ja en hoe bewijs je dat je hem voor 2009 hebt aangepast
Goede raad is voorraad
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Het is vrij logisch. Wanneer ga je keuren? De op dat moment geldende regels zijn van toepassing.
Eenmaal gekeurd blijft gekeurd!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Wat doen ze allemaal bij zo’n keuring?
Ik heb namelijk een 1.6 blok uit een Saxo in mijn Saxo 1.4 laten leggen.
Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die hoef je niet te laten keuren. Aantal cylinders blijft 4 en de vermogenstoename is < 25%.
Tenminste, dat lijkt me niet
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het is nu max. 20 %, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1605994/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Het is nu max. 20 %, zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1605994/
Ik ben van 75 naar 90 pk gegaan. Dus dan zit ik goed.
Maar hier lees ik toch dat ‘ie gekeurd moet worden:
waterman schreef:XM 2.9 V6 Exclusive schreef:een technische keuring omdat het motorvermogen met +40% toeneemt.
even een update en het stof van dit topic afblazen. De oude regel van keuren bij 40% of meer stijging van het vermogen klopt namelijk niet (meer):
Wij hebben een saab 900 van 1986 waar in een 16v blok van een 92-er in heb. Van 99 naar 128 pk. Ik dacht, mooi, onder de 40%, niets aan de hand. Tot iemand mij wees op een wijziging in de regels.
En waar je vroeger tot 40% mocht gaan is dat hedentendage nog slechts 20%...Ik heb dus even contact opgenomen met de RDW hierover dus… Hier onder het antwoord van de RDW:Geachte heer Waterman,
U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgasIn alle gevallen moet u tijdens de keuring aantonen uit welke voertuig de motor afkomstig is en wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt.
Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.
* Vraag uw importeur om informatie of uw ‘nieuwe motor’ kan voldoet aan de emissie-norm zoals de fabrikant die heeft getoets. De RDW kan na goedkeuring van de voertuigfabrikant de gegevens wijzigen in het kentekenregister.Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
meneer x,
medewerker technische ondersteuning RDW
Omdat ik niet helemaal gek ben en de rdw wel vaker iets meld waarvan ze zelf niet weten of het klopt, ben ik gaan nazoeken of dit correct was. Het blijkt te kloppen en één en ander kan je nalezen in de “regeling voertuigen 2009” hoofdstuk 6, paragraaf 1, artikel 6.3, sub r.
Doe er je voordeel mee
Vandaar dus mijn vraag wat zo’n technische keuring dan inhoudt.
Mijn auto is overigens van januari 1999 en het blok komt uit mijn vorige Saxo.