Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
lol
Met z’n vieren in je Eendje.
Misschien een domme opmerking, maar je hebt waarschijnlijk al geprobeerd om het stukkie uit het slot te trekken?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Aha, het heerst. Had ik deze week dus ook met de break. Uiteindelijk starten wij nu ook met het plastic draaiknopje dat eigenlijk onderin het contactslot zit. Ik heb het slot uit elkaar moeten halen om het uiteinde van de sleutel te verwijderen. Dat is gelukt, maar het is een crime om het slot weer in elkaar te krijgen. Als je zelf een alternatief hebt liggen: gelijk monteren!
De techniek van het contactslot is niet zo ingewikkeld, maar de tien busjes/palletjes die er samen voor zorgen dat alleen jouw sleutel past willen slecht op hun plek blijven bij het terugmonteren. Bovendien is de kans groot dat de busjes (op toch een van de het setje) is versleten en dus korter geworden. Daardoor blokkeert het slot (er zitten in het draaiende deel vijf cilindervormige palletjes, met daar tegenover een houdertje met eveneens tien palletjes. Daar zit een veertje achter. Als de sleutel in het slot zit, kan het slot draaien. Is een van de palletjes in het draaiende deel iets korter geworden, dan drukt het veertje een palletje uit het houdertje in het slot. Dan draait het dus niet meer, maar daar kom je pas achter als je de helft van je sleutel in je hand hebt). Optie: terugmonteren zonder de vijf palletjes in het houdertje. Of ze allemaal weglaten. Kun je de auto ook starten met iedere willekeurige BX-sleutel. Of een schroevendraaier. Ook makkelijk. Maar dat weet je wellicht allemaal al…
Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Aan H@ns: natuurlijk.
Aan Hans: ik ga niet klooien maar vervangen
Met een heel klein beetje superlijm of zo? (als je morst heb je echt een probleem…)
Het voordeel is wel dat je dan maar één sleutel nodig hebt.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
HvdL schreef:met daar tegenover een houdertje met eveneens tien palletjes.
In dat houdertje zitten natuurlijk geen tien, maar vijf palletjes. Maar goed, Hilko, verstandige keuze. De supersecondenlijmtruc kun je nog even proberen als je toch niets te verliezen hebt. Uitbouwen van het slot zonder geweld vereist wel dat de contactsleutel in de juiste stand staat. Lukt dat nog met het restant van de sleutel? Zo niet, dan wil de borgpal niet naar binnen en blijft het slot niet uit het huis. Je kunt ook, zoals de ANWB bij mij deed, met een klein slijpschijfje een sleufje maken vanaf de pal tot de rand van het huis. Enfin, succes. Dan ga ik maar eens een oproep voor een contactslot plaatsen, want ik ben deze legpuzzel zat. Het slot draait wel, maar niet perfect. Ik ben bang dat ik na terugmonteren met dezelfde problemen kom te zitten. Dan maar twee sleutels.
Succes
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het misverstand bestaat hieruit, dat de sleutel niet stuk is maar het slot zelf. Je kreeg de sleutel er niet meer in, laat staan het slot gedraaid. Het is er dus al met geweld uit gebeukt, en met het resterende palletje kun je, met behulp van een tangetje, nog starten. Er is dus echt een ander slot nodig en het scheelt dat ik toch al twee verschillende sleutels bij deze auto had.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hilko16TZI schreef:Weer thuis.
Iets meer dan 2000 kilometer in 8 dagen met een prima functionerende BX.
Gemiddeld verbruik ca. 1 op 12,5. Olieverbruik: 1 liter bij moeten vullen.Sfeerimpressie volgt nog
Belofte…
Geysir van Andernach
De Hunsrück is mooi… weggetje op weg naar Burg Grimburg
Pas op voor Knerten
Burg Grimburg
Panorama vanaf Burg Grimburg
Kasteel Vianden
Toen was het ook herfst…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Slot gemonteerd, doet het weer…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, er is een andere cilinderkop in huis.
Die gaan we de komende maanden eens (laten) klaarstomen voor inbouw.\
Van de zomer moet de break dan weer zonder olieverbruik rond kunnen tuffen, en kan ik een Audi verkopen
Eeuh…is het BX virus toch sterker?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nee, ik wil een E34 of een W126 van de zomer
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring