Beste XM-mers,
Heeft iemand wel eens een serie I dashboard in een serie II XM gebouwd? Wat zou er mis kunnen gaan? Past alles op de kabels en aansluitingen?
Volgens mij zijn de knoppen en functies allemaal gelijk. Alleen de airbag module moet eruit?
Ervaring?
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
afhankelijk van welke serie2 heb je 1 of 2 airbags. Eerdere types hebben alleen stuurairbag, latere ook bijrijdersairbag.
Fysiek passen de delen wel. Ook montagepunten zijn voor zover ik heb kunnen zien (bij vervangen verdamper van mijn serie 2 heb ik een handleiding van serie 1 gebruikt).
Aansluiting met portierbekleding is anders, dus deurpanelen zul je ook over moeten zetten. Ik weet niet of er voldoende rek in de kabels zit om de andere positie/plekken van de knoppen te bewerkstellingen. Als je het hele dash eruit hebt kun je daar echter goed bij, wellicht (gedeeltes) kabelboom overzetten. Het is best wat werk….
puntje ter overweging: ik weet niet of je in de problemen kunt komen met het verwijderen van de airbags. Geen idee of dat vast zit aan de type goedkeuring voor een serie 2….
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
furriegurrie schreef:puntje ter overweging: ik weet niet of je in de problemen kunt komen met het verwijderen van de airbags. Geen idee of dat vast zit aan de type goedkeuring voor een serie 2….
Dat hangt van het bouwjaar af, maar in principe geldt dat ze er in moeten blijven zitten om de auto conform de tgk te houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Of iemand het merkt bij de keuring is natuurlijk een tweede…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daar gaat het niet om. Het gaat er om wat er kan gebeuren bij bv een flinke aanrijding, al dan niet met letsel. Maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten. IK vind het verwijderen van airbags een stomme zet. Maar soit, wie ben ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Daar ben ik het helemaal mee eens. Serie 1 dash met serie 2 stuurwiel?
Maar alles is relatief. Als je bv de crash filmpjes van de Xantis (met airbag) ziet, zit ik denk toch liever in een C5 zonder airbag…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Kijk, dat levert meteen discussie op over airbag. Of eigenlijk over de typegoedkeuring. Weet iemend of de airbag daar iets mee van doen heeft? Ik zou zeggen van niet omdat het niet tot de verplichte uitrusting van een auto behoort zoals een gordel. (In ieder geval niet in de 90s).
Maar mijn hamvraag is of het met de aansluitingen allemaal lukt. Dat zou dus best wel eens kunnen passen als ik jullie zo hoor.
Is de aircostekker ook hetzelfde?
En de handremhandle?
En de aansluting op het middenconsole?
Op een dag drink je geen grolsch meer,
maar rijd je XM!
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij zijn de stekkers die op de achakelaars van bv alarmlichten, achterwisser etc moeten allen anders…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
volgens Service Citroen zijn er ook nogal wat verschillende dashboardkabelbomen. Heeft uiteraard ook met uitvoering te maken. Maar ik denk dat de gok dat alles wel zal passen erg groot is…maar het is maar een dagje prutsen en je hebt de boel er netjes uit…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je nou echt niks meer te doen weet dan kan je het natuurlijk gewoon proberen.
Voor het vervangen van een verdamper moet de hele klerezooi er uit (en er weer in), dat kan je nog als noodzaak zien.
Furriegurrie en ik kunnen zeggen dat dat een helse klus is.
De belangrijkste wijzigingen tussen type I en II zaten afgezien van wat cosmetische dingetjes zoals een dashboard en een stuurwiel nou juist in de bedrading.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
denk ook aan je deur panelen type 1 dash zit lager als type 2 daarom is bij type twee het driehoek raam in het portier voor onderlangs een stuk zwart gecoat.