@verkuilm: het koppel wat de bak mag hebben wisselt per uitvoering. Aantal platen in de koppelingen, dikte van de assen en spievertandingen, schakeldrukken etc. De sterkste exemplaren die er bestaan zijn die voor de Saab 9000 2.3T modellen, mogen officieel 300Nm hebben maar houden 400 ook nog wel als je met wat beleid er mee omgaat. Nu werkt een diesel wel anders op de bak dan een benzine motor, meer oneenparigheid. Maar het blijft apart dat deze bakken in de XM zoveel ellende geven, zelfs met oliewissels om de 10k. Terwijl ze in de 9000 eigenlijk probleemloos zijn. Terwijl niemand daar z’n olie wisselt op de 10k.
@Jantje1948: Ja, dat zijn ze. De 4hp18 is één van de laatste nog compleet mechanisch/hydraulisch gestuurde bakken, daarna kregen ze computersturing en dan is alles mogelijk natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@ 9000-95
Die 4HP18 automaten geven echt niet zoveel ellende in XM’s. En de diesels steken daar ook niet bovenuit, voor zover ik weet.
De 4HP20’s geven meer ellende, tweedehands ook moeilijk aan te komen voor veel meer geld.
De meeste ellende ontstaat door te laat oliewisselen, waardoor er vuil in het brein komt.
Een enkele keer is er inwendige schade.
Om de 10k oliewisselen lijkt mij veel te ver gaan. Elke 60k zou moeten volstaan.
Ik heb er een stuk of zes gehad, alle types door elkaar. De ene die echt kapot ging had al schade opgelopen door een verkeerde revisie.
Wel twee keer een vervuild brein gehad.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
500 euri bij de bekende citroen onderdelen toko in de buurt van nijmegen. Zou echt goed moeten zijn. Geven ook garantie.
Wat je daar dan ook hebt! Maar goed, geeft wel iets vertrouwen.
Autrans gebeld, revisie ex btw 1500 a 2000 als ik de bak breng. Dat wordt m niet.
Man gaf wel gelijk aan, naar mijn beschrijving, echt stuk. Das lekker duidelijk!
Maar nu, in belgie mooie turbo ct te koop automaat. Rijdt gewoon. Zilver dus meteen reseve plaat werk
Das wel handig. Ff proef rijden en er dan uithalen.
Maar die bakken zijn dus niet helemaal hetzelfde! Delen omzetten niet gelijk blij van, doe dat dan voor eerst.
Liefst zo erin. Maar zou dat problemen geven??? Iemand wel eens gedaan??
ALvast bedankt voor het meedenken!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou geen benzinebak in m’n diesel zetten om de eerder genoemde redenen tenzij ik 100% zeker zou weten dat die bak 100% gelijk was!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Gebruik je huidige XM voor de onderdelen en koop die TCT, lijkt mij het handigst in dit geval.
XM TCT Ambiance`94
hahaha ja dat risico had ik ook al bedacht. Koop je een XM voor de bak. Bevalt de hele xm gewoon.
Maar diesel automaat bevalt wel! Plus, als je daar weer in verdiept zal ie ook wel weer de bekende mancos hebben
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Nou heb inderdaad een andere xm!
Turbo ct automaat uit 2000 met 118k op teller.
Rijd daar voorlopig even mee
de TD geschorst, kost gewoon 75 euro, nouja zeg. wat een oplichting.
Maar eens kijken wat ik met TD doe.
Ik heb nu iig tijd!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980