Voor de sceptici, zie de foto’s. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik geen overenthousiaste amateur ben die van toeten noch blazen weet en dus maar een aardig autootje koop, omdat het zulke leuke modelletjes zijn. Ik ben inderdaad geen monteur met alles erop en eraan, ook geen freak die aan de vorm van de moertjes kan zien om welk bouwjaar het gaat en ook spreek ik het geheiligde vakjargon niet, zeker niet als ik haast heb. Maar sleutelen kan ik wel.
Terug dan naar het eigenlijk onderwerp: of ik me terecht bedonderd voel of niet. Het merendeel van jullie vindt van niet. Ik verbaas me over de vanzelfsprekendheid waarmee het blijkbaar gewoon wordt gevonden dat je een kat in de zak koopt. Dat mag ik verwachten van een barrel van € 250 of zo, maar niet van een auto die ik voor € 850 – nogmaals, ook weer niet niks- van mensen koop die zich als professionals profileren.
Ik blijf van mening dat het lastig is om een motor met inwendige, niet direct hoorbare of meetbare problemen goed te beoordelen. Een aantal van jullie geeft aan dat ik dat niet goed zou hebben gedaan. Blauwe of zelfs zwarte rook zou een feilloze indicator zijn, etc etc. Natuurlijk let je op zulke zaken, maar dan nog lukt een goede beoordeling niet altijd, zoals sommige anderen hierboven ook aangeven, die blijkbaar zelf ook ooit een kat in de zak hebben gekocht. Maar als de verkoper een bepaalde professionaliteit claimt neem je dat in je beslissing mee. Zoals gezegd, heb ik iets over die motor opgemerkt bij de aankoop. Antwoord: in principe is die motor goed meneer, maar dat is nu eenmaal het karakter van dat type motoren. Vandaar mijn idee van geen perfect lopende motor, maar ook dat daar wat aan valt te doen. Toen ik aan de bel trok was dit dan ook het eerste verweer: wij hebben die motor goed bevonden, maar u koopt hem zonder garantie. Pas na verkoop van tijd draaiden ze bij, wat leidde tot een coulance-aanbod. Dat ik dit aanbod (van tegemoetkoming in kosten van werk etc.) heb geweigerd, ligt voor de hand. Nog meer geld tegen een schroothoop aangooien dan wat ik nu al moet doen (vervangende motor etc.) is natuurlijk onzin.
Verder stelt een aantal van jullie dat ik eerder aan de bel had moeten trekken. Ja, dat had ik zeker gedaan als ik eerder achter dit gebrek zou zijn gekomen. Maar mijn BX is natuurlijk tot op zekere hoogte een restauratieproject en soms loop je tegen dingen aan als een mooi vervangend interieur, zaken die ook tijd en aandacht vergen, zonder dat je je volle aandacht geeft aan een motor die waarschijnlijk wel is op te knappen.
Ik hoop trouwens wel dat ik er nog wat van kan maken.
Conclusie: vertrouw niet op “professionaliteit” van verkopers en hou altijd rekening met een kat in de zak.
Wat mij betreft is dit topic gesloten.