1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Brandstof: Loodvrij 98, 95, 95-E10: wat zijn de gevolgen voor een DX3 motor?
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 juli 2013 07:36 PM

Ik zat me af te vragen wat de verschillen zijn van het gebruik van de bovenstaande brandstoffen in een 21 injectie. Heeft het bijvoorbeeld gevolgen voor het verbruik of voor hoe warm de motor wordt? Etc. En verder: de DX3 kan met 95 en 98 rijden, maar hoe zit het met 95-E10 (Loodvrij 95 met 10% ethanol) die je steeds meer ziet?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 juli 2013 07:38 PM
  [ # 1 ]

Die laatste mag je echt NIET in een ds of cx gebruiken, de rest gaat best ok. E10 lost alles qua rubbers en benzineslangen op, maar erger is de kans op het vaslopen van de kleppen in de klepgeleiders. Geen euro95-E10 tanken dus!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juli 2013 07:44 PM
  [ # 2 ]

De laaste tijd hoor je toch steeds vaker dat de kwaliteit van Euro 95 steeds slechter wordt, voor mij rede genoeg om zoveel mogelijk 98 of V-Power te zoeken.
Het zijn de kosten niet van het DS rijden, dus daar nu op te besparen…

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 244
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 06 juli 2013 11:40 PM
  [ # 3 ]
waterman schreef:

Die laatste mag je echt NIET in een ds of cx gebruiken, de rest gaat best ok. E10 lost alles qua rubbers en benzineslangen op, maar erger is de kans op het vaslopen van de kleppen in de klepgeleiders. Geen euro95-E10 tanken dus!

Ha, ik vermoedde al zoiets. Ik stond begin deze week een volstrekt lege tank te vullen en voor ik het doorhad zat er 30 liter 95-E10 in omdat de betreffende pomp alleen 95-E10 en diesel had en ik niet had gezien dat het E10 was. Snel 5 meter doorgereden en er nog 30 liter 98 in gegooid. Verder heb ik de E10 gemeden. Ik heb dus een half tankje 96.5-E5 gereden en daarna een half tankje 97.125-E2.5 Wink Had ook nog wat Shell Millenium loodvervanger bij me (is voor zover ik weet in een DS niet nodig) en heb daar maar een keer wat van bijgedaan onder het motto ‘baat het niet…’.

Ik zit me nog wel af te vragen wat het effect is van 95 versus 98.

Profiel  
 
gelaleo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 04 augustus 2013 09:47 PM
  [ # 4 ]

In augustus gaan we net als elk jaar via de IDDSclub weer met meerdere DS-en naar Frankrijk voor een technische training. Zowel Frankrijk als Duitsland zijn vrijwel geheel om naar Euro95E10. Voor oude auto’s is er een realistisch gevaar m.b.t. roestvorming in de stalen tank, het oplossen van rubbers en het wegvreten van aluminium.

De ANWB raadt aan om het iets duurdere Euro98 te tanken. Zie eventueel http://www.anwb.nl/auto/nieuws/tips.
Als je even wilt schikken moet je deze lezen, ook van de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto.
En voor de mensen die echt het naadje van de kous willen weten, zie http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4833259.

Een oplossing zou het toevoegen van bijv. Millers Oils zijn. Zie http://www.amklassiek.nl/ethanol-e10-oldtimers/2012/11/26/.
Ik persoonlijk raad sowieso LPG aan Smile

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 augustus 2013 12:17 AM
  [ # 5 ]

Wilde nog even aanvullen dat (in het buitenland) niet (altijd) staat aangegeven dat er Ethanol is toegevoegd. Bij Euro 98 is dit doorgaans niet het geval, hier wordt geen of een verwaarloosbare hoeveelheid Ethanol bijgevoegd (correct me if I’m wrong).

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 februari 2014 12:06 AM
  [ # 6 ]

Hoe staat het eigenlijk met de invoering van de E10?
Zit er vanaf 2014 in NL ook meer ethanol in de benzine?
Volgens de adviezen zijn alleen Citroens na 2000 geschikt voor E10.
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto
Moeten we al additieven gebruiken in onze klassiekers en werken deze?

Voorbeeld: http://millersoils.nl/oldtimers/additieven.html?page=shop.product_details&flypage=yagendoo_flypage_1.tpl&product_id=21&category_id=9=#tanksafe01

Of lang houdbare benzine, wel 2x zo duur als de benzine aan de pomp:
http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/gebruik/oldtimers.aspx

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 februari 2014 09:51 PM
  [ # 7 ]

Dat van Tanksafe is een beetje vreemd. Als je je auto stalt en dat spul erin gooit dan lijkt het me sterk dat het gehele brandstofsysteem behandeld wordt, tenzij je de motor eventjes laat lopen nadat het spul goed gemengd is in de tank.
Naast dat het metaal (gietijzer of aluminium) te leiden heeft, hebben vooral de pakkingen het zwaar te verduren. Ik zou daarom dit spul niet tanken in een auto van bouwjaar vóór 2000.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 februari 2014 10:14 PM
  [ # 8 ]

Ja, ik neem ook aan dat het spul om z’n minst in de carburateur moet komen om te kunnen beschermen…
Maar ik hoorde van een garagehouder dat er vanaf 2014 in alle benzine meer ethanol geleverd zou worden.
Of blijft de “echte” benzine voorlopig gewoon leverbaar?

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 05 februari 2014 10:30 PM
  [ # 9 ]

Voorheen was het dat de euro 95 een beetje wordt vermengd met bio-ethanol en euro 98 was ‘on the rock’, dus zonder ethanol. Per land was de verhouding een beetje anders. Ik weet niet of dit nog zo geldt.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 519
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 06 februari 2014 06:07 PM
  [ # 10 ]

In euro 95 zit standaard al 5% ethanol, is van overheidswege verplicht gesteld met ingang van 2010

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5375
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 februari 2014 09:56 PM
  [ # 11 ]

En euro 98 is in NL bijna niet meer te krijgen, dus weinig keus voor onze klassiekers…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 februari 2014 10:16 PM
  [ # 12 ]

Ik tank gewoon vpower of gulf 100 octaan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 472
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 16 november 2014 12:26 PM
  [ # 13 ]

Naast de BP die 98 ron levert is ook ESSO in het zuiden van Nederland weer begonnen met het leveren van 98 ron. Ik heb begrepen dat ESSO deze brandstof uiteindelijk in heel Nederland willen gaan leveren. Mooi want de keuze wordt weer groter en de V-power is voor mijn auto net iets te kritisch.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 november 2014 05:10 PM
  [ # 14 ]

Wat is er kritisch aan VPower?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 november 2014 05:14 PM
  [ # 15 ]

V-power is een soort opgepluste euro 95 waardoor het octaan net tegen de 97 aan komt te zitten. Het is ok spul maar ‘t is gewoon geen 98 octaan. Dus, als je wagen echt 98 nodig heeft, dan voldoet vpower net niet. Overigens moet een a-type perfect op 95 of V-power kunnen draaien dus als ie op Vpower nog aan het pingelen gaat is dr toch iets niet helemaal in de haak qua ontstekingstijdstip of is d’r erg veel koolafzetting op de zuigertjes bv.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook