2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Remcommando vervangen, tips gevraagd
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 mei 2013 03:31 PM
  [ # 16 ]

Als de plunjers geen slijtage hebben is dat zo. Maar als er slijtage zichtbaar is ben je nergens met het vervangen van de ringetjes. Daarbij geldt ook dat je heel goed op moet letten met wat je doet, het zijn je remmen hé.. één klein foutje…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 01 mei 2013 04:57 PM
  [ # 17 ]

Nou, als je de remaccu niet leeg hebt gemaakt, merk je dat wel als je het plunjerblok losmaakt!
Ik heb jaren geleden, toen chyparse het plunjerblok nog niet reviseerde, een stuk of 5 (sloop)plunjerblokjes getest op interne lekkage en drukverlies. Het bleek dat ze vrijwel allemaal snel hun druk verloren. De plunjers in mijn eigen p-blok bleven kleven (de achterlichten bleven branden). Het plunjerblok zelf lekte intern weinig. Nadat ik de plunjer even gepolijst had, lekte het intern als een lier.
Les voor mij: het steekt er erg precies. Verder zit er in het p-blok geen enkele afdichtring.
Ik vermoed dat zo’n revisiesetje bestaat uit een paar o-ringen en twee viltringen die aan de buitenzijde rond de plunjers zitten. Als de aansluiting van het p-blok op de leidingbundel droog is, heb je (vrijwel zeker) last van lekkage langs de plunjers. En die los je alleen maar op met een gereviseerd plunjerblok. Hoe kostbaar dat ook is….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 mei 2013 06:56 PM
  [ # 18 ]

Klopt. De plunjers in de regelaars/stuurhuisrondsel idem dito. Rubber ringetjes hadden bij testen teveel weerstand voor een nauwkeurige werking. Daarom hebben de plunjers een passing die net krap genoeg is om niet teveel lekkage te hebben en net ruim genoeg om de lhm de zaak te laten smeren. Vandaar dat de fabriek voor hydraulische componenten al begin jaren 50 stofvrij en airconditioned was. Ver voor het tijdperk van de chips dus.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 01 mei 2013 08:22 PM
  [ # 19 ]

Dank voor de reacties. Morgen haal ik eerst maar eens zo’n revisiesetje, en dan zien we wel of het helpt. Zo niet, dan maar het plunjerblok vervangen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 februari 2014 08:16 AM
  [ # 20 ]

Een vraag: wat zijn de redenen om het plunjerblok van het remcommando te vervangen? Ik begrijp interne lekkage maar wat zijn daar de klachten bij, anders dan retourstroom van LHM?

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 februari 2014 03:35 PM
  [ # 21 ]

snel inzakkende kont na het afzetten van de motor.

Gr, Matthijs

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2014 04:06 PM
  [ # 22 ]

en vergeet vooral de externe lekkage niet. Het inzakken van de achterkant komt vooral voor bij de ID modellen met eenvoudiger remservo wat direct gevoed wordt uit de achtercilinders.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 februari 2014 05:35 PM
  [ # 23 ]

De vraag komt namelijk door een irritant probleempje dat mijn DS heeft: Na een paar dagen stilstaan heb ik een licht trillende paddestoel de eerste keer dat ik rem. Zelfs de eerste keer remt ze perfect, alleen die lichte trilling een paar seconden.
Ik weet dat het lucht kan zijn maar, al meermaals ontlucht conform het werkplaatshandboek heeft geen resultaat gegeven. Alle bollen zijn nieuw (nouja jaartje oud) en voor die tijd ook geen geknapte bol gehad dus stikstof in de LHM lijkt me ook niet echt aannemelijk.
Nou dacht ik misschien komt er lucht via de plunjers naar binnen en daarom die hele lichte trilling na een paar dagen stilstand maar dat klinkt dus niet waarschijnlijk.

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 februari 2014 06:10 PM
  [ # 24 ]

Die trilling is wel degelijk lucht. Ik heb specialisten die ik vertrouw horen zeggen dat het voor kan komen dat lucht aangezogen wordt in de remservo. Aan de andere kant, klein beetje stikstof dat uit de remaccu lekt kan ook de oorzaak zijn. Ik had zelf aanzuiging van lucht via de as van de HD pomp. Pomp vervangen en probleem nu opgelost.

Die problemen met lucht in het systeem kunnen erg hardnekkig zijn en zijn lastig op te lossen.

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 februari 2014 06:14 PM
  [ # 25 ]

Inderdaad. Remaccu is 2 jaar geleden vervangen door een nieuwe en zeker niet lek. Kan rustig een keer of 40 trappen voordat de rode lamp gaat branden en de remaccu leeg is.
Lucht via de pomp? Zou kunnen een van de weinige onderdelen die niet vervangen zijn de afgelopen jaren door iets van citrotech. Maar waarom dan altijd de paddestoel en niet bijvoorbeeld block hydraulique? Toch ook een aardig dood stuk daar?..

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 12 februari 2014 06:45 PM
  [ # 26 ]

welk bouwjaar is je auto? Welk type?

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 februari 2014 10:17 PM
  [ # 27 ]

modeljaar 67, hydraulique, ds21 pallas

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2014 10:21 PM
  [ # 28 ]

Mijn sm heeft precies het zelfde na 14 dagen stilstaan. Ik rijd er al 110.000 km en 10 jaar zo mee. Ik heb het een keer eerder meegemaakt bij een ds van een klant, maar die auto had het na 1 nacht al… Opgelost door het remcommando te vervangen door een revisie unit.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
smullink
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 12 februari 2014 10:33 PM
  [ # 29 ]

En wat zou jouw voorstel zijn:
1. Remservo/commando vervangen
2. Pomp vervangen
3. Niet druk om maken

‘67 DS21 Pallas Hydraulique -  http://www.sandermullink.nl/ds
‘10 C6 3.0 HDiF

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 februari 2014 10:36 PM
  [ # 30 ]

1) niet druk om maken.
2) als je je er toch druk om maakt dan zou ik het remservo/commando (laten) vervangen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook