een verse APK en mag weer een jaar. Top!  clap

Bedankt voor het lezen, groetjes en tot het volgende avontuur,
Niek

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 25 september 2012 09:17 PM
  [ # 50 ]

Gefeliciteerd en geweldig geschreven very good leuk stukje!

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 25 september 2012 09:20 PM
  [ # 51 ]

Mooie foto’s, met een zeer vermakelijk verhaal!
En gefeliciteerd!  Smile

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 25 september 2012 11:14 PM
  [ # 52 ]

Mooi verhaal en leuke foto’s! Goed bezig!!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 26 september 2012 12:10 AM
  [ # 53 ]
Niek Hoogendoorn schreef:

Met name het laatste afkeurpunt beschouw ik als serieus levensbedreigend en heb ik als prioriteit 1 op mijn to do lijst gezet. Stel je voor dat er iets gebeurt…  Crying or Very sad

Laughing Leuk geschreven, en gefeliciteerd met de APK!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 februari 2014 06:42 PM
  [ # 54 ]

Dames en heren BX-genoten,

het is opvallend hoe probleemloos het laatste jaar voorbij is gegleden aan onze Deauville zweefmobille. Sinds de APK van augustus 2012 hebben we niet meer hoeven doen dan wat regulier onderhoud en een paar ongeplande Franse verrassingen. Met de APK van 2013 in aantocht zijn er weer wat automobiele avonturen neer te schrijven. Waarschuwing: ook nu weer een lang verhaal!


Compressie

Bij de laatste grote beurt, gecombineerd met APK-onderhoud, heb ik eindelijk kans gezien de ranzige zwarte smurrie uit het motorblok te vervangen door Castrol volsynthetische olie. Dit teneinde het motorblok wakker te schudden, eventueel vastzittende zuigerveren los te maken, het inwendige van het blok te reinigen, het olieverbruik te verlagen en de levensduur te verlengen. Allemaal nobele strevens. Prettig theoretisch bijverschijnsel van dit alles is een toegenomen compressie en een afgenomen brandstofverbruik.

Dat van die compressie leek inderdaad te kloppen, de startmotor moest naarmate de tijd verstreek steeds meer zijn best doen om het mechaniek rond te slingeren. Yes! Meer power! Na een aantal weken was de compressie zo ver opgelopen dat ik zelfs begon te twijfelen aan de kwaliteiten van mijn accu, want die leek het nauwelijks meer te kunnen trekken.

Optima Red Top van amper een jaar oud

Diesel?

Echter, die toegenomen compressie vertaalde zich niet naar een explosief toegenomen acceleratie of buitengewoon laag brandstofverbruik. Nee. Niet lang hierna ging het niet meer en moest ik mijn immer beschikbare mobiele garage raadplegen; de ANWB. Conclusie van de Heer van het Wagensmeer: de startmotor was overleden. Op zich was dat wel aannemelijk, want de wagen liet zich prima aanduwen (zelfs als ik alleen was) zonder te blokkeren als ware het een diesel.

Een paar telefoontjes later en mijn huisleverancier Ferwerda in Lelystad bracht uitkomst in de vorm van een gereviseerde ruilstartmotor. Keurig nieuw in doos voor circa 65 euro. Voor dat geld wil ik niet een halve dag op de sloop gaan prutsen om met moeite een oude starter van dubieuze kwaliteit uit een hoop oud ijzer te bevrijden.

Volgens het Haynes-boek moet je een motorsteun losmaken om de startmotor te kunnen demonteren, dus vol goede moed (en frisse tegenzin) heb ik de BX zo hoog mogelijk opgekrikt. Later bleek dit overbodig te zijn, dus heb ik het spul maar weer laten zakken. Ja, ik werk met assteunen!

Plaatje van de overleden aanslingermachine

Nog een keer de startmotor

Glimmend stukje techniek

Kijk ‘m glimmen in het zonnetje Smile

Prachtig nieuw tandwiel

Serienummer?

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 04 februari 2014 06:50 PM
  [ # 55 ]

Wel een smeuïg verhaal, had van mij nog wel langer mogen zijn Laughing

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 februari 2014 07:13 PM
  [ # 56 ]

Het is rond en zwart

Kilometers rollen onder de Michelin Energy’s door en eigenlijk is er geen moer te vertellen, behalve dan een paar ritjes naar Duitsland om nog meer Michelin Energy’s te halen die ik gewonnen had op de Duitse Ebay. €22 voor een setje van 4 jonge, frisse Michelins met meer dan 6mm profiel? Zelfs na een tank Duitse benzine nog een koopje! Niet lang hierna wist ik opnieuw in Duitsland te scoren, dit maal een setje Michelin Alpin winterbanden voor €35. Dit setje winterbanden kon ik niet lang hierna uitgebreid gaan uitproberen. (zie vakantieveiling)

Helaas geen schitterende foto’s, behalve deze. Door een communicatiefout kwam ik te laat op het adres waar ik de set Energy’s zou ophalen. Helaas, deur dicht, en geen telefoonnummer van de verkoper. Slordig. Daarom een foto gemaakt dat ik wel was gekomen. Waarvan akte. De tweede keer had ik wel een telefoonnummer en was ik uiteraard wel op tijd.  Smile

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 februari 2014 07:15 PM
  [ # 57 ]

Vakantieveiling

Ook wij zijn van het avontuurlijke soort in de zin dat wij wel eens meedoen aan acties, puzzels en spelletjes. Wink  Leuker nog dan het invullen van de zoveelste Sudoku is meebieden op vakantieveilingen. Dit bracht ons in december naar het pittoreske plaatsje Laforêt in België, op een steenworp van de Franse grens.

Onze stijl van reizen is om zo snel mogelijk Nederland uit te zijn en vervolgens over N- en B-wegen toeristisch binnendoor te sturen naar onze bestemming. Bochten, bochten en nog eens bochten.

Zalig.

In de buurt van Maastricht verlieten we de A2 en doken het landschap in. We spreken december 2012 en van opwarming van de aarde was weinig te merken. Bij de grens NL-B lag al een beetje sneeuw, dit werd meer en meer naarmate we de Ardennen inreden.

Een beetje sneeuw (ja, dat gele blaadje is inderdaad wat je denkt)

Gematigd tempo

Meer sneeuw in de Hautes Fagnes

€1,33 per liter… das war einmal…

Spookhuis onderweg naar het plaatsje Weiler

Witte wereld, lang leve winterbanden!

Eenmaal in Laforêt hebben we de toerist uitgehangen en gingen we huisjes kijken. Het idee om in de Ardennen te wonen spreekt ons wel aan, de bank denkt hier wel een beetje anders over… Wink

Meisje met ons hondje Amber

Close-up van een huis met sfeer (vinden wij)

Op weg naar huis kwamen we langs het pittoreske plaatsje Frahan. Sneeuw hebben ze hier nauwelijks gezien. Opmerkelijk.

Amber steekt haar kop even naar buiten

Verderop was er toch nog een beetje sneeuw…

...en bochten!

Afscheid van Fraai Wallonië

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 februari 2014 07:16 PM
  [ # 58 ]

Getalletjes

Op 8 maart 2013 moest ik even stoppen langs de dijk Almere-Lelystad. Deze kans kreeg ik maar één keer, gelukkig was er een parkeerplaats in de buurt. Mooi werk!

Interessant detail: de dagteller staat op bijna 210km terwijl er pas een kwart uit de tank is gereden. Dit is een medische conditie die ze “zijden voetje” noemen. Wink

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 04 februari 2014 08:14 PM
  [ # 59 ]
Bertje beige schreef:

Wel een smeuïg verhaal, had van mij nog wel langer mogen zijn Laughing

Dank je! Komt goed.  Cool

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 04 februari 2014 08:30 PM
  [ # 60 ]

Ik moet eerlijk bekennen dat ik inmiddels heel je topic heb teruggelezen vanwege je zeer prettige schrijfstijl; klasse! Fijn dat je Deauville zich zo goed houdt. En overigens zeer mooie foto’s.
Ik had nog wel een gekke vraag, op die foto van het tanken zie je dat je 65L hebt getankt, ik dacht dat een Deauville net als een Cannes een 52L tank heeft?

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook