Na diverse werkzaamheden aan de motor (1900 TZI) besloten om gisteren de ECU te resetten door de accu een half uurtje los te halen.
Situatie voor reset:
- onregelmatig stationair lopen (duidelijk dat ECU continue aan het bijsturen was), ca 800-1100 rpm
- verder prima, mist wat vermogen in hogere toeren
Situatie na reset:
- loopt niet meer stationair bij koudere motor, alleen na een rit kan je voorzichtig het gas loslaten en dan zakt ie tot 500 rpm terug - wel zeer stabiele stationairloop maar dus veeeel te laag
- niet meer in te rijden sinds vanmorgen:
vol gas = motor valt direct uit
half gas = pruttelpruttel valt uit / valt net niet uit
klein beetje gas = loopt prima maar heeft te weinig vermogen om de auto van zijn plek te krijgen
Hoe kan de motor na een ECU reset ineens zo belabberd lopen??
Heb ik de reset verkeerd uitgevoerd? (accu los 30 min. - accu erop - direct geprobeerd te starten).
Hellupie!
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Resetprocedure voor een saxo: Kan idd ook door accupool 10 min er af te halen.
Bij de saxo moet daarna het contact aan. 10s niets doen en dan doordraaien om te starten, niet eerst contact uit dus! Zonder gas te geven. 30 s zo laten draaien. Bij afslaan overnieuw beginnen. Na de 30 s een rit van 10 min maken waarbij je af en toe de motor stationair laat draaien. Voor de procedure moet de motor gedraaid hebben tot de fan aanslaat.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Na de reset starten zonder gas en laten draaien zonder iets aan te raken tot de motor op temperatuur is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Had ik ook ooit bij mn Xantia toen ik dat voor het eerst (zonder backup hulp!) deed na t gasklephuis schoongemaakt te hebben
De gaskabel zat toen iets strakker waardoor de beginwaarde anders ingelezen werd en gelijk t gaspedaal intrappen maakte het alleen maar ergens met stilvallen op een rotonde als gevolg
Eerst minimaal 2 min stationair laten draaien en dan pas rustig aan inrijden na een reset maar misschien dat n BX langzamer is
BDP sensor kan ook net verkeerd gemeten hebben bij t starten (ja echt) of misschien ergens n stekkertje los/vuil?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Het lijkt me sterk dat een half uurtje zonder stroom meteen het einde van de ECU is, laat staan dat de auto daardoor niet meer te rijden is. Dan zou het dus ook niet meer mogelijk zijn een slechte accu uit te bouwen en bij de plaatselijke leverancier om te wisselen en het nieuwe exemplaar weer in te bouwen. Of een dag je lampen vergeten… Wellicht een andere oorzaak, lambda, BDP?
Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Dank alvast voor de reacties.
Ik ga de procedure nog maar eens uitvoeren zoals hierboven beschreven staat, 10s op contact etc.
Misschien dat het helpt.
Het probleem is alleen wel dat hij dus niet wil starten zonder gas te geven, en stationair lopen nagenoeg niet mogelijk is.
Dat lijkt me wel een probleem bij die uitgebreide procedure nu.
BDP sensor heb ik een paar weken geleden (na de motor inbouw) nieuw besteld en vervangen, net als bougiekabels en verdelerkap.
Vandaar dat ik de MAP sensor verdenk van de oorzaak van dit soort problemen, die sensor lees ik in meerdere topics als oorzaak van gekke storingen. Zou dat ding alleen ook echt iets met de stationairloop te maken hebben (nee toch?).
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Ik zou eerst eens naar de stationnair regelklep kijken, bij veroudering gaan die vastzitten of lopen niet lekker of schokkerig.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
stationnair regelklep—> Stappenmotor
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Die sstationaire stappenmotor van de 1.9 tzi. (dat ding wat tegen de cilinderkop gebout zit) Weet iemand op welke auto,s die nog meer te vinden is??? Ik verdenk de mijne namelijk ook van nukken af en toe ,en voordat ie echt stuk gaat wil ik alvast op de sloop kijken of ik er 1 voor op reserve kan halen.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Als er een defect component in de ontsteking of inspuiting zit, regelt de ECU dit in de loop van de tijd bij, en merk je niet zo zeer dat er een defect of bijna defect component is.
Als je de ECU reset, zal de motor direct slecht lopen, omdat ie al de “bijgeregelde” instellingen kwijt is en nu alles opnieuw moet initialiseren.
Inleren gaat vanzelf als je gaat rijden. Als ik de ECU los gehaald heb, dan start ik de motor en ga gewoon direct rijden, kan prima, en gebeurd verder niets raars mee. Inleren doet ie vanzelf op de componenten en waardes van componenten op dat moment dat ie de data moet gebruiken.
In jou geval verdenk ik stationair-klep, gasklep positie schakelaar of temp. sonde.
Meet deze eerst eens door, en vertel dan je bevindingen hier.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
kijk ook je brandstoftoevoer na en zeker alle stekkers en verbindingen.
t’is wss iets stoms maar vind het maar
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Gisterenavond alle stekkers losgehaald, geïnspecteerd op kabelbreuken / slechte contacten en ingespoten met contactspray.
Opvallend detail is dat het loshalen / erop zetten van de stekker van de stappenmotor nul komma nul verschil maakte.
Toen ik de stekker eraf liet liep de motor wel hard stationair, zeg 1800 rpm ofzoiets en met onregelmatige tussenpozen begon de motor plotseling sneller te draaien, naar de 3500 rpm en weer terug.
Toen hij die gekke toeren aan het maken was heb ik de stekker weer aangesloten, en per direct liep het toerental terug naar 500 rpm ofzoiets, veel te laag in ieder geval.
Hij reed gisteren wel weer prima, en uiteindelijk liep hij ook stationair -zij het veel te langzaam.
Nu verdenk ik dus ook de stappenmotor.
Is zoiets aan te komen nieuw?
Doormeten lijkt me ook prima idee, maar ik ben echt een nitwit op het gebied van electronica.
Hoe meet ik de stappen motor door? Waar moet de multimeter op staan ingesteld (ja echt nitwit…) en welke draden moet ik meten?
Is de map sensor ook op die manier te meten?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Aan die stappenmotor valt niet zoveel te meten zonder geavanceerde apparatuur. Je kunt hem wel met een roestoplosser inspuiten (Imal, WD40 etc. door de luchtopeningen), dat helpt wel eens tegen vastzitten slecht lopen of vuiligheid. Loshalen heeft rare effecten: Je ECU kan niet regelen, blijkbaar stond je stappenmotor op vol open, en dan regelt de CPU brandstof bij tot het lichtmengsel klopt…. als je hem dan weer aansluit gaat de CPU weer regelen, maar dat is niet in een klap, en daarnaast werkt hij niet goed…
Even voor je begrip: Zo’n stappenmotor schuift de luchtklep met kleine stapjes open en dicht, en de ECU stuurt die stapjes, te hard stapje dicht, nog te hard, stapje dicht, te langzaam stapje open etc. etc. Je begrijpt dat als dat niet goed werkt de ECu stapjes stuurt die niet werken, totdat de schuif iets verschiet, en dan gaat het te snel langzaam en wordt er de andere kant op geregeld…. Dat heb je dus al gezien.
“In principe” zitten diezelfde stappenmotoren op vrijwel alle modellen van Citroen en Peugeot van rond die bouwjaren.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de info!
Ik ga es bellen of zo’n ding te bestellen is.
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Ebay.de paar tientjes incl verzenden
Voor wat een nieuwe hier kost heb je er daar 4
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad, die dingen kosten iets rond de 150,- euro, meen ik me te herinneren.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’