Wie o wie kan mij zeggen wat een reserve band met krik kost. Ik wil het plaksetje namelijk verwijderen en er een reserve band voor in de plaats neerleggen. Volgens de afdeling verkoop van Citroën Nederland, die ik via de klantenservice heb gebeld, zou ik moeten rekenen op circa 350 euri. Een behoorlijk bedrag dus. Ik denk dat ik goedkoper uit ben met een gewone zwarte stalen velg met een goedkoop bandje erom en een eenvoudige krik van de sloop. De kruissleutel heb ik al en de eventuele 4 bouten kosten ook niet zoveel. Volgens de zegsvrouwe van de klantenservice zou er nauwelijks sprake zijn van achteraf plaatsing van een reserve band ter vervanging van het plaksetje.
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Mijn eerste vraag is gelijk: waarom niet gelijk meebesteld? Meerprijs vanaf levering is toch maar iets van 90 Euro of zo? Maar goed, dat is achteraf ge***.
Ik denk dat je eerst even moet kijken welke maat band erin past, een volwassen band of alleen een thuiskomer. Een normale band op een stalen velg zal je bij een bandenstunter iets van 150 Euro kosten (100 voor de band, 50 voor de stalen velg en daarbij miss nog niets voor de montage).
Ik weet niet of een bandenleverancier een velg en band op thuiskomer-formaat kan leveren en wat de prijzen daarvoor zijn.
Een krik zul je toch bij elke automaterialenzaak wel kunnen kopen, en anders haal je er eentje uit een sloper.
Beste Leon75,
Tja, de reden waarom ik niet een reserveband heb meebesteld: de auto stond zo (zonder) afleveringsklaar. Liefst had ik inderdaad een reserveband af fabriek besteld als ik de keuze had gehad.
Het is natuurlijk de vraag of een stalen velg met band past in het bandenvak. Ik zal dit met mijn dealer overleggen. Gelukkig denkt mijn dealer met mij mee. In ieder geval dank voor je advies.
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Uit me hoofd 180euro, maar dan heb je een thuiskomertje. zal wel richting de 250 voor alles.
Dat kan idd, niet over nagedacht dat je natuurlijk ook een showroommodel kunt kopen…..
Hier in Belgie is de kost voor een reservewiel 50€ als je het besteld bij de aankoop van de auto.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Wel eerst even de topictitel lezen, he Witte1.
Ik heb op de sloop een reserve setje van een peu 306 gescored.
Kosten 30- band is 14 inch 185-65 14 inkl krik en wielmoersleutel.
wiel past zowel in de koffer alsmede op de auto maar heeft niet de zelfde afrolomtrek als orgineel maar dat geldt ook voor de zgn thuiskomers.
In het geval van lek rijden en de noodzaak voor lange afstanden zet ik het reservewiel achter in plaats van voor, dit i.v.m de belasting van het differentieel.
groet gerjan.
Had ik gedaan. Wou enkel het (grote) verschil in prijs duidelijk maken tussen vooraf of achteraf bestellen.
Let er trouwens wel op dat de krik op de auto past als je er eentje van de sloop haalt.
Leon75 schreef:...
Een krik zul je toch bij elke automaterialenzaak wel kunnen kopen, en anders haal je er eentje uit een sloper.
Dat zal nog tegenvallen. Doordat er zoveel bij de slopen liggen krijgen de automateriaalzaken ze bijna niet meer verkocht. Zodoende zijn veel er mee gestopt, waaronder de Halfords.
Mijn dealer in Nijkerk offreerde mij een complete originele set: thuiskomer, krik, bevestigingsmateriaal en kunststofvak, zoals omschreven in het instructieboekje, gemonteerd voor 239 euri. Klinkt anders dan de 350 euri die mij was voorspeld. Ik heb onmiddellijk laten bestellen. Volgende week is de montage. Ik heb toch maar gekozen voor een reserveband i.p.v. de plakset. Mijn buurman, die in één ruk naar Spanje reed, kreeg in België een scheur in zijn band als gevolg van een gat in de weg. Gelukkig was zijn velg niet beschadigd, maar hij kon zijn reis voortzetten nadat hij het wiel had verwisseld, naar een bandenhandelaar was gereden en daar een nieuwe band had laten monteren. Met een plakset lukt het niet om een gescheurde band (tijdelijk) te repareren en door te rijden.
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Dat is inderdaad al een ander plaatje. Mooi dat het zo kan. Ik moet bekennen dat ik nog niet onder de mat gekeken heb naar wat daar allemaal zit.
Ik heb gewoon de bandenplakset erin liggen. Als ik terugkijk op mijn verleden dan heb ik 2x een lekke band gehad waarvan er eentje niet te plakken was en dat over misschien wel 600-700K aan kilometers. Ik neem de gok (en klop nu ff af)....
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 05-04-2010
- DS 3 So Chic E-HDI
Ter informatie:
Ik zie op de offerte voor mijn auto dat de reserve band 77 euro kost.
iemand enig idee of een thuiskomertje wel past in de piepschuimen bak die achterin ligt en waar standaard mijn repairsetje in zit? Of moet ik ook een andere “bak” kopen zodat ik mijn reservewiel kan plaatsen?
Het reservewiel past niet in de piepschuim bak, hij ligt koud in de metalen bak (met een centrale moer om het op z’n plek te houden, maar die zit denk ik al in de piepschuimen bak). Een volledig setje bestaat uit een wiel, een bak die in het wiel past, een krik en een moersleutel. Er is nog plek over voor het sleepoog en een slotbout-sleutel.
Als je het ding direct met de auto mee bestelt is’ie een stuk goedkoper dan als je hem los moet kopen, maar je krijgt dan niet de pomp die er standaard in ligt. Op de sloop zijn ze schaars trouwens… je moet een beetje geluk hebben om er een te vinden en de prijzen die je op sloop betaalt zijn navenant (ik heb ze zien liggen voor meer dan €125).