Ik zat me af te vragen wat de verschillen zijn van het gebruik van de bovenstaande brandstoffen in een 21 injectie. Heeft het bijvoorbeeld gevolgen voor het verbruik of voor hoe warm de motor wordt? Etc. En verder: de DX3 kan met 95 en 98 rijden, maar hoe zit het met 95-E10 (Loodvrij 95 met 10% ethanol) die je steeds meer ziet?
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die laatste mag je echt NIET in een ds of cx gebruiken, de rest gaat best ok. E10 lost alles qua rubbers en benzineslangen op, maar erger is de kans op het vaslopen van de kleppen in de klepgeleiders. Geen euro95-E10 tanken dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27876
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De laaste tijd hoor je toch steeds vaker dat de kwaliteit van Euro 95 steeds slechter wordt, voor mij rede genoeg om zoveel mogelijk 98 of V-Power te zoeken.
Het zijn de kosten niet van het DS rijden, dus daar nu op te besparen…
waterman schreef:Die laatste mag je echt NIET in een ds of cx gebruiken, de rest gaat best ok. E10 lost alles qua rubbers en benzineslangen op, maar erger is de kans op het vaslopen van de kleppen in de klepgeleiders. Geen euro95-E10 tanken dus!
Ha, ik vermoedde al zoiets. Ik stond begin deze week een volstrekt lege tank te vullen en voor ik het doorhad zat er 30 liter 95-E10 in omdat de betreffende pomp alleen 95-E10 en diesel had en ik niet had gezien dat het E10 was. Snel 5 meter doorgereden en er nog 30 liter 98 in gegooid. Verder heb ik de E10 gemeden. Ik heb dus een half tankje 96.5-E5 gereden en daarna een half tankje 97.125-E2.5 Had ook nog wat Shell Millenium loodvervanger bij me (is voor zover ik weet in een DS niet nodig) en heb daar maar een keer wat van bijgedaan onder het motto ‘baat het niet…’.
Ik zit me nog wel af te vragen wat het effect is van 95 versus 98.
In augustus gaan we net als elk jaar via de IDDSclub weer met meerdere DS-en naar Frankrijk voor een technische training. Zowel Frankrijk als Duitsland zijn vrijwel geheel om naar Euro95E10. Voor oude auto’s is er een realistisch gevaar m.b.t. roestvorming in de stalen tank, het oplossen van rubbers en het wegvreten van aluminium.
De ANWB raadt aan om het iets duurdere Euro98 te tanken. Zie eventueel http://www.anwb.nl/auto/nieuws/tips.
Als je even wilt schikken moet je deze lezen, ook van de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto.
En voor de mensen die echt het naadje van de kous willen weten, zie http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,4833259.
Een oplossing zou het toevoegen van bijv. Millers Oils zijn. Zie http://www.amklassiek.nl/ethanol-e10-oldtimers/2012/11/26/.
Ik persoonlijk raad sowieso LPG aan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Wilde nog even aanvullen dat (in het buitenland) niet (altijd) staat aangegeven dat er Ethanol is toegevoegd. Bij Euro 98 is dit doorgaans niet het geval, hier wordt geen of een verwaarloosbare hoeveelheid Ethanol bijgevoegd (correct me if I’m wrong).
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Hoe staat het eigenlijk met de invoering van de E10?
Zit er vanaf 2014 in NL ook meer ethanol in de benzine?
Volgens de adviezen zijn alleen Citroens na 2000 geschikt voor E10.
http://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012/maart/brandstof-e10-schaadt-e10-ongeschikte-auto
Moeten we al additieven gebruiken in onze klassiekers en werken deze?
Of lang houdbare benzine, wel 2x zo duur als de benzine aan de pomp:
http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/gebruik/oldtimers.aspx
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dat van Tanksafe is een beetje vreemd. Als je je auto stalt en dat spul erin gooit dan lijkt het me sterk dat het gehele brandstofsysteem behandeld wordt, tenzij je de motor eventjes laat lopen nadat het spul goed gemengd is in de tank.
Naast dat het metaal (gietijzer of aluminium) te leiden heeft, hebben vooral de pakkingen het zwaar te verduren. Ik zou daarom dit spul niet tanken in een auto van bouwjaar vóór 2000.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ja, ik neem ook aan dat het spul om z’n minst in de carburateur moet komen om te kunnen beschermen…
Maar ik hoorde van een garagehouder dat er vanaf 2014 in alle benzine meer ethanol geleverd zou worden.
Of blijft de “echte” benzine voorlopig gewoon leverbaar?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Voorheen was het dat de euro 95 een beetje wordt vermengd met bio-ethanol en euro 98 was ‘on the rock’, dus zonder ethanol. Per land was de verhouding een beetje anders. Ik weet niet of dit nog zo geldt.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
In euro 95 zit standaard al 5% ethanol, is van overheidswege verplicht gesteld met ingang van 2010
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
En euro 98 is in NL bijna niet meer te krijgen, dus weinig keus voor onze klassiekers…
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik tank gewoon vpower of gulf 100 octaan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Naast de BP die 98 ron levert is ook ESSO in het zuiden van Nederland weer begonnen met het leveren van 98 ron. Ik heb begrepen dat ESSO deze brandstof uiteindelijk in heel Nederland willen gaan leveren. Mooi want de keuze wordt weer groter en de V-power is voor mijn auto net iets te kritisch.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Wat is er kritisch aan VPower?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
V-power is een soort opgepluste euro 95 waardoor het octaan net tegen de 97 aan komt te zitten. Het is ok spul maar ‘t is gewoon geen 98 octaan. Dus, als je wagen echt 98 nodig heeft, dan voldoet vpower net niet. Overigens moet een a-type perfect op 95 of V-power kunnen draaien dus als ie op Vpower nog aan het pingelen gaat is dr toch iets niet helemaal in de haak qua ontstekingstijdstip of is d’r erg veel koolafzetting op de zuigertjes bv.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste