Ik zou het niet weten. Stuur hem een pb en vraag het hem zelf.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zijn er ook soorten koelvloeistof die niet in een sm mogen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, die rode.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hee, dat verbaast me.
Ik heb in de DS al vreselijk lang die rode vloeistof, en alles blijft als nieuw.
Ook nooit koelproblemen of opgeloste pakkingen gehad.
Nou is een DS natuurlijk geen SM, maar waar gaat het dan mis?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen idee. Nooit geprobeerd. Het gebruik werd me van verschillende kanten afgeraden en ik heb geen zin gehad om het uit te zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is die moderne KVS toch?
Zover ik heb begrepen van Total laat het oude product een bepaalde laag achter in het koelsysteem wat hier ook voor ontworpen is.
Die nieuwe KVS haalt die laag juist weg, dan kan dat problemen gaan geven.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dus blauw van Brezan is goed?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die rode vloeistof bestaat al heel lang.
Mijn vader heeft het destijds in de snoek gedaan toen die ongeveer 1 jaar oud was.
Toen heette het Forlife. Inderdaad for life. Je hoeft het niet te verversen.
Op een gegeven moment was het merk Forlife niet meer te krijgen, maar werd het in een ander merkloos vat geleverd.
Het ziet er hetzelfde uit en ruikt ook hetzelfde.
Nu is het bij de dealer ook verkrijgbaar (als het hetzelfde is).
Bij mij zit het er nu dus zo’n 40 jaar in.
Alleen bij reparaties heb ik wat bijgevuld.
Radiator, en kachel: brandschoon
Waterpomp had versleten lager, moest ik vervangen, maar van binnen nog als nieuw.
Ik zweer bij dat rode spul voor de DS (en BX). Maar in een SM heb ik er natuurlijk geen ervaring mee.
Ik heb een keer budget blauwe koelvloeistof gehad die aluminium oplost. Kwam op een gegeven moment door de poriën naar buiten, lekte op de remschijf.
Ook raakten de koelkanalen in de kop behoorlijk aangetast.
Maar vroeger hoefde ze geen exacte samenstelling op de verpakking te zetten, dus ik weet niet wat er precies in zat.
Kleur zegt niet alles, maar ik ben dus wat huiverig geworden voor blauw.
Ik weet niet wat de fabriek adviseerde, gewoon water met ethyleenglycol?
Je zou eventueel nog gedemineraliseerd water kunnen nemen?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Dus blauw van Brezan is goed?
Ja Jan. En ik zou gewoon dat spul tot min 36 nemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb ik er in zitten. Bedankt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Is een inlaatspeling van .22 toelaatbaar? En een uitlaat van .48?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hey Jan:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat weet ik. 30-35 en 50-55. Maar ik vroeg me af hoe strikt ik daarin moet zijn. Ik vind die waarden nogal aan de hoge kant.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
0.30 is de onderwaarde voor de inlaat. Zelf zou ik dan gaan stellen als de klep strakker staat dan 0.25. Je schrijft dat hij 0.22 is, dat vind ik een beetje krap. Aan de andere kant, bij 0,35 gaat de klep tikkende geluiden maken. Ik stel de inlaat dus altijd op 0.30. Niet ruimer. De uitlaat van 0,48 zou ik over 10.000 km opnieuw meten. Is hij dan 0,47 of krapper dan stellen.
Kun je hier al iets mee?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste